Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Designéři se letos odvázali více než kdy předtím. Na molu jsme mohli vidět růžový kabriolet i nahou Bellu Hadid.
New York, Milán, Londýn a Paříž v září otevírají své dveře, aby přitáhly všechny nadšence světa módy. Oficiální týdny módy jsou již tradičně platformou, na níž designéři představují kolekce pro příští sezónu jaro/léto 2023.
Kromě modelů vsadili na hvězdné obsazení, dramaturgii show a také rekvizity na molu. Luxusní domy se postaraly i o několik dosud nevídaných momentů, které se, jak jinak, setkaly s obrovským potleskem a určitě se zapíší do historie.
1. Coperni vytvořil šaty na nahém těle Belly Hadid přímo na mole
O nezapomenutelný moment pařížského týdne módy se postarala francouzská značka Coperni. Na molu se jako sebevědomá bohyně zjevila modelka Bella Hadid, která kráčela pouze v kalhotkách, bílých vysokých botách a rukama si zakrývala prsa. Technici vyčarovali šaty přímo na mole na jejím těle.
Před očima publika jí na nahé tělo nastříkali speciální sprej od španělské značky Fabrican, kterou vlastní španělský designér a vědec Manel Torres. Sprej obsahuje bavlnu a syntetická vlákna rozpustná v roztoku polymeru, který se při kontaktu s tělem vypaří a tekutina ztvrdne na nositelnou textilní látku. Voguepřirovnává výslednou texturu látky k jemné teplákovině. Bella tak na sobě do pár minut měla elegantní bílé šaty, které zdůrazňovaly siluetu těla.
Dvojice designérů značky, kterou si zamilovala i Kylie Jenner, Rihanna či Dua Lipa, tímto gestem posunula hranice módních technologií udržitelnějším směrem a lze říci, že se postarala o nejsilnější okamžik letošní světové série fashion weeků. „Chtěli jsme zlepšit a posunout naši estetiku i vědeckým způsobem. Naší povinností jakožto designérů je zkoušet nové věci a ukázat možnou budoucnost,“ řekl designér Sébastien Meyer pro Vogue.
2. Kondomy jako rukavice
Značka Botter, která vznikla v roce 2016, je inspirovaná kulturou, barvami a životem v Karibiku a prezentuje se silným povědomím o udržitelnosti. O moment kontroverze na pařížském fashion weeku se její designéři postarali díky opravdu unikátnímu designu rukavic. Ruce modelek totiž navlékli do zabarvených kondomů naplněných vodou. Šlo tak o velmi neobvyklý doplněk, jehož cílem bylo doslova přinést vodu na molo, vysvětlilRushemy Botter, který značku vede spolu s Lisi Herrebrug.
Botter při výrobě produktů používá recyklované plasty a chaluhu s cílem posílit povědomí o znečištění oceánů a zvyšování teploty vody, které ohrožují podmořský svět a jeho živočichy.
Na videu níže si můžeš prohlédnout, jak tento extravagantní model rukavic vznikal. Na zimu je však Botter zřejmě nedoporučuje. Ani na léto. Ani jindy.
Raper a módní návrhář Kanye Westpřekvapil publikum, když otevřel přehlídku značky Balenciaga. Na sobě měl vojenskou bundu zdobenou bezpečnostní nášivkou, kapuci překrývající černou kšiltovku a černé kožené kalhoty. Přehlídka se nesla v tématu apokalypsy a molo pokrývaly husté vrstvy bahna a louže, po kterých se kontroverzní Ye sebevědomě prošel. Scénu přehlídkového „mola“ vytvořil španělský umělec Santiago Sierra. Na uskutečnění jeho vize se podílelo 1 300 lidí a na pokrytí prostoru o rozloze 2 414 čtverečních metrů se použilo 275 tisíc litrů bláta.
Kreativní ředitel značky Balenciaga Demna Gvasalia popsalsvou ideu jako zhmotnění metafory být nohama na zemi a v hromadě špíny hledat pravdu. Raper je s Demnou Gvasaliou dlouholetý přítel a považuje ho za vizionáře. Začátkem letošního roku dokonce spolupracovali na společné kolekci s názvem Yeezy Gap Engineered by Balenciaga.
U Kanyeho ještě chvíli zůstaneme. Virální se totiž stala také přehlídka jeho kolekce Yeezy. Designér zaujal tričkem s kontroverzním potiskem White lives matter. Proč to byl problém, co všechno to provázelo a kdo všechno se po kritice designérova počinu objevil na jeho Instagramu, si můžeš přečíst ve zvláštních článcích ZDEa ZDE.
4. Novou kolekci představil Moncler před milánským dómem
Generální ředitel značky MonclerRemo Ruffini se rozhodl pojmout 70. výročí značky ve velkém stylu. Během milánského týdne módy zaplnil náměstí před milánským dómem nespočet komparsistů tančících na choreografii francouzsko-alžírského umělce Sadecka Waffa.
Přesně 1 952 modelek, hudebníků a zejména tanečníků, mezi nimiž nechyběla primabalerína milánského divadla La Scala a ani samotný Ruffini, tak zároveň představilo novou verzi kultovní bílé bundy s názvem Maya 70. Počet modelek a modelů nebyl náhodný, číslo 1 952 odkazovalo na rok založení módního domu.
Předtím než se pokračovalo na luxusní oslavné večeři, se k 18 000 lidí z řad veřejnosti sledujících show přidali i hosté jako Future, Anne Hathaway, bývalý hráč amerického fotbalu a aktivista za lidská práva Colin Kaepernick či Shailene Woodley.
5. Gucciho 68 párů dvojčat
Na milánském týdnu módy ještě chvíli zůstaneme. Molo přehlídky luxusní italské značky Gucci totiž ovládlo 68 párů dvojčat držících se za ruce během velkolepé show s názvem Gucci Twinsburg. Během přehlídky se tak na dvojicích představily všechny modely outfitů dvojmo. „Dvojčata jsou topos, který přesahuje biologii a ukazuje nám pocit sounáležitosti a sesterství, se kterým bychom měli kráčet na cestě po této planetě,“říkákreativní ředitel Gucci Alessandro Michele. Inspiraci čerpal přímo ze své rodiny. Michelova matka pocházela z dvojčat. Jejich identičnost ho po celý život fascinuje.
Jednoduché gesto sounáležitosti a rodiny, tedy to, že se dvojčata drží za ruku, označil módní kritik a redaktor Alexander Fury za neměnnou sílu a unikátní obraz ve 21. století.
Designér chtěl zároveň zbourat předsudky v módě. Považovat fakt, že si dva lidé nezávazně obléknou tentýž outfit na tutéž akci, za faux pas je podle něj hloupost. „Neprožívejte to. Dvojčata vědí, že nejsou středobodem vesmíru, protože žijí vedle své kopie,“ říká Michele.
Show samozřejmě představila i další Michelovy obsese. Modely byly inspirovány populární kulturou, vědeckými texty, filozofií a politickým aktivismem, ale nechyběly ani archivní kousky, geometrické vzory a zářivé barvy.
6. Ciao Kim aneb Sbohem, hateři
Domenico Dolce a Stefano Gabbana se při své nejnovější kolekci uvedené na milánském týdnu módy rozhodli spolupracovat s americkou hvězdou, módní ikonou a podnikatelkou Kim Kardashian. V kolekci Kim x Dolce & Gabbana vzniklo 85 modelů inspirovaných Kiminými oblíbenými archivními kousky značky, vytvořenými v období dvaceti let od roku 1987 do roku 2007. Modely staronové kolekce měly bílý štítek s konkrétním rokem, kterým byly inspirovány.
Kolekce, ve které dominovala černá barva, občas se mihl leopardí vzor, třpytilo stříbro a nechyběly sexy vzory, obtažené ženské linie a korzety, dostala název Ciao Kim, což byl podle Harpers Bazaar spíše pozdrav internetu a Kiminým haterům. Hvězda reality show si vysloužila nepříznivé komentáře za to, že se v kampani promující novou spolupráci objevila opět jako Marilyn Monroe.
Kritické hlasy zároveň zdůrazňovaly, že Kimina role kurátorky byla zbytečná. Značka se v designu nikam neposunula, jen provětrala archivní modely. Kolekce ve znamení elegantní extravagance však bez pochyby přitáhla pozornost a podle portálu BOFtato spolupráce vznikla v „marketingovém nebi“.
7. Přehlídka značky Off-White oslavila Virgila Abloha
Značka Off-White představila na pařížském fashion weeku druhou přehlídku od smrti svého zakladatele a kreativního ředitele Virgila Abloha. Přehlídka se konala 29. září, den před Ablohovými narozeninami. Letos by oslavil 42 let. Premiéru na týdnu módy zažil její nový kreativní ředitel Ib Kamara, který byl do funkce jmenován v dubnu. V nedávném rozhovoru pro Vogueprozradil, že Abloh byl svým způsobem součástí nové kolekce, jelikož její koncept vymyslel právě on ještě před svou smrtí.
Kamara zároveň řekl, že jeho tým vzal do rukou původní myšlenku projektu – prozkoumání lidského těla – a dále na ní stavěl. Modely a modelky provázela skupina tanečníků převážně z Paříže, které dal dohromady choreograf Nicolas Huchard. Taneční show předvedli na hudbu Faty Sy Savanet v tělových kostýmech s výřezy, a to na koberci stejného odstínu indigové modré. Byla totiž jednou z Ablohových oblíbených barev a často ji využíval při tvorbě.
Na molu dominovaly kožené šaty se záplatami a výrazné prošívání zdůrazňující linii lidských svalů. Výrazným modelem byly indigově modré denimové obleky či košilové šaty s dokonalým výstřihem na břiše. Přehlídka s názvem Celebration měla být oslavou Virgila Abloha a zároveň nové naděje, vyjádřil senový kreativní ředitel.
8. That’s hot na Versace
Pokud je někdo expertem v sestavování nezapomenutelných módních přehlídek, tak je to právě Donatella Versace. Na milánskou zářijovou show plnou černých motorkářských looků, gotických nevěst nebo sexy i elegantních párty outfitů si pozvala ta největší jména ze světa modelingu, mezi kterými nechyběly sestry Gigi a Bella Hadid nebo Emily Ratajkowski.
Největší překvapení ale přišlo nakonec, když se na molu zjevila Paris Hilton v růžových minišatech posetých křišťály Swarovski. Na nohou měla vražedně vysoké podpatky, hlavu jí zdobil růžový závoj a tvář její typický „povýšenecký“ výraz.
Byla to dokonalá směs ikonického, nostalgického, neočekávaného a růžového, zkrátka všeho, co charakterizuje extravagantní dědičku hotelového impéria. Jak by ona sama řekla: That's hot.
9. Kate Moss předváděla pro Bottegu
Italská značka Bottega Veneta již tradičně přinesla důraz na minimalismus a krejčovské řemeslo. V nové kolekci převažovaly stylové džíny, podzimní svetry, jednoduché topy i košile. Překvapením byla legendární Kate Moss, která si odskočila z „důchodu“, aby otevřela přehlídku Bottega Veneta na období jaro/léto 2023.
Moss na molo vyšla ve světle modrých širokých džínách, jednoduchém bílém tílku a kárované denimové bundě. Look byl inspirován 90. léty. Britská supermodelka se na molu objevuje už jen sporadicky. Naposledy „odchodila“ přehlídku Fendace (spolupráce značek Versace a Fendi) na milánském týdnu módy loni.
10. Andrea Sachs na prohlídce Michaela Korse
První řada na přehlídce Michaela Korse měla, jak jinak, celebritní zastoupení. Nechyběly Nina Dobrev, Alexandra Daddario, Vanessa Hudgens či Serena Williams. Virálním momentem se však stalo zajímavé uskupení, které velmi nápadně připomínalo scénu z oblíbeného filmu Ďábel nosí Pradu. Herečka Anne Hathaway, která ztvárnila ve filmu pracovitou Andreu Sachs, totiž seděla vedle šéfredaktorky amerického Vogue Anny Wintour. Wintour byla údajně předlohou přísné šéfky Mirandy Priestley, kterou si ve filmu zahrála Meryl Streep.
Anne Hathaway si na přehlídku oblékla totožný look s tím, který měla ve filmu – černý rolák pod hnědou koženou bundou s vlasy sepnutými do polovičního ohonu s ofinou. Fanoušci filmu si podobnosti ihned všimli a z ikonického momentu se zaradovali.
11. Fendi oslavil 25. výročí kultovní kabelky baguette
Centrem pozornosti na letošní „resort“ přehlídce značky Fendi bylo 25. výročí její nejslavnější kabelky baguette. Kultovka se zrodila v roce 1997 pod záštitou Silvie Venturini Fendi a stala se jedním z hlavních symbolů značky.
U příležitosti jejího výročí se designéři rozhodli, že si zaslouží vlastní oslavu, v rámci čehož spolupracovali se značkami Marc Jacobs, Tiffany & Co. a samozřejmě se Sarah Jessicou Parker, která kabelku proslavila v seriálu Sex ve městě. Na molu se objevila také supermodelka z 90. let Linda Evangelista.
Kabelka s francouzským názvem baguette (doslova bageta, pozn. red.) je navržena tak, aby se dala pohodlně nést pod paží stejným způsobem, jakým Francouzi nosí své bagety.
Kolekce, která je odrazem třpytivého a drsného panoramatu města New York, obsahuje klasické prvky módního domu Fendi, avšak objektivem amerického designéra Marca Jacobse. Ve spolupráci s Tiffany & Co. vznikly modely se stříbrem, bílým zlatem nebo diamanty. Slavná seriálová Carrie se do svých designů rozhodla zakomponovat stínovanou paletu fialové, starorůžové či světle modré.
12. Vogue oslavil 130. výročí megalomanskou přehlídkou
Nejznámější módní časopis světa letos dovršil 130. výročí svého vzniku a oslavil ho velkolepou akcí Vogue World, která se konala 12. září právě během newyorského týdne módy. Oslava byla kombinací módní přehlídky a jakéhosi módního veletrhu.
Na molu se vystřídalo téměř 200 lidí včetně topmodelek jako Emily Ratajkowski, Gigi Hadid, Kendall Jenner nebo Nicoly Peltz Beckham. Oděny byly v outfitech značek jako Balenciaga, Dior, Valentino, Burberry či Coach.
Vogue World byla oslava, které se mohl zúčastnit každý, a to buď osobně v New Yorku, nebo díky živému vysílání na webových stránkách Vogue (včetně Vogue Mexico a Latinské Ameriky). Prohlédnout si ho můžeš zpětně i zde.
13. Na scénu přichází... Minecraft
Módní dům Loewe na svou přehlídku poslal dvě modelky v modelech, které svým pixelovým designem připomínaly videohru Minecraft. Diváci nevěděli, jestli věřit vlastním očím. Efekt trompe l'oeil – což v překladu znamená „oční trik“ – není v módě žádnou novinkou a designéři si již dlouho pohrávají s optickými iluzemi na oděvech. Zhmotněná reprezentace digitálních oděvů, které jsou dělané ve virtuálním prostoru metaverza, tak na pařížském týdnu módy dostala reálnou podobu. Namísto avatarů si kostkované modely oblékly modelky.
Nová kolekce Loewe si pohrává s hranicemi mezi skutečným a smyšleným. Značka se netají tím, že je již dlouho fanynkou metaverza a ráda experimentuje.
14. Excentrická přehlídka Thoma Browna s růžovým kabrioletem i hvězdou Game of Thrones
Snad nejexcentričtější přehlídkou zářijových fashion weeků se stala přehlídka Thoma Browna. Do centra pozornosti umístil návrhář zejména herečku z Game of Thrones Gwendoline Christie a transgenderovou hvězdu seriálu Pose MJ Rodriguez. Byl to „americký ples smíšený s Popelkou a pařížskou operou“, vyjádřil se designér, jak uvádí WWD. Podle něj jsou obě hvězdy moderní verzí pohádkové postavy Popelky. Na molu tak nechyběla ani maketa obrovského střevíčku.
MJ Rodriguez se předvedla v modelu s růžovým kabrioletem, ve kterém jí při chůzi pomáhali další čtyři modelové. Brown si nedal záležet jen na detailech letošních outfitů, ale také na samotných rekvizitách na scéně. Obsazením herečky z Game of Thrones, která je známá svou výškou 191 centimetrů, chtěl zbourat stereotypy ženské krásy a řekl, že v jeho pohádce se všechny dívky, ženy, ale i muži vejdou do slavné Popelčiny boty.