Prodej cenově dostupného luxusního zboží podle teorie rtěnkového indexu roste v době hospodářského poklesu.
Rtěnkový index (the lipstic index) se v historii již opakovaně projevil. A v době, kdy zuří inflace a na obzoru číhá možná recese, již ekonomové vidí ukazatele, že proměnná opět vstupuje do hry, uvádí Business Insider.
Vytvoření indexu se připisuje Leonardu Lauderovi, jednomu z dědiců kosmetické společnosti Estée Lauder. V roce 2001, kdy se americká ekonomika zmítala v recesi, si Lauder všiml, že prodej rtěnek ve skutečnosti neroste, ale klesá. Lauderova teorie spočívala v tom, že prodej rtěnek a stav ekonomiky jsou si navzájem nepřímo úměrné – v podstatě platí, že když se ekonomika zhoršuje, prodej rtěnek se zlepšuje.
Podle odborníků totiž v obtížných ekonomických dobách může být nákup rtěnky či jiné dostupné „luxusní“ drobnosti formou úniku. Prodej rtěnek se tak v roce 2022 zvedá, přestože má mnoho lidí na ekonomiku špatný výhled. Údaje společnosti NPD ukázaly, že líčidla na rty (včetně rtěnek a lesků) byla od ledna do června 2022 nejrychleji rostoucím kosmetickým výrobkem, přičemž v druhém čtvrtletí vzrostly tržby o 28 %.
Nicméně oproti tomu výzkum společnosti Avon UK zjistil, že každý desátý člověk se kvůli krizi spojené s růstem životních nákladů vzdal make-upu. A průzkum značky UpCircle, která se zabývá udržitelnou péčí o pleť, zase ukázal, že každý pátý britský zákazník se obává, zda si bude moci dovolit výrobky péče o pleť.
Laky na nehty a parfémy
Nemusí se přitom jednat vždy pouze o zvýšený prodej make-upu. Například během recese v roce 2008 prudce vzrostl prodej laků na nehty, protože lidé nechodili do salonů, aby ušetřili. A během prvního roku pandemie, kdy všude platila nařízení o povinnosti mít zakrytá ústa a nos, se stala rtěnka zbytečným nákupem. Místo toho lidé nakupovali parfémy: V prvním čtvrtletí roku 2021 vzrostl prodej o 45 % oproti předchozímu roku, a byl dokonce vyšší než před pandemií.
Nelze ovšem jednoznačně říci, zda rtěnkový index skutečně dokáže předpovědět recesi. Ne vždy totiž existuje souvislost mezi prodejem rtěnek a stavem ekonomiky – někdy se prodej kosmetiky zvýšil v době relativní ekonomické prosperity a snížil v době poklesu.
Podobným indexem je podle serveru Business Tech také „index pánského spodního prádla“. S příchodem těžkých časů totiž mají muži tendenci odkládat nákup boxerek a slipů.