Mladá generace dává přednost individuálním sportům, chce si tvořit vlastní identitu.
Slackline, hacky sack, žonglování nebo rozšířená realita. Postoj a vnímání sportu se u generace Z ve srovnání se staršími lidmi mění. Mladí neusilují o úspěch, baví je individuální činnosti a tvorba identity, kterou jim sport poskytuje. Vyplývá to z průzkumu kreativní agentury VMLY&R, který mezi mladými realizovala pro adidas.
Přístup mladých lidí k pohybu se změnil. Spíš než příležitost k tomu se ukázat, poměřovat svoje síly s ostatními a sbírat úspěchy se chtějí bavit, zlepšovat kondici (26 %), nacházet nové přátele (19 %) a mentálně si odpočinout (17 %). Možnost přizpůsobit tempo svým možnostem a obavy ze srovnávání s ostatními vede 39 % zástupců generace Z k tomu, aby vyhledali spíš individuální sporty, jako je třeba běh.
Běžecké boty obouvá dohromady 74 % mladých lidí. Baví je, že si při běhání mohou pročistit hlavu a dopřát si čas pro sebe. Oceňují ale také nízké náklady a časovou flexibilitu, která se s běháním pojí.
„Sport už pro generaci Z neexistuje. Tedy v takové podobě, jak jsme ho znali doteď. Pro
generaci Z představuje něco daleko otevřenějšího a pestřejšího, co nemůžeme
škatulkovat na JE a NENÍ. Proměnil se v něco, do čeho může každý projektovat svoje
vlastní hodnoty, postoje a dotvářet tak sám sebe. Čistě pohybové aktivitě totiž už dávno
odzvonilo,“ vysvětluje Tomáš Sýkora, šéf strategie v agentuře VMLY&R.
Pro 80 % zástupců mladé generace je důležité mít vlastní unikátní identitu, kterou mohou
libovolně vytvářet a snadno měnit. Právě s tím jim individuální sporty pomáhají. Žádnou roli v tom však podle 63 % z nich nehraje potřeba ukazovat ji okolnímu světu, a to např. prostřednictvím sociálních sítí, píše agentura v tiskové zprávě. Na tom, aby je okolí vnímalo jako sportovce, záleží 45 % mužů.