Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
15. června 2022 v 7:00
Čas čtení 9:39
Lucie Kotvalová

Oháníme se feminismem, pak si kupujeme oblečení, které vyrobily ženy v novodobém otroctví, říká Karolína Břinková ze Slow Femme

Oháníme se feminismem, pak si kupujeme oblečení, které vyrobily ženy v novodobém otroctví, říká Karolína Břinková ze Slow Femme
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
REFRESHER ABY SE NA SVĚTĚ ŽILO LÍP
Uložit Uložené

Spoluzakladatelka magazínu nejen o pomalé módě Slow Femme Karolína Břinková v rozhovoru o tom, jakých podob může nabývat udržitelnost, jak se šetrně starat o naše oblečení, i o tom, proč je tak důležitý zájem o svět, který nás obklopuje.

Dvacetišestiletá Karolína Břinková vystudovala obor mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické a věnuje se marketingu. Čtyři roky byla zaměstnaná v korporátu, nyní ovšem pracuje pro slow fashion koncept store v Praze. Móda hrála v jejím životě roli odnepaměti, ovšem její vztah k ní se za tu dobu značně proměnil.

V sedmnácti letech zjistila, jaká je realita švadlen, které šijí oblečení prodávané v takzvaných fast fashion řetězcích. O několik let později se proto rozhodla spoluzaložit magazín Slow Femme, který se věnuje šetrnému uvažování i chování – nejen v módě. „Problém rychlé módy je od nás velmi vzdálený – švadleny, které ti ušily tričko za dolar na den, nepotkáváš na ulici, za domem nemáš skládku oblečení a v městské řece neplavou chemikálie z textilek. Celý problém je příliš abstraktní a příliš se o něm nemluví,“ zamýšlí se v rozhovoru pro Refresher.

 

Je pomalá móda záležitostí těch privilegovanějších? Samozřejmě, oblečení ze secondhandů je levné a dostupné, ale mnozí nemají ani prostor, energii či čas nad takovými věcmi vůbec uvažovat.

Ano, zodpovědně, ekologicky a s ohledem na sociální aspekty vyrobená móda není pro všechny. Při jejím nákupu je důležitý nejenom vyšší příjem, případně ochota si na vysněný kousek našetřit, ale i povědomí o fungování módního průmyslu. Naší peněženkou vyjadřujeme naše postoje k tomu, jak by měl svět vypadat. 

Doporučeno
Aktivistka Žaneta Sladká: V Česku máme selektivní přístup k lidským právům. Nejsou u nás ani tématem, usínáme na vavřínech Aktivistka Žaneta Sladká: V Česku máme selektivní přístup k lidským právům. Nejsou u nás ani tématem, usínáme na vavřínech 28. září 2022 v 8:30

Myslím si však, že pro všechny lidi je stejný přístup k věcem, který praktikovaly už naše babičky – šetrnost. Ta začíná už samotným nákupem, tedy pečlivým a neunáhleným výběrem, následnou péčí o oblečení, od praní po zašívání dírek, a končí buď tím, že kousek pošleme dál, nebo mu najdeme v domácnosti jiné využití. Jeho vyhození by měla být až poslední možnost.

„Velkým módním hráčům je jedno, že u nich přestaneš nakupovat. Mají miliony jiných. Ale menší značce může tvoje podpora opravdu pomoci. Důležité tedy není u koho nenakoupíme, ale u koho nakoupíme,“ říká Karolína Břinková.
„Velkým módním hráčům je jedno, že u nich přestaneš nakupovat. Mají miliony jiných. Ale menší značce může tvoje podpora opravdu pomoci. Důležité tedy není u koho nenakoupíme, ale u koho nakoupíme,“ říká Karolína Břinková. Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová

Takže šetrnost a určitá forma udržitelnosti jsou dostupné všem. I těm, kteří ve fast fashion obchodech nakupovat zkrátka musí a musí i takovou koupi důkladně promyslet a spočítat.

Takoví lidé jsou právě ti nejšetrnější a ve skutečnosti by měli jít příkladem nám všem. Když nemáš peníze a musíš zvažovat i nákup džínů z fast fashion řetězce, přistupuješ k nim automaticky jako k investici. Pečuješ o ně, nejdeš si za týden koupit nové, ale zašiješ je. Jsem z rodiny, kde to přesně takto dlouhá léta fungovalo. Moje babička je nejšetrnější člověk, kterého znám. A díky správné péči jí v šatníku zůstaly skutečné poklady. 

Myslím, že by si lidé měli kupovat to nejkvalitnější oblečení, které jim jejich peněženka umožní. Pro někoho to může být zodpovědně vyrobená móda, pro jiného kalhoty z řetězce nebo sekáče, o kterých ví, že je bude nosit do roztrhání.

Pokud někdo prostor a finance má, co je ideální řešení? Nenakupovat ve fast fashion obchodech vůbec? 

Nejlepší by bylo vůbec nenakupovat. Ale ruku na srdce, takových lidí moc není a většinová společnost by je v současném konzumním nastavení světa jako inspiraci nepřijala. Jak už jsem zmínila, svou peněženkou můžeme dát hlas firmám, které souzní s našimi hodnotami. Velkým módním hráčům je úplně jedno, že u nich ty, jako jednotlivec, přestaneš nakupovat. Mají miliony jiných. Ale menší značce může tvoje podpora opravdu pomoci. Důležité tedy není u koho nenakoupíme, ale u koho nakoupíme. 

Doporučeno
Nevypusť duši: Pomoc mladým v oblasti duševního zdraví je v Česku v troskách, stojí opravdové životy (Rozhovor) Nevypusť duši: Pomoc mladým v oblasti duševního zdraví je v Česku v troskách, stojí opravdové životy (Rozhovor) 12. července 2022 v 7:00

Pokud máš finance, získáš navíc možnost pocítit kvalitu a řemeslný um. Obléknout si vysokogramážové bavlněné tričko, měkoučký mohérový svetr a padnoucí vlněné kalhoty. Kvalitu přes obrazovku nepoznáš, je lepší se s věcmi seznámit všemi smysly v kamenném obchodě. Najednou ti vyšší cenovka začne dávat smysl. Pocítíš ten rozdíl. O dražší věci máme také mnohem větší tendenci pečovat – to mi přijde skvělé. 


Jak si vysvětluješ, že někdo sice má potřebné informace i finance, aby si mohl dovolit pomalou módu, ale v podstatě to neřeší a stejně ve velkém nakupuje ve fast fashion obchodech?

Těch důvodů je několik. Nakupování nám většinou dělá radost a finance ti ji umožní cítit konstantně. Nízké ceny oblečení a velké e-shopy navíc módu demokratizovaly, je teď dostupná všem. Nové trendy nejsou jen pro vyvolené, ale může je nosit kdokoli. Velkou roli hrají i sociální sítě a všudypřítomná reklama. Nejenom ve smyslu porovnávání se s ostatními, ale i jako nákupní inspirace.

Pak hraje roli i to, že obchodů se zodpovědnou módou je u nás stále málo, nabídka je omezená a stylově nesedne každému.


Vidíš za tím ještě jiné důvody? Občas to totiž vypadá, že mnoho lidí ví, jaké problémy jsou s rychlou módou spjaty, jen je to prostě dostatečně netrápí.

Pro takové lidi buď oblečení není vůbec důležité, mají jiné priority, a tím pádem nemají snahu hledat si udržitelnější věci, nebo je pro ně přednější kvantita než kvalita. Také jsme ztratili zkušenost s kvalitním oblečením. 

Doporučeno
Aktivistka Klára Bělíčková: Byla jsem dítě, které vyrostlo na stromě. S klimatickou krizí se budím i usínám Aktivistka Klára Bělíčková: Byla jsem dítě, které vyrostlo na stromě. S klimatickou krizí se budím i usínám 6. června 2022 v 13:00

Problém rychlé módy je od nás navíc velmi vzdálený – švadleny, které ti ušily tričko za dolar na den, nepotkáváš na ulici, za domem nemáš skládku oblečení a v městské řece neplavou chemikálie z textilek. Celý problém je příliš abstraktní a příliš se o něm nemluví. Alespoň ne u nás. 

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak módní průmysl souvisí s klimatickou změnou?
  • Jak se šetrně starat o oblečení, aby nám sloužilo co nejdéle?
  • Co je podle Karolíny nejdůležitější faktor potřebný pro změnu společnosti?
  • Jaké knihy či filmy o problematice módního průmyslu doporučuje?
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 116484 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa nebo PPV kód na Oktagon 65
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse