Neustálý hustle, always trappin'. PTK si přenesl své návyky z ulic do hudby, což se projevuje velkou spoustou novinek. Rok 2023 pro něj znamenal hned tři velké projekty. Ten poslední si teď rozebereme.
Pokud někdo kraluje na západě, je to PTK. Patrik Aišman dokázal, že úspěch taneční elektro ságy Nevezmu tě z klubu domu nebyla náhoda. Od té doby totiž konstantně roste. Miliony poslechů vystřídaly další miliony poslechů, lepší konexe, zvuk, produkce a celkově vyšší hudební standard jeho značky, který je k nerozeznání od tuzemské nejvyšší rapové špičky.
Výhodou toho, že si člověk dokáže vypracovat svůj sen od úplné nuly, je vědomí, jaké to na tom dně je. A jak se zdá, PTK se drží často omílaného kréda „nikdy zpátky dolů“ zuby nehty.
S pevnou pravidelností sype svým posluchačům jeden track za druhým, přičemž letos to bylo, počítáme-li i hostovačky, dokonce 37 novinek, jež daly vzniknout třem deskám – lednovému Golden Hill, osobní desce s parťákem Slugerrem Trap Menu a naposledy desce Silent Kill. Jestli jsme tedy někdy hledali český ekvivalent NBA YoungBoye, našli jsme jej.
Nahrát a zabít
Novinka Silent Kill je všechno, jen ne tichá. Přitom jsme si mysleli, a to odvozujeme i z prvního stejnojmenného videoklipu k desce, že se ponese v hororovém stylu jako Silent Hill. Je však nutno dodat, že ani město ze známé herní série není zrovna z nejtišších.
Ani maska ve videoklipu ale nakonec neznamenala vychýlení ze zajetých trapových kolejí, proto jsme choutky na horrorcoreové album ihned zahnali. Patrik v novince totiž akorát klasicky diktoval a my si všechna jeho slova zapisovali. Co jsme zjistili?
Posun v přednesu jako takovém je zřetelný nejen v průřezu kariérou, ale s každým novým rokem. Dohromady s hlasem, jímž byl rapper obdařen, má takzvaně nabito a každý z instrumentálů může zabít.
Líbí se nám, že stále nesklouzl k trendu nahrávat tracky „z hlavy“. A pokud se tak náhodou stalo, tak jsme si toho nevšimli a rovnou gratulujeme k dokonalému freestylu. Z lyriky taktéž odvozujeme, že PTK nenapíše a nenahraje jen tak něco; nad svými frázemi přemýšlí a zdokonaluje je tak dlouho, aby seděly významově i do beatu. Jistým způsobem tak aplikuje starý zajetý systém psaní rapu do moderního hávu, s čímž se jeho někteří kolegové ze scény odmítli tzv. „s*át“.
Dalším důkazem, že se stokou je u Patrika navždy konec, je nadstandardní přístup k tvorbě. Když chce člověk být nejlepší, musí mít za zády ty nejlepší. Takže Yzomandias, Nik Tendo, ale také Calin, Viktor Sheen nebo Separ jsou na albu nutností. Kolik je to dohromady měsíčních posluchačů na Spotify? Asi tři a půl milionu. K tomu se připraví release videoklipů, v nichž se hned tři z pěti jmenovaných objeví. Fanoušek už nemůže chtít víc, což na druhou stranu obvykle také ocení předními místy v trendech.
Aby se ale nezapomnělo na rodnou ves, je třeba být loyal i ke „svým psům“. A přestože má Patrik se Slugerrem letos venku dokonce desku, v níž se celý ponořil do světa trapu, drog, pouličních prodejů a existence na ulici, pozval jej i na říjnovou desku. Tolik k loajalitě.
Není to bez chyb
Abychom ale jenom nechválili. Pozitiv je sice dost, ale negativ jsme na desce našli také několik. S tím, jak PTK prakticky zní jako nový Yzo včetně hlasu i flow, má i sklon psát o podobných věcech. Za tím není co hledat, ostatně oba hájí stejný kraj a spojují je i podmínky v dospívání. I u něj však narážíme na problém přílišné „mob mentality“ v textech. Věříme mu život v trapu, mafiánském prostředí, ale všeho moc škodí.
Výhodou oproti Yzomandiasovi je zde alespoň fakt, že se Patrik snaží toto téma balit do odlišných frází a nezasekávat se jako kolovrátek. Jasně že se občas opakuje, ale když se na texty soustředíš, uznáš, že by chtělo až ocenit, kolik takových frází mluvících o tom samém dokáže najít.
Také chápeme, že po tvrdém trapu v Trap Menu se špatně přepíná do jiného módu, ale ocenili bychom, kdyby deska byla více hravější. Například Golden Hill má v sobě více zajímavé práce s melodií v hlasu, větší variaci beatů a působí tak nějak víc fresh. Na druhou stranu, třeba V sobě nosíš světlo nebo Vzhůru celou noc se Sheenem tuto „šedou tematickou jednolitost“ nabourávají. Trocha té osobnější zpovědi o tom, jak je důležité vážit si hudby, protože je to jediná cesta, bez ramen a nabubřelého tvrďáctví je osvěžující.
Poslouchali jsme album na různých zařízeních a musíme říct, že se nám úplně nepozdává zvuk. Zrovna na Vzhůru celou noc je to evidentní. Sheenova sloka dostala extrémní nášup autotunu, jako by bylo třeba zakrýt tunu nedokonalostí. Přitom Viktor je známý tím, že zpívat umí minimálně obstojně.
Druhá věc, která nás trápila, byly čas od času „tlumené“ či překrývané lyrics ve vyboostěných refrénech, kde jsme Patrikovi prakticky nerozuměli. Na desce, která by se měla řadit mezi ty největší v republice, to vnímáme jako zásadní problém.
Všimli jsme si také, že PTK na celé desce dává první sloky. Je to znak, že se nebojí, že by posluchači vypínali stopy kvůli tomu, že by se nudili, což je velmi sebevědomé. Jenže stejný pattern u hostovaček také není úplně povedený.
Sheen, Calin i Separ na Demon Mode mohli dostat víc prostoru, trochu lépe provázat své myšlenky s Patrikem a udělat tak společné věci ještě hodnotnější, kdyby akorát „nesekundovali“. Nicméně tato poznámka je trochu pod čarou a spíše subjektivním povzdechnutím.
Dobrý, ale může být i lepší
Celkově musíme říct, že se Silent Kill povedl. Je super slyšet, že někdo stále sází na melodické samply v takovém počtu, že dokáže nedělat kompromisy v rytmickém frázování a umí si vyhrát s textem. Máme ale možnost porovnání, a kdybychom si měli vybrat, která z desek od PTK je v tomto roce nejlepší, Silent Kill bude mít co dělat s Golden Hillem.
Tracklist:
1. SILENT KILL (prod. by Slatter Gang Beats)
2. DOUBLE CUP (prod. by Palaze)
3. BALLER (prod. by JIJbeats & Young T)
4. VZHŮRU CELOU NOC (ft. Viktor Sheen) (prod. by JIJbeats & ForeignGotEm)
5. KDO SOU (ft. Yzomandias) (prod. by DatBoiGetro & Hawky)
6. CESTUJU MLHOU (ft. Calin) (prod. by JIJbeats & ForeignGotEm)
7. KOMIK (prod. by llouis)
8. NEBE NENÍ BLUE (prod. by JIJbeats & LC)
9. DEMON MODE (ft. Separ) (prod. by SO BUSY BEATS & Kokurcho)
10. PUSH IT (ft. Nik Tendo) (prod. by llouis, TheSkyBeats & ProdbyAment)
11. ZNÁTE TY DNY 2 (prod. by AntiBeats & Aftersleep)
12. SKORO JSEM TAM BYL (prod. by JIJbeats & LC)
13. KOLIK (ft. Slugerr) (prod. by JIJbeats & T-Rob Beatz)
14. V SOBĚ NESEŠ SVĚTLO (prod. by WayTooLost)
První desku vnímáme jako projekt, na němž je lépe proměněný hudební potenciál, nicméně také má evidentní chyby. Rozebírat je tady ale z očividných důvodů nebudeme. Když se zaměříme na říjnový release, všimneme si, že má oproti lednovému navíc delší stopáž (dokonce nejdelší od alba 27), rapovou šlechtu na tracklistu, větší pouliční výraz a také jakýsi koncept. Hardcore fans chebského umělce tak budou nejspíš více spokojeni s novějším projektem.
My letos poprvé nemáme úplně jasno. Hodnotit ale musíme, pročež to uděláme logicky. Známka vychází z porovnání pro a proti; pro je v našich očích více, a proto je nadprůměrná i konečná známka. Věříme, že i přinese štěstí, dáváme 7/10.