Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Adéla Ježková
11. srpna 2022 v 8:03
Čas čtení 1:44

Za Depo Zličín už se nebude muset Praha stydět. Dostane novou podobu od oceňovaného architekta

Kategorie:
News
Uložit Uložené
Za Depo Zličín už se nebude muset Praha stydět. Dostane novou podobu od oceňovaného architekta
Zdroj: Petr Stolín Architekt

Zahájení výstavby nové stanice metra Depo Zličín předpokládá Dopravní podnik hl. m. Prahy nejdříve v roce 2026.

Vítězem architektonické soutěže na podobu připravované 62. stanice pražského metra Depo Zličín se stal ateliér Petr Stolín Architekt, držitel ocenění Architekt roku 2022. Jeho úkolem je nyní ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a projektantem soutěžní návrh dopracovat a připravit architektonickou studii. „Kopat“ se ale začne nejdříve v roce 2026.

Je to vůbec poprvé v porevolučním období, co o podobě stanice metra rozhodla architektonická soutěž, kterou pro DPP jako investora celého projektu zorganizoval Czechdesign a METROPROJEKT Praha. Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou DPP umístil na svém webu. Cílem soutěže bylo najít návrh, který propojí funkcionalitu a estetiku veřejné stavby.

Vizualizace vítězného návrhu stanice metra Zličín.Vizualizace vítězného návrhu stanice metra Zličín.Vizualizace vítězného návrhu stanice metra Zličín.Vizualizace vítězného návrhu stanice metra Zličín.
Zobrazit galerii
(7)

„V téměř padesátileté historii pražského metra se vůbec poprvé hledalo řešení stanice v mezinárodní architektonické soutěži. Díky tomu jsme získali řadu návrhů a myšlenek. To je pro město a investora mimořádně důležité. Pražské metro tak za několik let získá elegantní povrchovou stanici. Vedle stanice postavíme taky nový P+R parkovací dům pro minimálně 600 aut,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

3. prosince 2024 v 7:16 Čas čtení 3:42 „Během několika let bude tvář Prahy čistě německá.“ Hitler snil o demolici Petřína, jak chtěl změnit Prahu? „Během několika let bude tvář Prahy čistě německá.“ Hitler snil o demolici Petřína, jak chtěl změnit Prahu?

V západní části Prahy tak podle něj vznikne důležitý přestupní uzel mezi automobilovou dopravou a MHD, který odlehčí centru. Právě do centra se ze samotného okraje města dostanou cestující metrem do cca 30 minut od zaparkování. Depo Zličín zároveň bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra.

Současnou podobu stanice metra Zličín mnozí označují za „ostudu“ hlavního města – zvláště kvůli množství turistů, kteří sem autobusy přijíždí z letiště, a je to tak to první, co z Prahy vidí. Ateliér Petr Stolín Architekt to ale se svým konceptem, který v sobě nese potenciál pro budoucí rozvoj a regeneraci území skrze umění a kulturu, chce změnit. „Konečná není konečná. Naším cílem bylo vybudovat dlouhodobě udržitelný a rozvojeschopný harmonický prostor. Výtvarné umění obsažené v nové stanici metra není pasivní, ale aktivně ovlivňuje místo,“ popsali autoři. Mezi ně a spoluautory patří Petr Stolín, Jan Stolín, Alena Mičeková a Josef Stolín.

Návrh podle DPP pracuje s terénem, přirozeným světlem a zelení – stanice totiž bude částečně zapuštěna do svahu, na její střechu tak bude možné vstoupit a budou se zde moci pořádat výstavy či další akce. Právě propojení se zelení bylo jedním z aspektů, který oslovil porotu při rozhodování.

Stanice metra Zličín byla zprovozněna 11. listopadu 1994. Nachází se na „žluté“ lince metra B, která ve 24 stanicích spojuje konečnou stanici Zličín s Prahou 5, Prahou 2, 1, 8 a 9 až do stanice Černý Most. Obě konečné stanice jsou významnými terminály pro příměstskou a dálkovou autobusovou dopravu. Vyplývá to z portálu hlavního města Prahy.

Na druhém místě se umístil ateliér Ivan Kroupa architekti 

Vizualizace návrhu Ivan Kroupa architekti.
Vizualizace návrhu Ivan Kroupa architekti. Zdroj: Ivan Kroupa architekti

Na třetím místě se umístil česko-švédský ateliér Lasovsky Johansson Architects

Vizualizace návrhu Lasovsky Johansson Architects.
Vizualizace návrhu Lasovsky Johansson Architects. Zdroj: Lasovsky Johansson Architects
Domů
Sdílet
Diskuse