Obdobný zákon už Francouzi jednou schválili – v roce 2017.
Francie chce pro místní influencery zavést povinnost označování fotek, které byly upraveny filtrem či retuší, a fotek obličeje upraveného plastickou operací, které propagují zákroky estetické medicíny, píší Woman's Wear Daily a Complex. S tímto prohlášením přišel francouzský ministr financí Bruno Le Maire.
Označování filtrů a retuše na Instagramu či TikToku by podle ministra mohlo zmírnit destruktivní vliv na sebevědomí a psychiku uživatelů sociálních sítí. V poslední době rezonuje zejména tiktokový filtr bold glamour, který tvář mění k nepoznání. Nebezpečný je také tím, že při pohybu obličeje nezmizí jako běžný filtr.
Ve Francii v současnosti působí přibližně 150 tisíc influencerů. Pokud tento návrh najde své uplatnění v zákoně, vláda je připravena spustit tým dohledu na Generálním ředitelství pro spotřebitelské záležitosti.
„Jakákoli propagace kosmetické chirurgie ze strany influencera v rámci placeného partnerství bude zakázána,“ řekl Le Maire. Zároveň dodal, že pokud budou influenceři zkoušet zákon obcházet, dohlížející tým bude vůči nim postupovat s nulovou tolerancí.
Francie už má s podobnými návrhy zkušenost. V roce 2017 země schválila zákon, který nařizuje, aby fotografie, na kterých jsou photoshopem upravena lidská těla, měly viditelné značení o této úpravě.