Také se snažíte ušetřit, kde to jde, a napjatě očekáváte největší slevové akce roku? A víte, že ne každý nákup zboží ve slevě je opravdu výhrou? Prozradíme vám, kdy se skutečně vyplatí zamířit do obchodu, ať už kamenného, nebo internetového.
Za největší slevové akce každoročně považujeme Black Friday a povánoční (dnes mnohdy i předvánoční) výprodeje, které leckdy začínají už 25. a 26. prosince na e-shopech a hned o den později v kamenných obchodech.
Black Friday ztrácí své kouzlo
Původ Black Friday (v překladu Černý pátek) překvapivě sahá až do roku 1896, kdy došlo k propadu na americké burze se zlatem. Ještě větší význam pak tento pojem získal po krachu na americké burze v roce 1929, kdy obchodníci hromadně snižovali cenu svého zboží, aby se jim vrátila aspoň část nákladů.
Označením pro výprodeje a slevy je Black Friday teprve od 80. let 20. století a následuje vždy den po Dni díkuvzdání, tedy čtvrtý pátek v listopadu. U nás je bohužel zvykem označovat spoustu jednorázových slev za Black Friday, a to klidně i v srpnu.
Není divu, že pak průzkumy ukazují, že Češi o tuto slevovou akci ztrácejí zájem – za poslední tři roky oblíbenost klesla o 38 %! Navzdory tomu je konec listopadu stále tím obdobím, které je z celého roku (alespoň soudě podle nákupů v e-shopech) nejhojnější.
Někde slevy startují už před Vánoci
Vánoční výzdoba klidně v říjnu a povánoční slevy už před Vánoci. Tak vypadají poslední roky. Hlavní vlna výprodejů nicméně startuje až těsně po Štědrém dnu. A zhruba třetina Čechů pak nákupy ve výprodejích „sponzoruje“ penězi, které našli pod stromečkem.
Mimochodem, první vlnu výprodejů si Češi užívají hlavně online – v roce 2021 takto utratili odhadem 80 miliard korun. Do kamenných obchodů pak míří obvykle až po Novém roce. Ať už ve virtuálním, nebo skutečném košíku pak nejčastěji končí oblečení, boty, elektronika a sportovní vybavení.
Jsou slevy opravdu výhodné? Díky Tlačítkové novele by být měly
Průzkumy také dokázaly odhalit to, jak moc jsou slevy uváděné prodejci (ne)výhodné. Spousta obchodníků totiž například před slevovou akcí uměle navyšovala cenu zboží, ze které pak „velkoryse“ poskytla slevu. Pocit z dobrého nákupu tak byl falešný.
Tomu má alespoň v prostředí e-shopů zabránit nedávno Parlamentem ČR schválená Tlačítková novela, která mimo jiné jasně definuje postup pro vypočítání slevy z původní ceny. Cokoli, co bude udáváno jako sleva, bude muset být uvedeno poměrem vůči nejnižší ceně produktu za posledních 30 dní.
Má to ale i své výjimky – ty se týkají například akcí 2 + 1 zdarma, individualizovaných nabídek nebo zboží, které se rychle kazí. Ze hry jsou venku i služby a nehmotné produkty.
5 zodpovědných rad pro váš rozpočet
Slevy jsou obvykle nesmírně lákavé. Představa, že za něco zaplatíme méně, než bychom zaplatili třeba před týdnem, je pro lidský mozek ohňostrojem hormonů štěstí. I tak (nebo právě proto) je ale lepší držet se zkrátka, zvlášť pak v nejisté době. Jak na to, abyste svých nákupů nelitovali?
Kupujte jen to, co potřebujete
Vůbec není od věci si čas od času vyhodit z kopýtka, pokud na to máte dostatek financí. Běžně ale nakupujte radši jen to, co potřebujete, ať už se to týká jídla, nebo třeba doplňků do domácnosti a elektronických vychytávek.
Dejte si pozor na 1 + 1 nebo XXL balení
Lákavé jsou akce, při nichž si odnesete jeden kus zdarma nebo velké balení, které se oproti tomu malému skutečně vyplatí. Odpovězte si ale nejdříve na otázku, jestli jste schopni zboží spotřebovat dříve, než podlehne zkáze. Kdyby ne, šlo by o naprosto zbytečně vyhozené peníze.
Skoncujte s impulsivními nákupy
Nevrhejte se do obchodních center jen tak, když nic nepotřebujete. Je hezké udělat si občas radost, ale nemělo by se z toho stát pravidlo, při kterém vezmete útokem hned několik obchodů a odnesete si domů plnou tašku věcí, bez kterých byste se úplně v pohodě obešli.
Upřednostněte kvalitu před kvantitou
Týká se to především oblečení, ale i nejrůznějších pomocníků do domácnosti. Ačkoli například levné módy je všude kolem nás spousta, bývá mnohem výhodnější pořídit si pár kvalitních kousků než spoustu modelů, které sice nestojí tolik, ale také toho rozhodně tolik nevydrží.
Nedejte pokaždé na slevy
Procházíte městem a zajdete do obchodu jen proto, že na vás z výlohy křičí nápis sleva? Čím dříve s tímto nákupním zlozvykem skončíte, tím lépe pro vaši peněženku. Nemusíte přece něco pořizovat jen proto, že je to ve slevě!
Kdy je vhodné jít si pro zboží v akci
Když se bez něčeho neobejdete, musíte si to pořídit. A pokud k tomu zrovna narazíte na slevu (která opravdu slevou je), je to štěstí. Platí to třeba v případě domácích spotřebičů, tedy těch důležitějších, jako jsou pračka nebo lednička. U takových věcí se pak dá pochopit i půjčka. Je jasné, že pokud nemáte rezervu, ze které byste pračku zaplatili, spotřebitelský úvěr je nejsnazším řešením.
V každém případě ale svoje zadlužení vždy několikrát promyslete. Je-li váš rozpočet běžně napjatý jako struna, nemusel by to být dobrý nápad. Pokud ale jiné řešení nevidíte, půjčte si chytře nebo vsaďte třeba na konsolidaci úvěrů. A to v případě, že chcete novou půjčku, přičemž nějaký ten dluh už máte.
Díky konsolidaci dojde ke sloučení všech vašich finančních závazků do jednoho a některé banky vám k tomu půjčí i něco málo navíc. Pak budete velmi pravděpodobně splácet méně, a hlavně – celou situaci si ulehčíte, protože vše budete řešit jen s jedním poskytovatelem.