Flash vstupuje do kin 15. června letošního roku. My jsme jej viděli a prozradíme ti, jestli má cenu na něj jít do kina, nebo si pytlík nachos radši otevřít doma u Netflixu.
DC v posledních několika filmech upustilo od temných hrdinů se záhadnou minulostí v šedém městě a konečně si dovoluje trochu nadsázky. Nově jej v tomto směru utvrzuje i snímek Flash, jehož cesta na plátna byla komplikovaná, a to především kvůli kauzám Ezry Miller.
Film se ale nakonec dostal až k diváctvu. Dokonce i se svou hlavní hvězdou, o jejímž obsazení se ještě minulý rok vedly spekulace. Nakonec se zdá, že i rozsáhlým obviněním z groomingu několika dětí, z výhrůžek násilím a několikanásobného napadení dokázali Ezra Miller i ve skutečném světě utéct. Nebo možná Warner Bros. nedokázali zdrhnout rostoucím účtům, které se hromadily na stole.
Přestože kvůli Miller může být snímek pro část obecenstva morální no go, první reakce jej vychvalují téměř bez výhrad. My jsme nového Flashe už viděli také, tak pojďme zjistit, jestli se ho vyplatí navštívit aspoň pro filmový zážitek.
Barry Allen (Ezra Miller) v emočně vyhrocené situaci zjistí, že díky svým schopnostem dokáže překonat rychlost světla a vrátit se v čase. Nově objevenou vlastnost by snad mohl využít, aby zachránil svou matku před smrtí a otce před křivým obviněním z její vraždy (o tom ostatně jedná i původní seriál). Jak to ale se změnami událostí bývá, Flashova realita se změní a kromě ní vzniká i celé klubko dalších alternativních verzí. Tak odlišných, že připomínají (slovy filmového Batmana) porci zamotaných špaget, které se protínají jen v určitých neměnných bodech.
V nové realitě tak musí Flash z naší reality, Flash z upravené reality a Batman čelit generálu Zodovi z Men of Steel s tím rozdílem, že Superman v nové současnosti neexistuje (neboj, existuje Supergirl a je skvělá).
Téma paralelních vesmírů ve filmových adaptacích žije již nějakou dobu. V posledních dvou letech jsme viděli například Spider-Man: No Way Home, Doctor Strange: Multiverse of Madness a naposledy i Spider-Man: Across The Spider-Verse. Se zpožděním přichází s vlastním zpracováním různých verzí reality i DC Universe. A je trochu otázka, jestli má ještě vůbec co nového nabídnout.
Přestože je paralelních vesmírů v poslední době víc, než by si kdokoliv z nás přál, Flash k nim přistupuje s nadsázkou i špetkou sebeironie a spíš než o službu diváctvu se snaží vyjít vstříc fanouškovské základně DC komiksů i filmů (a to i těch ze 70. let). I když příliš originální pohled na paralelní časové linky nenabízí, je vtipný, jeho postavy plastické a citlivé a v exponovaném multiverzu se lze poměrně snadno orientovat.
Dynamika mezi původním (krátkovlasým) a „alternativním“ (dlouhovlasým) Flashem je i kvůli skvělému projevu Miller vtipná a ve filmu dobře slouží jako vzájemné zrcadlo vlastních negativních vlastností obou Flashových verzí. Až bychom také jejich představitelstvu přáli vlastní alternativní terapeutické já.
Interakce mezi Barrym a Barrym je zdrojem poměrně vtipných hlášek, a i když se občas přemění v prvoplánové vtipy o tom, že kluci jsou kluci, že dlouhovlasý Barry ještě svým schopnostem tolik nerozumí a místy už je jich prostě trochu moc, nikdy nepřekročí hranici otravnosti.
Rok 2001 chce zpátky svého Krále Škorpióna
Naopak o stovky kilometrů ji překračuje vizuál jinak povedeného zpracování filmového mnohovesmíru. Tvůrčí tým použil nejednoho herce superhrdinských rolí snad z celé historie DC a ke konci nabízí až „babylonovský“ průřez vlastní filmovou historií, který by mohl být extrémně působivý. Kvůli zpracování je ale spíš působivé, jak hnusně mohou modely skutečných lidí v áčkovém filmu z roku 2023 vypadat.
Chce se až věřit, že studio Warner Bros. utratilo veškeré peníze za právníky, aby svou hlavní hvězdu vysekalo z průšvihů, a proto jsou všechny digitální modely postav jen o chloupek hezčí než Král Škorpión. Bez ohledu na to, jak hezky zbytek filmu na plátně pražského IMAXu vypadal, prohlídka muzea DC voskových figurín v nadživotní velikosti nás bude ještě dlouho budit ze snů.
Dohromady je ale Flash opravdu povedeným komiksovým filmem a pravděpodobně i jedním z nejlepších děl DCEU (ne že by konkurence byla vysoká). Uvědomuje si, že je spíš pro komiksové nadšence a dobře pracuje s filmovými i komiksovými referencemi i předlohou Flashpoint. Z Michaela Keatona v roli Batmana nezvládneš spustit oči, Sashu Calle jako Supergirl budeš milovat a snad i díky hojnosti easter eggů mu dokážeš odpustit občasnou hlášku mimo nebo zbytečné vysvětlování principů jeho reality.
Krásu letošního animovaného Spider-Mana paralelní reality Flashe sice nepřekonají, ale pokud světu DC fandíš, tahle vtipná nerdovská fúze No Way Home a kultovního Návratu do budoucnosti by tě rozhodně neměla minout.