Fast fashion značky už léta platí známým tvářím, aby si trošku očistily jméno. U Sheinu si toho lidé konečně všimli. Refresher ti připomene i pár ostatních případů z nedávné doby.
Jak jsme tě již informovali, značka Shein koncem června zorganizovala PR zájezd pro šest influencerek ve snaze očistit své špatné jméno. Čínský online obchod má na kontě četná podezření z porušování lidských práv, vykořisťování pracovníků v továrnách a poškozování životního prostředí. Společnost si proto najala populární influencerky, které pozvala do jedné továrny, a nabídla jim možnost přidávat odtud jakýkoli obsah, mluvit se zaměstnankyněmi a klást jim dotazy.
Jelikož influencerky nejsou ani novinářky, ani expertky na udržitelnost, kritické otázky nekladly. Nabídly nám tak klasické PR odpovědi, které však fanouškům nestačily. Shein si tedy tímto nezdarem jméno neočistilo a influencerky si jej navíc pořádně zhoršily. Jejich výstupy se u fanoušků vůbec nesetkaly s pochopením. Lidé jim vyčítali, že šíří propagandu.
this influencer is being dragged for her recent Shein brand trip to China, so I translated her explanation Tiktok pic.twitter.com/xjHbX7QMOn
— Franchesca Ramsey (@chescaleigh) June 25, 2023
Není to ale poprvé, co se fast fashion řetězec spojil se známou tváří ve snaze ukázat, že není až tak fast, neškodí planetě a nevykořisťuje lidi. Připomeneme ti nejen toto nedávné fiasko, ale i další problematické spolupráce, které vyvolaly podobný rozruch.
1. Shein 2023: Influencerky se pokusily označit vše za drby
Čtyřdenní výlet měl za cíl provést influencerky jednou z továren, ve které levné oblečení vzniká. Jejich instagramové a tiktokové výstupy se týkaly nejčastějších bodů kritiky, které vůči firmě v průběhu let vznesli klimatičtí aktivisté, ale také politici či experti na udržitelnost. Kritici dlouhodobě upozorňovali, že Shein vyrábí oblečení příliš rychle a levně, někdy i z nebezpečných materiálů, využívá k tomu otrockou práci, zřejmě i dětskou, a že jsou pracovní podmínky v továrnách značky otřesné.
Shein čelí kritice i za krádeže nápadů od designérů, extrémní uhlíkové emise či přehnanou produkci, kterou zahanbí i jiné fast fashion řetězce. Podle profesora Shenga Lua z univerzity v Delaware, který se věnuje globálnímu průmyslu a obchodu s textilem, měla za 12 měsíců značka Gap na webu 12 tisíc nových modelů. H&M představilo 25 tisíc kousků a Zara 35 tisíc kousků oblečení. Za stejné období na webu Shein přibylo 1,3 milionu různých modelů.
Co se dozvíš po odemčení?
- Co všechno je problematické na Sheinu a proč čelí obviněním z otrocké práce.
- Jak se Kourtney i Khloe Kardashian staly součástí PR kampaní na fast fashion značky.
- Jak moc dokáží být PR tvrzení firem i influencerek absurdní.
- Jakou greenwashing taktiku využívají Boohoo a H&M a kdo jim na to dělal reklamu.