Brněnských lídrů a lídryň do komunálních voleb jsme se zeptali, jak budou chtít řešit nedostatek parkovacích míst pro místní občany.
První díl byl věnován rostoucím cenám bytů a nedostupnému bydlení.
V druhém díle s nimi řešíme dopravní situaci v Brně.
Ve třetím díle jsme s lídry a lídryněmi řešili, co bude dál s chátrajícím fotbalovým stadionem Za Lužánkami.
Čtvrtý díl byl věnován extrémním vlnám veder a ochlazení města.
V pátém díle se věnujeme nedostatku parkovacích míst pro místní občany.
Komunální volby se uskuteční již 23. a 24. září 2022. Připravili jsme sérii článků, v nichž představujeme názory politických stran a hnutí na témata, která trápí naše čtenáře a čtenářky. Tentokrát jsme se lídrů a lídryň ptali, jak budou chtít řešit nedostatek parkovacích míst pro místní občany.
Důležitým tématem je nedostupné parkování. Máte plán, jak zajistit více parkovacích míst pro místní?
Koalice ODS a TOP 09 (Markéta Vaňková): Rozšíříme rezidenční parkování a budeme budovat další parkovací plochy
Tam, kde bylo zavedeno rezidentní parkování, se dostupnost pro místní výrazně zlepšila. Vnímají to i městské části, které mají značný zájem o co nejrychlejší zavádění tohoto režimu. Nyní máme plán rozšiřování na celý příští rok a jsme v podstatě na hranici projekčních a realizačních kapacit, rychleji už to nejde. Je třeba si uvědomit, že jsme limitováni počasím, protože od podzimu do jara modré čáry na silnici malovat nemůžeme.
Důležité je, aby se pokračovalo v budování dalších parkovacích ploch – dvě s celkovou kapacitou 259 míst připravujeme ve Starém Lískovci – a parkovacích domů. Vloni jsme třeba otevřeli na ulici Polní River park, letos se začne stavět parkovací dům mezi Veveřím a Šumavskou, který uvnitř nabídne 411 míst a dalších 202 venku na parkovišti. Další projekty jsou v různé fázi rozpracovanosti. Ruku v ruce s tím se chceme zaměřit i na další druhy dopravy, aby lidé nebyli nuceni jezdit auty. Plnou podporu města musí mít dopravní podnik, protože jen tak zůstane zachována kvalita a dostupnost jeho služeb.
Důležitá je také sdílená mobilita, proto mohou lidé už od dubna využívat v Brně bikesharing dvakrát denně na třicet minut zdarma. Myslet musíme i na chodce, aby se mohli po Brně pohybovat efektivně a bezpečně – typickým příkladem je regulace vjezdů na náměstí Svobody nebo plánovaná změna organizace dopravy v prostoru před hlavním nádražím.
Koalice Žít Brno a Strana zelených (Jana Drápalová): Parkování pro rezidenty zavedeme i v okrajových částech města
Zrychlíme zavedení parkování pro rezidenty i v okrajových částech města tak, aby zejména v noci měli místní obyvatelé k dispozici více parkovacích míst. Rezidenti by měli mít výhodnější podmínky i v parkovacích domech, v jejich výstavbě budeme pokračovat. Mimochodem, právě střechy parkovacích domů a větší parkoviště jsou vhodné pro umístění fotovoltaických elektráren.
Piráti (Marek Lahoda): Musíme si začít vážit veřejného prostoru. Přibudou modré zóny i parkovací domy
Na úvod takovéto otázky cítím potřebu dát krátký disclaimer: Mám auto, několik kol, chodím pěšky, jezdím MHD, už jsem párkrát letěl letadlem i jel parníkem na Pryglu.
A teď k věci: Parkování aut v Brně je nedostupné pouze tam, kde ještě nejsou modré zóny. Po jejich zavedení v roce 2018 se nakonec i v Brně ukázalo, že nemáme problém s nedostatkem parkovacích míst. Máme problém především s tím, že si nevážíme veřejného prostoru. Proto s ním plýtváme. Dovolil by si snad někdo na ulici po několik dní, týdnů či celý rok odložit nějaký jiný soukromý majetek? Třeba skříň s oblečením, která se mu už nevleze do bytu? To asi těžko. Když si někdo chce na ulici postavit třeba stánek se zmrzlinou, tak za zábor veřejného prostoru musí zaplatit. A tak je to správně. Protože veřejný prostor má sloužit všem, ne pouze majitelům stánků se zmrzlinou nebo majitelům aut.
Budeme proto pokračovat v systémovém řešení parkování aut pomocí rezidentního parkování. Tam, kde je už zavedeno, se místním ulevilo. Například na třídě Kpt. Jaroše je dle průzkumu kanceláře architekta města dnes běžná obsazenost přes den i v noci pouhých 60 %! Kdo nevěří, ať se tam jde podívat, kolik volného prostoru je tam nyní vyhrazeno pro auta. To zde musíme změnit a auty zaskládané chodníky vrátit chodcům – šikmé parkování na chodnících převést na podélné. Už se to projektuje.
A i návštěvníkům se dnes v modrých zónách parkuje mnohem snáz. Např. kolem Obilního trhu dřív nebylo prakticky vůbec možné najít volné místo. Dnes, když do centra někdy musím autem, tak většinou po chvilce parkuji. Proto je v příštím roce 2023 už naplánováno rozšíření modrých zón na Žlutý kopec a kolem ulice Vídeňská.
Zároveň je s tím samozřejmě potřeba budovat parkovací domy, podzemní a záchytná parkoviště. To vše se už také chystá. Ale jak radí odborníci na parkování, ze všech jmenujme alespoň prof. Donalda Shoupa, je naprosto zásadní, aby se tím nenavyšoval celkový počet parkovacích míst pro auta ve městě. Do parkovacích domů a pod zem je třeba uklidit auta z ulic, kde zabírají již zmíněný drahocenný a velmi nedostatkový veřejný prostor. Jinak totiž dojde pouze k další indukci automobilové dopravy, což rozhodně nechceme. Už dnes jsou silnice v Brně během špičky daleko za hranou své kapacity. A rozšířit je na většině míst nelze, to bychom museli zbourat domy nebo vykácet celá stromořadí. To je nesmysl.
Co naopak smysl dává, je dostavba velkého městského okruhu. Právě na VMO je v krátkodobém horizontu třeba převést tranzitní automobilovou dopravu. Díky tomu pak můžeme zklidnit vnitřní město od zátěže motorové dopravy. A z ulic, jako jsou Veveří, Kotlářská a Provazníkova, nebo dokonce i tepen typu Gajdošova, Opuštěná nebo Zvonařka, udělat zase ulice pro lidi.
A pokud by byla otázka náhodou mířena na nedostupné parkování kol nebo motorek, tak i to už se řeší. Ročně v Brně vzniká zhruba 100 nových parkovacích lokalit se stojany na kola a v přípravě jsou i další tzv. virtuální parkovací místa pro sdílená kola a koloběžky. Tato pouze barvou na zemi vyznačená parkovací místa pro kola, koloběžky a motorky vznikají také v rámci modrých zón – všude tam, kde už kvůli bezpečnostním rozhledům v křižovatkách nevychází standardní parkovací místo pro auta.
Koalice KDU-ČSL a STAN (Petr Hladík): Vybudujeme družstevní parkovací domy
Ano, máme plán na budování družstevních parkovacích domů. Je to cesta především pro přeplněná sídliště, ale může jít také o efektivní využití nevyužívaných pozemků uvnitř města. Díky takovým domům by obyvatelé města Brna měli možnost monitorovaného parkovacího místa poblíž svého bydliště. Chceme, aby na těchto domech byla vždy buď zelená střecha, nebo fotovoltaika a budovaly se na současných vyasfaltovaných místech.
BRNO+ (Robert Kotzian): Fond mobility změníme na Fond parkování. Vytvoříme program na podporu budování nových parkovacích míst
Parkování je vedle průjezdnosti města naší prioritou v oblasti dopravy. Vytvoříme program podpory budování nových parkovacích míst po celém městě. Městským částem budeme přispívat na zřízení nových parkovacích míst. Chceme prosadit změnu zákona, aby rezidentní parkování v okrajových částech města, zejména na sídlištích, nevedlo k úbytku parkovacích míst.

Fond mobility, do kterého proudí desítky milionů Kč z parkovného, ale hradí se z něho také aktivistické nesmysly, změníme na Fond parkování. Veškeré vybrané parkovné se tak bude vracet do parkování na budování nových parkovacích míst.
ČSSD (Jiří Oliva): Systém rezidenčního parkování musíme rozšířit i do dalších městských částí
Rezidentní parkování v podobě, v jaké jsme ho nastavili, jednak zvýšilo komfort parkování pro místní a jednak nezatěžuje zbytečně ty, kteří si přes den potřebují něco krátkodobě vyřídit v tom místě. Ten balanc je myslím nastavený rozumně a v těch oblastech, kde je rezidentní parkování už zavedeno, je myslím jasně vidět. Je potřeba zavést tento systém do dalších oblastí, kde je to potřeba, a na tom se pracuje. Zároveň se pracuje na přípravě výstavby řady parkovacích domů, které se v nejbližší době začnou stavět.
SPD (Tomáš Skřička): Developerům nařídíme zakomponovat k bytové výstavbě více parkovacích míst
Stanovíme developerům povinnost zakomponovat k bytové výstavbě více parkovacích míst v poměru k podlahové ploše. Zrušíme výjimky a různé kličky, které situaci s parkováním v místech nové developerské výstavby dále zhoršují. Budeme stavět levné typizované parkovací domy a velkokapacitní parkoviště v dosahu přestupních uzlů MHD, abychom nabídli alternativu dojíždějícím.