Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Adéla Ježková
10. srpna 2022 v 12:22
Čas čtení 1:24

Podle „rtěnkového indexu“ si lidé v těžkých časech kupují více make-upu

Kategorie:
News
Uložit Uložené
Podle „rtěnkového indexu“ si lidé v těžkých časech kupují více make-upu
Zdroj: Unsplash/Evangeline Sarney/volně k užití

Prodej cenově dostupného luxusního zboží podle teorie rtěnkového indexu roste v době hospodářského poklesu.

Rtěnkový index (the lipstic index) se v historii již opakovaně projevil. A v době, kdy zuří inflace a na obzoru číhá možná recese, již ekonomové vidí ukazatele, že proměnná opět vstupuje do hry, uvádí Business Insider.

Vytvoření indexu se připisuje Leonardu Lauderovi, jednomu z dědiců kosmetické společnosti Estée Lauder. V roce 2001, kdy se americká ekonomika zmítala v recesi, si Lauder všiml, že prodej rtěnek ve skutečnosti neroste, ale klesá. Lauderova teorie spočívala v tom, že prodej rtěnek a stav ekonomiky jsou si navzájem nepřímo úměrné – v podstatě platí, že když se ekonomika zhoršuje, prodej rtěnek se zlepšuje.

Podle odborníků totiž v obtížných ekonomických dobách může být nákup rtěnky či jiné dostupné „luxusní“ drobnosti formou úniku. Prodej rtěnek se tak v roce 2022 zvedá, přestože má mnoho lidí na ekonomiku špatný výhled. Údaje společnosti NPD ukázaly, že líčidla na rty (včetně rtěnek a lesků) byla od ledna do června 2022 nejrychleji rostoucím kosmetickým výrobkem, přičemž v druhém čtvrtletí vzrostly tržby o 28 %.

5. listopadu 2024 v 17:20 Čas čtení 1:30 Těchto sedm států rozhodne americké volby. Proč jsou „swing states“ tak zásadní? Těchto sedm států rozhodne americké volby. Proč jsou „swing states“ tak zásadní?

Nicméně oproti tomu výzkum společnosti Avon UK zjistil, že každý desátý člověk se kvůli krizi spojené s růstem životních nákladů vzdal make-upu. A průzkum značky UpCircle, která se zabývá udržitelnou péčí o pleť, zase ukázal, že každý pátý britský zákazník se obává, zda si bude moci dovolit výrobky péče o pleť.

Laky na nehty a parfémy 

Nemusí se přitom jednat vždy pouze o zvýšený prodej make-upu. Například během recese v roce 2008 prudce vzrostl prodej laků na nehty, protože lidé nechodili do salonů, aby ušetřili. A během prvního roku pandemie, kdy všude platila nařízení o povinnosti mít zakrytá ústa a nos, se stala rtěnka zbytečným nákupem. Místo toho lidé nakupovali parfémy: V prvním čtvrtletí roku 2021 vzrostl prodej o 45 % oproti předchozímu roku, a byl dokonce vyšší než před pandemií. 

Nelze ovšem jednoznačně říci, zda rtěnkový index skutečně dokáže předpovědět recesi. Ne vždy totiž existuje souvislost mezi prodejem rtěnek a stavem ekonomiky – někdy se prodej kosmetiky zvýšil v době relativní ekonomické prosperity a snížil v době poklesu.

Podobným indexem je podle serveru Business Tech také „index pánského spodního prádla“. S příchodem těžkých časů totiž mají muži tendenci odkládat nákup boxerek a slipů.

Domů
Sdílet
Diskuse