Protest na letišti Schiphol se konal před mezinárodním klimatickým summitem, který se v následujících dvou týdnech uskuteční v Egyptě.
Asi 500 klimatických aktivistů vniklo do areálu VIP terminálu na amsterdamském letišti Schiphol. Několik soukromých letadel zablokovali tím, že si kolem nich posedali a po přistávací ploše jezdili na kolech. Odlety komerčních letů nebyly protestem ohroženy.
Environmentální skupiny Greenpeace a Extinction Rebellion chtěly protestem poukázat na znečištění leteckým průmyslem, emise skleníkových plynů i hluk v bezprostředním okolí letiště. Aktivisté nesli transparenty jako „SOS pro klima“, „Více vlaků“ či „Přestaňte létat“. Protest na letišti předcházel mezinárodnímu klimatickému summitu, který se v následujících dvou týdnech uskuteční v Egyptě.
Protest, který organizace oznámily letišti v předstihu, probíhal také v letištní hale. Ve sdělení o konání protestu Greenpeace napsalo: „Už léta vedeme kampaň za zastavení rozsáhlého znečištění Schipholu a máme k tomu dobrý důvod. Letiště by mělo lety omezovat, ale místo toho staví zcela nový terminál. Bohatá elita používá více soukromých letadel než kdykoli předtím, je to nejvíce znečišťující způsob létání.“
Private jets are the most polluting way to travel. 5 to 14 times more polluting than a 'normal' aircraft. Greenpeace and Extinction Rebellion are blocking the “VIP” terminal at Amsterdam Airport. #schipholpic.twitter.com/o2ervrovs6
— Katja Herbers (@katjaherbers) November 5, 2022
Organizace Greenpeace v tiskové zprávě uvedla, že Schiphol je největším zdrojem emisí oxidu uhličitého v Nizozemsku, přičemž údajně vypouští více než 12 miliard kilogramů emisí ročně.
Tessel Hofstede z Extinction Rebellion doplnil, že letiště je obrovským znečišťovatelem i přesto, že téměř polovina nizozemské populace nikdy nevkročí do letadla.
„Bohatí příslušníci jet set elity jsou zodpovědní za většinu letů a nejvyšší emise uhlíku a neděláme nic, abychom je zastavili. Nadále pokračují v produkci obrovského množství CO2, zatímco lidé, kteří se mají hůře, snášejí břemeno klimatické krize. Je to nespravedlivé a nepřijatelné. Je nejvyšší čas, aby letectvo začalo dodržovat pařížskou klimatickou dohodu.“