24. dubna 2023 16:06
Veronika Dlesková

Vědci a vědkyně objevili 19 tisíc nových sopek. Tipneš si, kde hledali?

Zdroj: Pexels
TECH VĚDA ZPRÁVY ZE SVĚTA

Vědecký tým našel 19 tisíc hor sopečného původu, o kterých se vůbec nevědělo, že existují.

Vědecký tým ze Scrippsova oceánografického ústavu, z Čungnamské národní univerzity a z Havajské univerzity se pod vedením Julie Gevorgian rozhodl prozkoumat dno oceánu pomocí radarových družic. V článku, který skupina publikovala v časopise Earth and Space Science, popisují, proč je pro lidstvo důležité vědět, co se na dně oceánu nachází.

Velký vesmírný kvíz: Co víš o hvězdách, planetách nebo měsících? Velký vesmírný kvíz: Co víš o hvězdách, planetách nebo měsících? 22. dubna 2023 13:00

Moře představuje velký zdroj minerálů a nerostů důležitých pro lidskou společnost. Přesná mapa dna oceánu by zaručila přesnější a levnější těžbu těchto surovin. Navíc se už v minulosti dvakrát stalo, že americká ponorka narazila do jedné z hor, což může ohrozit životy posádky. Informuje o tom server Phys.org

Dno oceánu je podobně rozmanité jako suchozemská pevnina. Nachází se zde hory, kaňony i pouště. Jediným rozdílem je ale to, že lidstvu je známá pouze čtvrtina celého mořského dna, připomíná Česká televize. Co se nachází v jeho zbylých třech čtvrtinách, nikdo neví. Podobně jako není jasné, kolik se tam přesně nachází hor sopečného původu.

Výzkum potvrdil existenci „ztraceného kontinentu“. Nezvěstný byl 375 let Výzkum potvrdil existenci „ztraceného kontinentu“. Nezvěstný byl 375 let 5. dubna 2023 11:20