Moderátorka Nikol Moravcová zveřejnila na svém Instagramu video, které slouží jako kampaň nákupní akce OnaDnes. Bohužel, snad všechno je na tom špatně. Do Refresheru dokonce volal rok 1991, že chce svou reklamu zpátky. Posíláme mu alespoň tento komentář.
Ačkoli máme květen 2023 a pocit, že ženské tělo již není (nebo by alespoň nemělo být) sexualizováno, jako tomu bylo dříve, stále se najdou tací, kteří nás nutí hledět do kalendáře, zda jsme si náhodou nespletli datum. Jednou z takových je i moderátorka Nikol Moravcová, která na svém Instagramu sdílela video ke kampani OnaDnes, v němž je snad úplně všechno špatně – od první až do poslední sekundy.
Ukaž prsa. Tedy jen pokud jsi mladá
Z repráků se linou tóny písně I'm Too Sexy (1991) od Right Said Fred, do rozpálené sauny vchází Nikol Moravcová, laškovně si hladí zpocené tělo, a když jako největší hvězda z horké místnosti vyjde, recepční po ní požaduje zaplatit 100 korun. „A nějaká slevička by nebyla?“ ptá se Moravcová. „To záleží na tom, co jste ochotna pro to udělat,“ odvětí jí recepční. V tu chvíli Moravcová odhodí ručník, ukáže prsa a za použití sauny nemusí platit.
Takový scénář je sexistický sám o sobě, obzvláště pak v době, kdy celý svět řeší stovky případů sexualizovaného násilí a bojuje za lepší postavení žen ve společnosti.
Aby toho však nebylo málo, Moravcová ve videu ukazuje, že takový scénář nastal před 15 lety, kdy její tělo „ještě bylo“ mladé, krásné a pevné. Vyzrálé ženy nebo nedej bože matky by svá těla raději ukazovat neměly, vyplývá z druhé části videa. V té Moravcová opět zavítá do sauny, a když tentokrát recepčnímu odhaleným ramínkem naznačí, že by ráda nějakou tu slevičku, muž za pultíkem jí se znechuceným výrazem odpoví: „Dnes ne, promiň.“
„Získat slevu je čím dál těžší, ale s OnaDnes je to pořád stejně jednoduché,“ odkazuje Moravcová na konci videa na nákupní akci OnaDnes.
Stejně kontroverzní je pak i komentář, který Moravcová zveřejnila spolu s videem. „Jó, to byly časy, kdy mi říkali slečno a dostávala jsem slevu mrknutím oka. Teď už by mi ani ten ručník dole nepomohl... tak ještě že už se nemusím nikde nakrucovat a stačí si zajít do trafiky pro knížku slev OnaDnes, která je třeba v Žena a život. (...) Děkujeme za poskytnutí prostor na natáčení ve swimspace. Byla to challenge, ale je vidět, že se tam dá dobře pařit i pářit,“ napsala moderátorka. Au.
„Na téhle reklamě je špatně úplně všechno,“ zní z veřejnosti
Netrvalo dlouho a video se (oprávněně) stalo trnem v oku mnoha osob. Moravcovou kritizují za dehonestaci žen, podporování šovinismu, bodyshamingu či sexualizace žen.
„Můžu se zeptat, kdo stojí za touhle kampaní? Respektive, z čí hlavy toto vzešlo? V dnešní době, kdy všichni řeší sto pohlaví, kauzy MeToo, tak tady je dehonestace ženského pohlaví úplně cajk. Jasně, sranda je jedna věc, umím si udělat srandu i ze sebe – než dostanu hejt a zlé komentáře –, tohle mě docela uráží,“ napsala na Instagramu jedna ze žen.
„Na téhle reklamě je špatně úplně všechno. Ačkoliv si nemyslím, že bylo jejím záměrem někomu ublížit, chtěla bych žít ve společnosti, kde se taková věc stáhne hned, jakmile si její tvůrci uvědomí svoji chybu – to se může stát, není nutné za to někoho lynčovat, můžeme se v klidu bavit o šovinismu, sexismu a bodyshamingu... a o tom, proč je to tak špatně a cringe, namísto toho, abychom to jakkoliv obhajovali a vytvářeli úzus, že dělat kampaně takhle je v roce 2023 v pořádku,“ přidala se k ní spisovatelka Radka Třeštíková.
Video se dostalo také do facebookové skupiny Everyday Patriarchy Bullshit, kde na Moravcové nenechali nit suchou. „Njn, ženská po dětech by ideálně neměla už nikdy vycházet ven, protože je automaticky děsně neatraktivní. To mě fakt bolí, tohle video,“ píší ženy. „Cítím to stejně. Co mi to říká? Splnila jsi sice svoji společenskou úlohu, porodila dítě, ale stejně tě budeme penalizovat za to, že po porodu už nejsi tak atraktivní. A tady se ještě zasmějeme tomu, že sis mohla myslet opak,“ shodují se na tom, že Moravcová tak matkám ukazuje, že jsou méněcenné.
Aby pak lidé nemohli vyjádřit kritiku pod původním příspěvkem, Moravcová vypnula komentáře. Logický krok. Pokud nikdo nebude moci vyjádřit nesouhlas, tak jako by se nic nestalo, ne?
Nechápete srandu, brání se Moravcová
Místo toho, aby si moderátorka po vlně kritiky posypala hlavu popelem a uznala přešlap, se na veřejnost osočila s tím, že nechápe srandu. „Toto video je vtip a nadsázka, neberte to tak vážně, některý ženy/matky, jo,“ doplnila k popisku.
Podobně pak reagovala také na negativní komentáře (reakci necháváme v původním znění, pozn. red.): „Radko, věděla jsem, že se neudržíš a napíšeš to veřejně. Tak aspoň to vysvětlím. Tvůrce jsem totiž já. Já – žena – matka, která tohle video vytvořila na MŮJ kanál, pro MOJE sledující, kteří mají (evidentně) z velký většiny stejný humor a video chápou jako nadsázku, protože mě znaj. Dělám si v něm srandu sama ze sebe a je nutný říct, že za tím nestojí banda nějakých šovinistických chlapů. Možná kdybych to natočila amatérsky na mobil u sebe doma, tak by ses nad tím zasmála i ty. Sama máš za sebou několik reklamních kampaní, které nebyli úplně přijaty širší veřejností a tak víš, že se prostě nemůžeš zalíbit všem. Problém nastává ve chvíli, když se začnou vyjadřovat lidi, kteří nevnímají tvojí tvorbu ze širšího kontextu, ale na to je jednoduchý řešení – dát unfollow,“ vzkázala Třeštíkové.
Nevíme, jestli je smutnější čistý fakt, že Moravcová reprodukuje devadesátkové stereotypy, nebo skutečnost, že si skrze ně deformovala i pohled sama na sebe a svou „nedostatečnost“ si potřebuje kompenzovat nákupními akcemi. Boj se zvnitřněným sexismem je obdobně náročný jako získat slevu v době inflace.
Získat followery je také „čím dál těžší“, není jednoduché na přeplněných feedech zaujmout, přicházet se stále novými nápady a udržet si nejen stávající sledující, ale přilákat i další. Možná je takováto bouře v diskuzích přesně něco, co Moravcové přijde s její kampaní vhod a přivede na její stránky views, nebo si alespoň získá krátkodobou pozornost. Je toho koneckonců důkazem i tento komentář.
Ale vypůjčíme si slova recepčního: „To záleží na tom, co jste ochotna pro to udělat.“ Sebeironie jistě boduje v jakémkoliv obsahu, ale sexismus, stereotypy a bodyshaming nejsou udržitelnou cestou. A jak upozornila sama Moravcová – zjednoduší nám i volbu, zda dát či nedat unfollow.