V Karlových Varech jsme viděli vynikající filmy, o kterých zatím slyšel málokdo. Až však dorazí do kin, vyrazí ti dech, rozpláčou tě a s partou o nich budete diskutovat až do Oscarů 2024.
Refresher strávil týden na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Ne všechny filmy nás ohromily a na některé z nich jsme už tak trochu i zapomněli, ale našlo se několik skvělých kousků, které ti musíme doporučit. Mnohé ze zmíněných snímků by snad mohly zabojovat i o Oscary.
10. Bod obnovy (režie: Robert Hloz)
Bod obnovy je velkolepá vizuální přehlídka s krásnou futuristickou architekturou a spoustou „vynálezů“, že může sebevědomě konkurovat zahraničním velkofilmům. O to překvapivější je, že jde o debut režiséra Roberta Hloze, ale také herečky Andrey Mohylové, producenta Jana Kallisty či kameramana Filipa Marka.
Svět Bodu obnovy má sice množství logických děr, slabou detektivní dějovou linii, místy strojené dialogy a nakonec se s postavami úplně nedá ztotožnit, tvůrci však tímto filmem udělali české kinematografii velkou službu. S radostí tak nad vadami filmu přivřeme oči. Celou recenzi si můžeš přečíst zde.
9. Úsvit (režie: Matěj Chlupáček)
„Moderní dobovka“ Úsvit patří mezi nejlepší snímky letošního karlovarského filmového festivalu. Příjemně stylizované drama zasazené do 30. let 20. století hovoří o předsudcích vůči intersex lidem, postavení žen a boji kapitalistů s proletářskou třídou. Poukazuje na to, jak jsme si během historie mnohdy mysleli, že jsme moderní společnost, ale opak byl pravdou.
Režisér Matěj Chlupáček velmi schopně konstruuje scény a nic, co vidí kamera nebo dělají postavy, není náhodné. Úsvit stojí na silném motivu, režisérské vizi a skvělém hereckém výkonu Elišky Křenkové v hlavní roli. Do kontrastu staví přírodu a industrializaci, město a vesnici, ale také muže a ženy. To tě často přinutí pochybovat o významu binárního chápání společnosti a přemýšlet o lidskosti spíše jako o spektru. Celou recenzi snímku najdeš na tomto odkaze.