Jelikož influencerky nejsou ani novinářky, ani expertky na udržitelnost, kritické otázky nekladly. Nabídly nám tak klasické PR odpovědi, které však fanouškům nestačily. Shein si tedy tímto nezdarem jméno neočistilo a influencerky si jej navíc pořádně zhoršily. Jejich výstupy se u fanoušků vůbec nesetkaly s pochopením. Lidé jim vyčítali, že šíří propagandu.
Není to ale poprvé, co se fast fashion řetězec spojil se známou tváří ve snaze ukázat, že není až tak fast, neškodí planetě a nevykořisťuje lidi. Připomeneme ti nejen toto nedávné fiasko, ale i další problematické spolupráce, které vyvolaly podobný rozruch.
Čtyřdenní výlet měl za cíl provést influencerky jednou z továren, ve které levné oblečení vzniká. Jejich instagramové a tiktokové výstupy se týkaly nejčastějších bodů kritiky, které vůči firmě v průběhu let vznesli klimatičtí aktivisté, ale také politici či experti na udržitelnost. Kritici dlouhodobě upozorňovali, že Shein vyrábí oblečení příliš rychle a levně, někdy i z nebezpečných materiálů, využívá k tomu otrockou práci, zřejmě i dětskou, a že jsou pracovní podmínky v továrnách značky otřesné.
To není všechno. Podle dokumentu Inside The Shein Machine, který vyprodukoval Channel 4, tráví zaměstnanci v práci až 18 hodin denně, přičemž vyrobí více než 500 kusů oblečení. Jejich „odměnou“ je asi 70 haléřů za kus plus denní mzda kolem necelých 500 korun. Přijdou o polovinu, pokud náhodou udělají byť jen jedinou chybu, a měsíčně prý mají jen jeden den volna.
Na tyto podmínky se ovšem influencerky nezeptaly. Firma je vzala do „ukázkové“ továrny, ve které bylo všechno čisté a hezké. Ukazovaly fotky a videa z příjemných prostor, ve kterých většinu práce odvedly stroje, „nikdo se nepotil“ a tamní pracovníci prý byli až překvapeni z „klepů“, které se o Shein šíří v zahraničí.
„Očekávala jsem, že továrna bude plná lidí, kteří otročí, ale naopak mě mile překvapilo, že většina těchto věcí se dělá roboticky,“ řekla o návštěvě influencerka Destene na TikToku, kde má více než 4 miliony sledujících. Podle jejích slov všichni pohodově pracovali vsedě a ani se nepotili (odkaz na anglické slovo sweatshop).
2. Boohoo 2022: Kourtney Kardashian se stala ambasadorkou udržitelnosti
Kourtney Kardashian Barker se stala ambasadorkou značky Boohoo. Britská společnost, která zažila rychlý a masivní vzestup i v USA, vyrábí rychlou módu. Týdně představí stovky nových modelů, britské úřady ji vyšetřují kvůli podezření z greenwashingu a média opakovaně přinášejí reportáže o hrozných pracovních podmínkách jejích zaměstnanců. Materiály, které používá, jsou často nerecyklovatelné a ekologicky neudržitelné.
Kardashian přesto ve spolupráci mluvila o cestě za poznáním a snaze o udržitelnost. Slibovala, že bude dohlížet na to, aby značka Boohoo přijala a dodržovala nové podmínky pro udržitelnější výrobu.
Spolupráce se proto nevyhnula kritice médií, aktivistů a ani fanoušků Kardashian. Ta se na Instagramu hájila slovy, že se jí alespoň podařilo otevřít veřejnou diskusi. Říká, že o spolupráci s Boohoo hodně přemýšlela, protože „první věc, která mě napadne, když slyším fast fashion, je, že je špatná pro naši planetu“. Říká také, že věděla, že sklidí kritiku, protože „udržitelnost a fast fashion nejdou ruku v ruce“.
S Boohoo v minulosti spolupracovala také Megan Fox. I ta čelila kritice za to, že svého vlivu a hlasu nevyužila k boji s rychlou módou, ale k její podpoře.
♻️ Greenwashing je nelegální a neetická reklamní taktika, při které firmy hovoří o udržitelnosti a „zelených“ kolekcích „bezpečných“ pro planetu. Využívají při tom nepřesných či přehnaných tvrzení o vlivu své vlastní produkce na životní prostředí.
3. Shein 2021: Khloe Kardashian měla podpořit designérské nováčky
Zůstaneme ještě u stejného klanu. I Khloe Kardashian propůjčila svoji tvář a slávu tomuto řetězci a spolupracovala se Shein. Jako porotkyně se spolu s dalšími osobnostmi zúčastnila soutěže 100k Challenge. Šlo o výzvu pro začínající designéry, kteří mohli získat stotisícovou odměnu a příležitost ukázat své návrhy během virtuální přehlídky.
Společnost Shein má svůj módní inkubátor, ve kterém vznikají některé její modely. Lidé však Khloe spolupráci v komentářích vyčítali, jelikož tento řetězec opakovaně čelí obviněním z vykrádání stávajících návrhů malých designérů. Modelce vyčítali, že Shein nedělá pro podporu designérů nic a že spolupracovat s ním je neetické. Společnost v té době pro Page Six prohlásila, že duševní práva bere vážně.
Kim Kardashian v minulosti paradoxně několikrát kritizovala různé fast fashion řetězce za to, že do několika dní vyprodukují napodobeninu outfitu, který měla na sobě. Od značky Misguided za to dokonce vysoudila i třímilionové odškodné.
4. H&M 2021: Maisie Williams byla jmenována ambasadorkou udržitelnosti
Ze železného trůnu do další greenwashing kampaně se přesunula Maisie Williams, když oznámila, že bude pracovat jako ambasadorka pro udržitelnost v H&M. Mezi tzv. zelené cíle této značky patří i příslib, že bude do roku 2030 využívat 100 % recyklovaných materiálů nebo materiálů z udržitelných zdrojů. Do zelené iniciativy v roce 2021 firma investovala sto milionů dolarů.
Kritici značce vyčítali, že samotná recyklace problém s rychlou módou nevyřeší. Zejména na Twitteru byla konverzace zaměřena na udržitelné zdroje, etickou pracovní sílu a také na menší konzum: tedy méně nových kolekcí, méně oblečení, méně nakupování. Místo celebrit by online diskutující uvítali odborné ambasadory, kteří podrobně rozumějí tématu a dokáží přinést efektivní řešení.
H&M čelí kritice nejen za rychlou produkci (podle New York Times prodávalo miliardy kusů oblečení ročně, a přesto má na skladech obrovské množství neprodaného), ale také za způsob, jakým se vyrovnává s odpadem.
Firma má v prodejnách sběrné koše a tvrdí, že vysbírané oblečení znovu prodává, recykluje nebo udržitelně vyhodí. Faktem ale je, že pouze 1 % vysbíraného oblečení se opravdu recykluje a drtivá většina končí na skládkách v zemích třetího světa, které se s odpadem neumí vyrovnat.
Kromě toho má H&M problém i zaplatit své zaměstnance. Podle kampaně Clean Clothes nedostávají zaměstnanci v továrnách mzdu, ze které by se dalo důstojně vyžít.