Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Novodobá interpretace kultovního vanu div nevykroutila na prvních jízdách v Kodani krky několika kolemjdoucích.
Volkswagen Bus, Samba Bus, Bulli nebo Love Wagon. Právě taková označení nesla různá provedení slavného vanu T1, který se Němci odhodlali obnovit formou elektrického modelu ID. Buzz. My jsme měli tu čest očekávanou novinku vyzkoušet na prezentaci v Kodani, a to v rámci prvních jízd v Dánsku a okrajově i ve Švédsku. Na vlastní oči jsme tak měli možnost zažít, co se stane, když Volkswagen přinese elektrickou designovku s kultovním retro stylem do severských zemí, kde je mít elektromobil víc cool než obvykle.
Za poslední roky jsme vyzkoušeli už různé nové i podstatně exkluzivnější automobily, ale dosud jsme nezažili tak obrovský rozruch, jaký vyvolal na tamních cestách ID. Buzz – lidé nám neustále ukazovali palce vzhůru, pouštěli nás na křižovatkách a bombardovali pohledy. Nepochybně za to může především evidentní odkaz na historii, a to nejen samotnými tvary, ale také dvoubarevným lakováním. Z elektrického vanu jde úžasná emoce a na cestě doslova vykrucuje krky kolemjdoucích.
Moderní interpretace kultovního modelu
Novinka měří 4 712 × 1 985 × 1 937 milimetrů a naživo působí, že je větší než na fotkách. V základu stojí na 19" discích, ale náš model měl 20" disky, připlatit si bude možné až za 21". Po osobní zkušenosti musíme říci, že ID. Buzz považujeme za nejzajímavější model z rodiny elektrických Volkswagenů. Modely ID.3 a IDID.5 na nás působí až příliš nezajímavě, ale elektrický van má šmrnc a i jeho maska, která evokuje roztomilou tvářičku, mu sekne.
Přední nárazník má zajímavou strukturu otvorů, po vzoru první T1 je dominantou čelní části obrovské logo a novodobé provedení se navíc pyšní propojenými světly. Volitelně je možné ID.Buzz osadit i špičkovou Matrix-LED technologií iQ.Light, kterou považujeme za tu nejlepší ve třídě. Po odemknutí vozidla přitom hlavní světelný modul svým pohybem a světelnou animací připomíná mrknutí. Víčko se slotem na nabíjení se nachází za zadním kolem na spolujezdcově straně.
Světelným pásem propojená světla se nacházejí i vzadu, přičemž jsou opět tvořena výhradně LED technologií. Na velkém a plně elektricky ovládaném víku zavazadlového prostoru se nachází velké logo a nápis modelu, který je v bílém provedení. V horní části nechybí rozměrnější spoiler, který zároveň dodává atraktivnější dojem. Výsledný design tak působí značně moderně, čistě a prakticky v každém detailu je cítit odkaz na minulost.
Moderní, stylový a útulný interiér
Stejně jako v exteriéru nelze ani v interiéru přehlédnout estetickou předlohu, ve které se nese celá rodina ID modelů. Palubní deska nabývá velmi jednoduchých až minimalistických tvarů a vyčnívá z ní dvojice displejů – digitální budíky, mimochodem ukotvené na sloupku řízení, mají jen 5,3 palce a ukazují pouze rychlost nebo stav baterie, zatímco centrem palubky je velký 12" displej infotainmentu.
Na ovládání hlasitosti či obsluhu ventilace pomocí dotykové lišty pod displejem jsme si zvykli, jednotlivé symboly ale nejsou osvětlené, což zejména za tmy vnímáme negativně. Platí to i pro nešťastné dotykové ovládání na volantu, který je ovšem sám o sobě velmi povedený. Zvyk vyžaduje i dvojitý A-sloupek, který může v některých situacích zlepšit výhled směrem vpřed, jindy může výhled zhoršovat.
Pochvalu si ID. Buzz zaslouží za barevnou různorodost a změť několika materiálů v interiéru. Kabina tak nepůsobí fádně a zaujme už na první pohled, i když zde evidujeme nejeden tvrdý plast. Výbornou ergonomii podtrhuje množství šikovných odkládacích prostor, bezdrátová nabíječka, několik USB vstupů nebo velký držák na nápoje, který se vyklápí ze spodní části palubky. Absence středového tunelu navíc dodává přední části větší vzdušnost a velkolepý prostor pro nohy.
ID. Buzz bude zprvu k dispozici výlučně v 5místné interiérové konfiguraci, kterou časem doplní 7místné provedení s delší karoserií (prodlouží se rozvor). Již nyní však rodinný van nabízí ukázkovou variabilnost, prostornost a praktičnost – zadní, posuvná a příjemně pohodlná sedadla jsou dělena v poměru 60 : 40, na obou stranách jsou elektrické posuvné dveře, zatímco obrovský, 1 121litrový kufr nabízí řadu chytrých řešení a držáků.
Dobře známá technika
Příbuznost s rodinou modelů ID novinka nejvíce prozrazuje svojí technikou. ID. Buzz totiž stojí na modulární platformě MEB pro elektromobily, využívá tedy stejná technická řešení a elektrickou soustavu jako menší modely ID.3, ID.4 a ID.5. Jde o v podlaze umístěný akumulátor s kapacitou 82 kWh (využitelných 77 kWh) a zadní elektromotor o výkonu 150 kW/204 koní, s točivým momentem 310 Nm. Přestože už nyní je známo, že dříve či později přijde i silnější verze a provedení s pohonem obou náprav, po prvních zkušenostech můžeme říci, že 204 elektrických koní vozu stačí.
Z rodinného vanu, který může na první pohled zmást roztomilým výrazem, se totiž umí vyklubat slušné žihadlo – při odpichu z křižovatky, případně při pružném zrychlení při předjíždění umí ID. Buzz překvapit svou dynamikou a pohotovostí. Samozřejmě, verze, která obdrží dva elektromotory, rozšíří své využití a poskytne větší všestrannost, negativně ale ovlivní i spotřebu.
Nám se podařilo po dni stráveném na dánských a švédských cestách dosáhnout průměrné spotřeby 20,2 kWh. Mají sice větší omezení rychlosti, ale my jsme nejednou zkoušeli dynamické vlastnosti, fotili, a tudíž často zastavovali a manévrovali s vozidlem na místě. Při běžném stylu jízdy se bude možné dostat pod hranici 20 kWh, čímž bude tedy možné dosáhnout reálného dojezdu na úrovni 400 kilometrů. Nám při přebírání vozidla palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu předešlé jízdy necelých 17 kWh a při plné baterii svítildojezd 489 km.
Při prvních jízdách jsme nepotřebovali vůz nabíjet, automobilka však uvádí, že palubní systém podporuje 11kW AC nabíjení a až 170kW DC nabíjení. Za ideálních podmínek se tak akumulátor dobije z 10 na 80 procent za zhruba 30 minut. Zajímavostí je přitom funkce Plug & Charge, která umožní na kompatibilních nabíječkách aktivovat nabíjení automaticky po vložení kabelu, tedy bez nutnosti autentifikace kartou poskytovatele.
Čím si nás ale nový ID. Buzz nehledě na design nejvíce získal, je naladěním podvozku. I přesto, že je cítit tendenci docílit tužšího nastavení a náš exemplář stál na velkých 20" kolech, schopnost filtrovat nerovnosti je fantastická. Jízda s elektrickým vanem je překvapivě pohodlná a komfortní, měli jsme pocit, jako bychom seděli v komfortně naladěném sedanu. Podvozek je současně i perfektně odhlučněný a jinak tomu není ani po stránce odhlučnění interiéru – díky aerodynamicky navržené čelní části není ani na dálnici moc cítit, jak je auto vysoké.
Pochválit je třeba i obratnost. Tím, že se vpředu nenachází (konvenční) motor, lze kola pořádně vytočit, a přestože má ID. Buzz téměř 3metrový rozvor, poloměr otáčení je jen 11,1 metru. Pro ilustraci se obdobným údajem pyšní kompaktní Golf. Pokud bychom to měli shrnout, ID. Buzz si nás získal na plné čáře a obrovský zájem okolí jen potvrdil, že se tímto Volkswagen trefil do černého.