Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Exxonmobil.
7. března 2023 10:00
Čas čtení 3:39
Sponzorovaný obsah

Syndrom vyhoření je problém zkušených manažerů i mladých lidí. Jak mu předcházet?

Syndrom vyhoření je problém zkušených manažerů i mladých lidí. Jak mu předcházet?
Zdroj: Pexels/Anna Tarazevich
ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Prevence vyhoření může mít různé podoby. Od pevných hranic mezi prací a soukromím až po netradiční zálibu.

Slyšíme o něm z každé strany. I když slovo „vyhoření“ není v našich slovnících dlouho, jev, který pojmenovává, není žádný novodobý výmysl, jak si mnozí myslí. Vyčerpané zdravotní sestry, vyšťavení vrcholoví manažeři, rezignující učitelky i apatičtí policisté zde totiž byli i před 50 lety, avšak ke svému stavu tehdy neuměli přiřadit dnes již známý syndrom vyhoření.

Vyhoření se definuje jako syndrom vyplývající z chronického stresu při práci, který nebyl úspěšně zvládnut a je charakterizován pocitem vyčerpání, cynismem nebo negativními pocity člověka k práci.

Všímej si varovných signálů

Tvé tělo ti před vyhořením bude dávat různé varovné signály. Někteří na sobě zpozorují psychické příznaky, jiní zase fyzické projevy. Nejčastější je ale kombinace obou. Měl by je znát každý z nás, protože čím dříve je rozeznáme a uvědomíme si je, tím dříve budeme umět zareagovat. K těm fyzickým patří například poruchy trávení, nespavost, bolesti krční páteře, hlavy i břicha, zvýšená nemocnost, snížení nebo zvýšení hmotnosti bez konkrétního důvodu či fyzická únava i přes dostatečně dlouhý spánek.

Co se týče psychiky, v této oblasti pozoruj pocity jako hněv, smutek a nervozitu, ale všímej si i frustrace, bezradnosti, úzkosti, lhostejnosti či pocitu neschopnosti. Často se přidává ztráta odvahy, objektivnosti, motivace, kreativity, soustředěnosti, či dokonce sebeúcty. Směs emocionální, duševní a fyzické vyčerpanosti dokáže i ze silných lidí udělat apatické zbabělce, kterým na ničem nezáleží.

vyhorenie, stres
Zdroj: Pexels/Nataliya Vaitkevich

Do práce s nechutí

Některé z příznaků lze zpozorovat i na pracovišti, protože vyhoření nikdo z nás nedokáže schovávat doma. Právě naopak, můžeš mít jistotu, že tento stav se výrazně odrazí i na kvalitě tvých pracovních výkonů. Do práce se budeš pravidelně zpožďovat, budeš si prodlužovat polední přestávky a snažit se o co nejranější odchod. 

„Lidé, kteří byli před časem plní energie, pozitivní nálady a ideálů, chodí do práce s nechutí. V práci jsou nedočkaví, dívají se na hodinky, odkládají své povinnosti. Nedokáží se soustředit na dialogy, uchylují se k cynismu,“ upozorňuje ve svém článku koučka a psycholožka Silvia Langermann.

Jakou roli v tom sehrává tvůj zaměstnavatel?

Mnozí si mylně myslí, že za pracovní vyhoření může pouze nadměrná pracovní zátěž a nezvládnutelné množství práce. Ke spouštěčům se však přidává i pocit nedocenění od zaměstnavatele či práce, která člověku nedává smysl. Paradoxem je, že i přesto, že se o tomto problému v současnosti mluví otevřeně, ho stále mnozí z nás podceňují. A to jak u sebe, tak i u druhých.

Správný šéf by žádný z příznaků podceňovat neměl, ale právě naopak, měl by svým zaměstnancům vytvořit takové pracovní podmínky, které budou syndromu vyhoření přirozeným způsobem předcházet. Takovým zaměstnavatelem je i energetická společnost ExxonMobil, pro kterou jsou zdravé pracovní podmínky na pracovišti prioritou. 

práce, office
Zdroj: Unsplash/Emma Dau

Správně nastavené benefity

Kombinace zdravého pracovního prostředí a dobře nastavených benefitů dokáže být do velké míry také účinnou prevencí před vyhořením. „Co se firemní kultury týče, nenajdete firmu, kde by se k sobě lidé chovali tak slušně a cítili k sobě takový vzájemný respekt na všech úrovních, jako právě tady. Dáváme si opravdu záležet na tom, aby se u nás lidé cítili dobře a aby měli vše potřebné k výkonu své práce,“ prohlašuje vedení pražské pobočky společnosti ExxonMobil.

Samozřejmostí je důkladné zaučení. Pokud se při nástupu do nové práce bojíš prudkého „hození do vody“, u firmy ExxonMobil ti nic takového nehrozí. Naopak, přivítají tě vstřícní kolegové a kolegyně a firma ti bude dávat možnosti k neustálému vzdělávání a rozvoji. „Pražská pobočka je v srdci samotného byznysu celé korporace a zejména v posledních dvou letech se do Prahy přesouvají stále zajímavější pozice s vysokou přidanou hodnotou. Děláme rozhodnutí, která ovlivňují firmu s obratem ve stovkách miliard dolarů ročně,“ upřesnilo vedení.

práca, kolegovia
Zdroj: Unsplash/Dylan Gillis

Zajímavá práce v Praze

Pražská pobočka nabízí pokročilé a zajímavé pozice s důrazem na dlouhodobou kariéru ve firmě. Bonusem je, že v ExxonMobil si můžeš vybudovat kariéru nejen vertikálně, ale také horizontálně. Společnost totiž nabízí možnosti zkoušet stále nové role, aby podpořila tvůj pracovní i osobní růst.

Kromě toho ale proti vyhoření bojují i ​​měsíčním příspěvkem na vzdělávání, kulturu, zdraví či wellness. K tomu společnost přidává možnost pořídit si Multisport kartu, měsíční příspěvek na stravování, výroční bonus či Employee Assistance Program, který zahrnuje bezplatnou službu poskytovanou zaměstnancům a jejich nejbližším rodinným příslušníkům v oblastech psychologické pomoci či při pracovních, rodinných, sociálních a ekonomických problémech.

Benefity pokračují širokou nabídkou wellness programů, jako je individuální ergonomická podpora, masáže v kanceláři nebo tzv. Fit Stop, což je odpolední protahování řízené profesionálními trenéry. Pokud si momentálně hledáš atraktivní pracovní místo v našem hlavním městě nebo tě to už nebaví v aktuální práci, kde jsi každým dnem k vyhoření blíže a blíže, podívej se na nabídku společnosti ExxonMobil. Možná tam najdeš přesně takové kolegy, pracovní atmosféru, šéfa a podmínky, jaké hledáš.

chci vědět víc
zaměstnání, práce, kancelář
Zdroj: Pexels/Jopwell

Prevence je klíčová

Některým pomáhá arteterapie, někteří relaxují na horách a další zase vypnou při dobrém divadelním představení či kvalitním koncertu. Prevence vyhoření může mít různé podoby. My jsme ti níže sepsali několik bodů, které platí pro většinu. Samozřejmě je jen na tobě, co si k tomuto základu přidáš. Mohou to být pravidelné filmové maratony, kurz vaření i háčkování.

Základní prevence před vyhořením

● Ujasni si priority

● Vytvoř si harmonogram, do kterého si zapiš i čas s blízkými či volnočasové aktivity

● Vyhýbej se perfekcionismu

● Nastav si pevné hranice mezi prací a soukromím

● Komunikuj s ostatními přímo

● Nevzdávej se svých zálib a koníčků kvůli pracovním povinnostem

● Využívej moderní možnosti a zjednoduš si život například donáškou jídla

● Cvič, procházej se, hýbej se

● Relaxuj různými způsoby

● Starej se o sebe zvenčí i zevnitř

● Přizpůsobuj se okolnostem

● Všímej si svých pocitů, myšlenek a reakcí 

● Nauč se říkat ne

● Udržuj mezilidské vztahy

vyhorenie
Zdroj: Pexels/Nataliya Vaitkevich
Domů
Sdílet
Diskuse