Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
Tento článek je sponzorovaný obsah společnosti Communication Lab.
6. září 2022 v 17:00
Čas čtení 6:21
Sponzorovaný obsah

Influencerem od 12 let: Zachy si zažil šikanu, teď je jedním z Creators of Tomorrow a inspiruje mladé, aby byli sami sebou

Influencerem od 12 let: Zachy si zažil šikanu, teď je jedním z Creators of Tomorrow a inspiruje mladé, aby byli sami sebou
Zdroj: Communication Lab
ZAJÍMAVOSTI FACEBOOK INSTAGRAM META SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Uložit Uložené

Zachy o tom, jak influenceři pomáhají společnosti a jestli mají noví tvůrci šanci se uchytit.

Spousta z nás si pamatuje doby, kdy být influencerem znamenalo jenom postovat na profil fotky toho, co tě baví. Tvůrci si tenkrát neuvědomovali, že by se tím mohli živit. Časem však přišli na to, že sociální sítě nabízí mnoho, v neposlední řadě také slušný přivýdělek. A tak se stalo, že napříč Instagramem působí tisíce menších i větších influencerů, s méně či více zajímavým obsahem.

Možná už tě napadlo zvolit stejnou cestu. Dostávat zaplaceno za přidávání fotek na Instagram zní lákavě. Ale influencerství není jen o hezkém feedu. Se zvyšujícím se počtem sledujících přichází velká zodpovědnost i kritika. Mnoho o tom ví Lukáš Zachara alias Zachy, který na sociálních sítích působí už od dětství. 

Zachy je jedním z tvůrců, jehož obsah má opravdový přínos. Zažil obrovskou šikanu, přesto zůstal sám sebou a dál inspiruje své sledující. Díky tomu se stal součástí kampaně Creators of Tomorrow, jejímž cílem je podporovat tvůrce, kteří využívají sociální sítě na plno a produkují inovativní obsah. Zeptali jsme se ho, jak se platformy liší od dob, kdy začínal, a jestli ještě dnes mají noví tvůrci šanci se prosadit.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený LUKÁŠ ZACHARA. (@zachy_zacharaa)

Ujel novým influencerům vlak?

Lukáš začal používat sociální sítě v 11 letech. „Ještě před instagramovým profilem jsem měl Facebook, respektive jsem na něj chodil přes profil mojí maminky, protože jsem kvůli věku nemohl mít vlastní účet,“ vypráví. „Tehdy mi bylo 11 let a začínal jsem s focením. Pamatuji si, že jsem fotky vkládal do skupin pro začínající fotografy, kde si nadšenci vzájemně hodnotili své výtvory a inspirovali se.“ Podobně jako Lukáš začínali i další známí influenceři. Holky, které bavila móda, točily fashion hauly, kluci hráli počítačové hry. To vše hlavně pro zábavu.

Od té doby však sociální sítě absolvovaly velkou proměnu. Změnil se nejen design, ale také algoritmy, které určují, jaký obsah se nám zobrazí. Především se staly jedním z největších marketingových nástrojů. Firmy velice rychle pochopily, že jim reklama na Facebooku a Instagramu může přinést velké zisky. A tehdy začal vznikat fenomén influencerů, kteří už jen netvořili obsah, ale také fungovali jako promotéři různých výrobků. „Obě platformy prošly obrovskou transformací. Ať už jde o uživatelské rozhraní, počet uživatelů, nebo příchod nového fenoménu tvůrců. Většinu změn, kterými platformy prošly, ale vnímám jako pozitivní posun vpřed,“ komentuje Zachy.

instagram
Zdroj: Unsplash/Solen Feyissa

Počet influencerů na sítích se neustále zvyšuje a otázkou zůstává, jestli mají ještě šanci nové tváře, nebo už jim ujel vlak? „Určitě to možné je, ale dříve ta cesta byla jednodušší,“ říká Zachy. „V době mých začátků tolik tvůrců nebylo a ti, co začínali, byli snáze vidět. V dnešní době je tvůrců o poznání více, proto je těžší uspět.“ Zároveň však dodává, že šance určitě je. S počtem tvůrců se totiž navýšil také počet uživatelů a jejich diverzita. „Myslím, že s vytrvalostí a kvalitním obsahem si najde většina tvůrců místo i dnes. Potřebují k tomu zejména odhodlání, trpělivost, a hlavně zajímavé výstupy.“ 

Stinná stránka instagramové slávy

Stejně jako většina věcí, také to, že tě na sociálních sítích sledují tisíce lidí, má své stinné stránky. Noví tvůrci často zapomínají, že se kromě obdivu a slávy mohou setkat také s hejty – bohužel někdy i v případě, že tvoří kvalitní obsah. To může potvrdit Zachy, který se obrovské vlny kritiky dočkal především ve svých začátcích. „Je to bohužel samozřejmost, se kterou je potřeba počítat. Pravdou je, že můj pohled je trochu zkreslený, protože na veřejnosti působím roky a kritika je mým denním chlebem. Ale je to zkrátka daň, kterou je potřeba brát před vstupem na sociální sítě v potaz. I kvůli tomuto to není pro každého,“ vysvětluje.

Na otázku, zda by do toho šel znovu, však odpovídá kladně: „V mém případě se obrovsky vyplatilo tu vlnu hejtů ustát. Prostě dělám, co mě baví. Za ty roky jsem si vytvořil úžasnou komunitu sledujících a velký dík patří zejména jim. Jsem obrovsky vděčný, že mám možnost inspirovat desetitisíce lidí.“

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený LUKÁŠ ZACHARA. (@zachy_zacharaa)

Proč vlastně svět potřebuje influencery?

Možná tě působení na sociálních sítích neláká a v hlavě ti zní otázka, k čemu jsou vlastně tito influenceři dobří. Pravděpodobně se ti podařilo i rychle najít odpověď. Jaký krém je nejlepší pro tvou pokožku, přece uslyšíš i z televizní reklamy. Pojďme se ale zaměřit na tvůrce, kteří tvoří smysluplný obsah a využívají svou „komunikační sílu“ zodpovědně. „Cest, jak mohou influenceři pomáhat společnosti, je spousta. Pro mě je základem komunikace a informování o místním i celosvětovém dění. A to v takových mezích, ve kterých je to pro tvůrce možné,“ říká Zachy.

Příkladů, kdy se právě toto influencerům dobře dařilo, je hned několik. Patří mezi ně například tradiční kampaň Movember, která šíří osvětu o pomoci mužům trpícím rakovinou prostaty a varlat. Každoročně zaplní Instagram i Facebook fotky mužů s knírkem vyjadřujících podporu a zájem o téma. Spousta lidí pak napodobuje právě oblíbené influencery, kteří se rozhodli zapojit. Podobných příkladů se dá vymyslet více. Třeba když celé Česko šilo roušky, pomáhalo lidem z míst, kde se prohnalo tornádo, nebo přispívalo na pomoc oblastem postiženým požárem. Toto všechno se dělo především na sociálních sítích. A ti, kteří dokázali podobné věci dostat k největšímu počtu lidí, byli kromě médií právě influenceři.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Movember (@movember)

Zodpovědného influencera samozřejmě neutváří jeden přesdílený charitativní příspěvek, ale záleží na tom, co sdílí na dlouhodobé bázi. Vybrali jsme tři tvůrce, kteří na Instagramu opravdu inspirují. Všichni jsou součástí nové kampaně společnosti Meta s názvem Creators of Tomorrow, jejímž cílem je představit nadějné influencery, kteří mají potenciál posouvat svou tvorbou online prostor vpřed. Společně se setkají 7. září 2022 s Mikolajem Tobjaszem, který je provede světem AR Spark. Mikolaj na eventu vysvětlí principy nového virálního trendu umožňujícího používat filtry, které dokážou přečíst gesta, pohyby, objekty a pozadí uživatele, díky čemuž umožňují tvořit originální a vizuálně zajímavý content.

více o creators of tomorrow

Lukáš Zachara

Jako první nesmí chybět ve výběru právě Zachy. Stal se známým už ve 12 letech, prošel si šikanou, přesto se nevzdal a stal se hvězdou generace Z. Chce inspirovat především v tom, aby byl každý sám sebou ve všech oblastech života.

Tematicky se chci věnovat udržitelnosti a více edukovat o aktivitách podporujících lepší zítřky.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený LUKÁŠ ZACHARA. (@zachy_zacharaa) 

Jakub Dvořák

Jakub je choreograf, který rád posouvá na vyšší úroveň jak svá taneční představení, tak i svá videa. Jeho cílem je podporovat mladé taneční talenty a přinášet osvětu o české taneční scéně.

Baví mě myšlenka toho, že Facebook a Instagram mohou sloužit mladým lidem jako motivátor k pohybu.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený jakub dvořák (@dvorak__kuba)

Eliška Podzimková

Eliška je kreativní duše a multimediální umělkyně. Má nekonečný smysl pro humor i design a autentický styl. Pomocí netradiční techniky, spojující ručně kreslenou animaci a fotografii, vytváří kouzelné příspěvky, které vyvolávají vzpomínky na dětství.

V životě je pro mě důležité vytvářet věci pro radost nejen svou, ale hlavně radost ostatních.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Eliska Podzimkova (@eliskap)

Hynek Hampl

Hynka baví fotografování a instagramový marketing. Pro své sledující zachycuje zážitky, které sbírá na cestách do nejvzdálenějších končin světa. Kromě toho pomáhá firmám i jednotlivcům dosahovat co nejlepších výsledků na sociálních sítích.

Snažím se inspirovat ostatní, aby cestovali, objevovali svět a nové zážitky.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Hynek Hampl Czech Republic (@hynecheck)

Lucie Zelinková

Podle Lucie jsou sociální média skvělým nástrojem, jak rozšířit povědomí o knihách a jejich autorech. Úspěšně propojuje pomalou a „staromilskou“ činnost s moderními způsoby komunikace na sociálních sítích.

Už deset let se snažím sledující na Instagramu inspirovat k tomu, aby čtení zařadili do své každodenní rutiny a stalo se jejich všednodenností. 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Lucie | Knižní influencerka (@luciezel) 

Filip Šícha

Filipovou hlavní vášní je umění. Na svých sociálních sítích vystavuje vynikající obrazy a ukazuje svou osobnost. Se svými sledujícími přímo komunikuje a chce jim být nablízku.

Moje dlouhodobá vize je být inspirací – takovou, že když člověk něco opravdu chce nebo něčemu skutečně věří, tak toho může dosáhnout.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený FILIP ŠÍCHA (@filart.cz)

Jan Kaláb

Jan je umělec, který rád experimentuje. V poslední době se snaží přenést své obrazy do 3D formátu pomocí rozšířené reality. Vytváří tak jedinečná umělecká díla.

Jako Creator of Tomorrow se těším na další možnosti, které budu moci kreativně využít a sdílet s fanoušky.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Jan Kaláb (@jankalab)

Anna Marie Purić

Obsah Anny je zaměřený především na módu a cestování. Svou kreativitu projevuje zajímavým zpracováním obsahu na sociální sítě. Její fotografie jsou díky inovativním surrealistickým efektům naprosto jedinečné.

Jsem relativně kreativní člověk a baví mě spousta věcí, což se odráží i na obsahu, který na sociálních sítích tvořím.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený A n n a M a r i e P u r i ć (@anna.puric) 

Dominika Reslerová

Dominika se věnuje vlasovému stylingu a péči o vlasy. Provozuje vlastní kadeřnictví a řídí akademii nejen po budoucí vlasové stylisty. Na jejím Instagramu najdeš příspěvky, které ti pomohou vytvořit dokonalý účes a dopřát vlasům správnou výživu.

Každý den se se svými sledujícími snažím sdílet rady a zkušenosti v oblasti péče o vlasy.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený dominika resler (@dominikaresler) 

Linda Kušmirková 

Modelka a fashion bloggerka, která inspiruje především svým pohledem na život. Na Instagramu sdílí zážitky z cest i denních aktivit a šíří povědomí o problémech dnešního světa.

Dělejte to, co vás baví. Pokud jste teď v situaci, kdy nevíte, jak dál, netlačte na pilu a dejte tomu čas. Vše samo přijde.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Linda Kušmirková (@lindaavisco)

Jaký by byl svět bez sociálních sítí?

Zkus si někdy místo tisíců followerů na svém Instagramu představit opačný scénář: Jak by vypadal tvůj život bez sociálních sítí? Pravdou je, že si to většina z nás představit nedokáže. Počínaje Facebookem nám doslova změnily život. Způsob, jakým komunikujeme, navazujeme vztahy a sbíráme informace. Noviny jsme vyměnili za stručné informační příspěvky na Instagramu a papírové módní katalogy za tipy fashion influencerek.

My jsme tuto otázku položili Zachymu: „To je skvělá otázka. Dokonce nedávno jsem se nad ní zamýšlel. Myslím, že bych se stále věnoval focení a natáčení, jen bych tvořil přímo pro klienty, a ne na své sítě.“ Takže ano, pravděpodobně bychom bez Instagramu a Facebooku dokázali žít my konzumenti i tvůrci obsahu. Ale spousta mladých talentů by nedostala příležitost ukázat, co v nich je, a přišli bychom o příspěvky, které nás každý den inspirují. A to by byla škoda.

Domů
Sdílet
Diskuse