Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Přinášíme ti náš pohled na novou Fabii v provedení Monte Carlo s motorem 1.5 TSI pod kapotou.
Škoda Fabia. Tak se jmenuje automobil, který si není třeba vůbec představovat, neboť ho dozajista každý z nás velmi dobře zná. Ostatně, jde dlouhodobě o nejprodávanější osobní vůz na našem trhu.
Na českého zástupce segmentu malých aut se však lidé často dívají s despektem, případně si z něj utahují. My jsme však dostali možnost si vyzkoušet zcela novou, v pořadí již 4. generaci v atraktivním provedení Monte Carlo a nestačili jsme se divit nejen tomu, jak Fabia za ta léta dospěla, ale především tomu, jak může být tak dobrá.
Kus atraktivního dospělého auta
Hned na úvod by se hodilo říct, že Fabia mezigeneračně citelně vyrostla – s délkou až 4 108 milimetrů je až o 11 centimetrů delší, přesáhla tak magickou 4metrovou hranici. Může za to zejména delší rozvor náprav (+94 mm), což pocítí zejména cestující vzadu.
Navíc tím, že na šířku je novinka širší o 48 mm a na výšku nižší o 7 mm, působí živě i značně dynamičtějším dojmem. Škoda je tak jednou ze značek, které zástupce tohoto segmentu neustále zvětšují. Pro srovnání, taková Toyota Yaris je o téměř 17 cm (!) kratší, což už je rozdíl pomalu jedné třídy.
Už na první pohled tak Fabia vystupuje citelně dospělejším a plnohodnotnějším dojmem. My jsme měli tu čest a do rukou se nám dostal kousek, který reprezentuje prakticky to nejlepší, co tato modelová řada nabízí.
Verze Monte Carlo je příkladem toho, že designový jazyk značky Škoda patří mezi ty nejpřitažlivější. Exteriér je zabalen do pronikavé červené metalízy Velvet. Přibyly tradiční černé prvky – střecha, A-sloupek, maska, dodatečný přední splitter a nově i centrálně umístěný nápis Škoda vzadu a označení Fabia.
Třešničkou na dortu jsou dvoubarevné, až 18" disky kol Libra. Přísně tvarované full-LED světlomety sice nedisponují Matrix-LED technologií, jejich světelný účinek je však výborný a vyzdvihujeme i pověstně efektní český křišťál, který je již neodmyslitelnou součástí grafiky světel.
Tradiční černé doplňky dodávající sportovnějšímu autu Monte Carlo temperament početněji zastoupeným hranám svědčí a své dělají i lišty ve spodní části karoserie, které zakončuje naznačený difuzor.
Vzadu si svou premiéru „odkrucují“ poprvé použitá horizontálně orientovaná světla, která také přidávají na optické šířce. Kufr má o 50 litrů více, tedy 380. Osobně přitom oceňujeme množství pověstných simply clever řešení – chytrý organizér v kufru, škrabka na led v palivovém víčku, praktická nálevka na dolévání kapaliny do ostřikovačů či koš a deštník ve dveřích.
Právě fakt, že Škoda neservíruje efektní vizuál na úkor praktičnosti, nám moc imponuje. O to víc v době, kdy je trendem dělat věci jen na efekt a obdobně chytrá řešení nemají ani prémiové modely za statisíce, ale Fabia ano.
Velkým mezigeneračním vylepšením prošla Fabia v interiéru, kde si místo našla moderní palubní deska. Je jednoduchá, ale díky svému členění a změti materiálů není fádní, navíc v rozích zakončená efektními kulatými výdechy. Mezi koncernovými sourozenci nám připadá nejzajímavější, ba co víc, k našemu překvapení i zpracováním nejhodnotnější. Vrch i výplň dveří je sice tvrdý levný plast, ale vystupující horizontální prvek palubky je příjemný nejen na pohled, ale také na dotek.
Tím, že ve věci je Monte Carlo, jde o vskutku netypickou textilní imitaci karbonu, která je ještě efektně prošívaná. Zároveň přibyly červené ozdobné prvky, které přidávají šmrnc, v liště na palubovce je současně integrováno i náladové osvětlení. Líbí se nám i rukojeť dveří, ale obáváme se, že po pár letech bude vrzat.
Poznávacím znakem verze Monte Carlo kromě té červené bižuterie jsou však především standardně dodávaná sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, sportovním nádechem, výraznějším bočním vedením a příjemným pohodlím.
Překvapivé je, že Fabia si stále drží mechanickou ruční brzdu a stále spoléhá i na konvenční páku převodovky. Osobně bychom už přivítali modernější shift-by-wire volič, zvláště při dané cenové relaci – testovaný kousek v téměř plné výbavě stál zhruba 600 tisíc korun.
Co se nám však na interiéru nejvíc líbí, je, že působí opravdu moderně, avšak ne násilím. Sice kokpit neobešla zásadní digitalizace, ale panel ventilace premiérově s 2zónovou klimatizací zůstává věrný fyzickému provedení. Z ergonomického hlediska tak nebudeš muset bojovat při nastavování těch nejdůležitějších věcí na displeji.
Samotný displej má 8", jde tedy o infotainment Bolero, v nabídce je ale také 9,2" rozhraní, kde už však nejsou otočné ovladače po jeho stranách. Bezkabelový Apple CarPlay však funguje už i v této výbavě, proto by nám větší displej se stavěnou navigací asi nechyběl, spíše bychom přijali rychlejší infotainment, respektive propracovanější generaci, jakou má Enyaq.
Příplatkové digitální budíky mají 10,25", tedy v zásadě to, co známe z větších modelů, nechybí přitom kromě těch klasických režimů zobrazení se širokou škálou individualizace ani sportovní náhled s centrálně umístěným otáčkoměrem, tedy řešení, jaké mají modely RS.
To nejlepší, co Fabia umí nabídnout
Pod zmiňovaným pozoruhodným nárůstem rozměrů je podepsána zejména nová podvozková architektura, neboť Fabia už konečně stojí na platformě MQB A0. Jinými slovy, Škoda už Fabii kategorizuje jako o téměř třídu větší auto a tobě stačí jen pár hodin za jeho volantem a zjistíš, že Fabia opravdu dospěla. A teď už nenarážíme jen na její zjev, ale na to, že má značně vyzrálejší projev, je lépe odhlučněná, díky delšímu rozvoru je jistější a podvozkově někde úplně jinde.
Fabia nemůže mít adaptivní tlumiče. Při přebírání auta jsme si při pohledu na ty osmnáctky řekli, že to na nich bude v Bratislavě veselé. Nicméně, udělali jsme jen pár svižných kilometrů a normálně jsme si museli vystoupit a ujistit se, jestli jsou to opravdu 18" disky, neboť jsme nechápali, co ten podvozek zvládá. Ani velká kola nejsou problém, podvozek totiž umí pohltit jejich vibrování na nerovnostech a zároveň umí nerovnosti velmi dobře odfiltrovat.
Dále je to motorový prostor, kde se může nacházet na příslušný segment pořádný motor. Neříkáme, že ty litrové tříválce jsou špatné, neboť Volkswagen je dělat umí, ale my jsme měli na test kousek s tím nejlepším, co Fabia nabízí – skvělý agregát 1.5 TSI o výkonu 110 kW/150 koní, a to je opět úplně jiný příběh.
Jedna věc je dynamika. Kromě toho, že jde o jeden z nejlepších motorů v dané objemové a výkonové třídě, jaký známe, ať už jde o jeho kulturu chodu, nebo sílu, současně těch 150 koní činí z Fabie malý warmhatch.
Když přijdou na řadu zatáčky, tak si je dokážeš pořádně užít, plus díky 250 Nm slušně táhne už odspodu. Zdaleka se už neztratíš ani na dálnici, protože maximální rychlost je až 225 km/h a věř nám, že ještě více než touto rychlostí umí překvapit jistotou při vysokých rychlostech. Pokud se ptáš na akceleraci z 0 na 100 km/h, tu zvládne za 7,9 sekundy.
Druhá věc je, že s motorem 1.5 profituješ i v jiných oblastech – standardně získáváš 7stupňové DSG, větší brzdy a jinak naladěný podvozek, který už přece jen předpokládá dynamičtější jízdu.
Dokonce si můžeš připlatit i za snížený podvozek se sportovnějším pružením. Ten jsme však v testovaném exempláři neměli, ale moc by nás zajímalo, co by to přineslo, kdyby byl opak pravdou, neboť už takto jsme byli mile překvapeni z toho, co ten podvozek dává.
Nová Fabia je současně pěkně ovladatelná, čitelná, v zatáčkách jistá, má relativně ostré řízení, a dokonce i systém XDS – elektronicky zamezuje nedotáčivost. Pokud nám však něco dříve vadilo, tak je to chování převodovky DSG, jejíž naladění mělo tendenci motor podtáčet, dusit a tím zabíjet potenciál motoru v běžném nastavení. Občas se dokonce rozjíždíš rovnou na dvojce. Náš kousek neměl dokonce ani pádla pod volantem, takže při jízdě jsme se občas cítili bezradně, jelikož volič převodovky má v manuální poloze opačnou logiku řazení.
Naše klasická startovací procedura proto kromě vypnutí start/stop systému zahrnovala nastavení převodovky do polohy S. Á propós, spotřeba. Jsme si jisti, že motor 1.5 TSI má z dlouhodobého hlediska nižší spotřebu paliva než litrové TSI v silnější verzi, a to se nemusíme bavit ani o výkonnostní převaze. Na okreskách lze díky odpojování dvou válců udržet spotřebu pod 5 litrů, zatímco náš dlouhodobý průměr při svižnějším ježdění se pohyboval na úrovni 6 l/100 km.
Mimochodem, zajímavostí je, že všechny motory Fabie jsou bez jakékoli elektrifikace. To se už dnes opravdu nevidí.
Na příkladu nové Fabie je fascinující, jak se nám ten automobilový průmysl za léta posunul, a to ať už velikostně, nebo technologicky, ale v neposlední řadě i cenově. Fabia Monte Carlo není levná, ale má silné zbraně a tu cenu si umí obhájit, akorát se na to nemůžeš dívat optikou, že za cenu tohoto auta máš ojetý Mercedes-Benz. Cena nových aut jede raketově nahoru a bohužel to už lepší nebude.