Zahájení výstavby nové stanice metra Depo Zličín předpokládá Dopravní podnik hl. m. Prahy nejdříve v roce 2026.
Vítězem architektonické soutěže na podobu připravované 62. stanice pražského metra Depo Zličín se stal ateliér Petr Stolín Architekt, držitel ocenění Architekt roku 2022. Jeho úkolem je nyní ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a projektantem soutěžní návrh dopracovat a připravit architektonickou studii. „Kopat“ se ale začne nejdříve v roce 2026.
Je to vůbec poprvé v porevolučním období, co o podobě stanice metra rozhodla architektonická soutěž, kterou pro DPP jako investora celého projektu zorganizoval Czechdesign a METROPROJEKT Praha. Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou DPP umístil na svém webu. Cílem soutěže bylo najít návrh, který propojí funkcionalitu a estetiku veřejné stavby.
„V téměř padesátileté historii pražského metra se vůbec poprvé hledalo řešení stanice v mezinárodní architektonické soutěži. Díky tomu jsme získali řadu návrhů a myšlenek. To je pro město a investora mimořádně důležité. Pražské metro tak za několik let získá elegantní povrchovou stanici. Vedle stanice postavíme taky nový P+R parkovací dům pro minimálně 600 aut,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.
V západní části Prahy tak podle něj vznikne důležitý přestupní uzel mezi automobilovou dopravou a MHD, který odlehčí centru. Právě do centra se ze samotného okraje města dostanou cestující metrem do cca 30 minut od zaparkování. Depo Zličín zároveň bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra.
Současnou podobu stanice metra Zličín mnozí označují za „ostudu“ hlavního města – zvláště kvůli množství turistů, kteří sem autobusy přijíždí z letiště, a je to tak to první, co z Prahy vidí. Ateliér Petr Stolín Architekt to ale se svým konceptem, který v sobě nese potenciál pro budoucí rozvoj a regeneraci území skrze umění a kulturu, chce změnit. „Konečná není konečná. Naším cílem bylo vybudovat dlouhodobě udržitelný a rozvojeschopný harmonický prostor. Výtvarné umění obsažené v nové stanici metra není pasivní, ale aktivně ovlivňuje místo,“ popsali autoři. Mezi ně a spoluautory patří Petr Stolín, Jan Stolín, Alena Mičeková a Josef Stolín.
Návrh podle DPP pracuje s terénem, přirozeným světlem a zelení – stanice totiž bude částečně zapuštěna do svahu, na její střechu tak bude možné vstoupit a budou se zde moci pořádat výstavy či další akce. Právě propojení se zelení bylo jedním z aspektů, který oslovil porotu při rozhodování.