Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
3. listopadu 2023 17:29
Čas čtení 1:18
Lucie Kotvalová

Kofola rumová. Česká značka čelí kritice za vánoční příchuť, co si myslíš ty?

Kofola rumová. Česká značka čelí kritice za vánoční příchuť, co si myslíš ty?
Zdroj: Martin Strachoň / Wikimedia Commons
GASTRO GASTRONOMIE KOFOLA VÁNOCE
Uložit Uložené

Kofola každý rok představuje speciální vánoční edici. Tentokrát padla volba na dvě limitované příchutě: vanilkový rohlíček a rum. Druhá zmíněná vyvolala diskuzi. Hlasuj na konci článku, co si o nové příchuti myslíš ty.

Jak připomíná server iDNES.cz, Kofola představuje limitované vánoční příchutě již přes 15 let. Tentokrát se ovšem firma setkala s odporem – lidé kritizují „speciální“ rumovou příchuť. Hospodářské noviny proto oslovily odborníky a odbornice, kteří upřesnili, proč je takový výběr problematický.

Nápoj totiž mohou pít i děti, které si na chuť alkoholu tímto způsobem mohou zvyknout. Podobně jako v případě nealkoholického piva se pak mohou domnívat, že je konzumace alkoholu běžná a normální. Vyvinout se u nich touto cestou může i senzorický návyk.

Výběru sice někteří na sítích sekundují, jiní jsou ovšem pohoršeni, stejně jako adiktologové a adiktoložky. Jeden uživatel Instagramu například pod příspěvek napsal: „To vážně? Fakt učíte děti a mládež mimo základní hranici konzumace alkoholu, jak chutná rum s kolou (Kofolou), a přijde vám to v pořádku?“

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Kofola ČeskoSlovensko (@kofola)

Nedílná součást Vánoc?

Aroma rumu mluvčí firmy Jana Ptačinská Jirátová obhájila tím, že je „nedílnou součástí například vánočních perníčků“. Podle dalšího uživatele na Instagramu se ovšem jedná o „nefalšovanej rum s příchutí Kofoly“.

Na dotaz serveru iDNES.cz Kofola argumentovala tím, že na trhu existují i kontroverznější a návykovější produkty než edice s příchutí rumu.

„Oba naše nápoje jsou dostupné pouze v předvánočním čase a v omezeném množství. Zákazníkům přinášejí zpestření, které jim ozvláštní, provoní a zpříjemní tradiční Vánoce. Souhlasíme, že dětem alkohol do ruky nepatří, a věříme, že každý rodič se sám rozhodne, nakolik si zrovna tuto limitovanou edici vychutná s dětmi, nebo zda zůstane věrný Kofole Original,“ obhajovala rozhodnutí Ptačinská Jirátová.

Na dotaz uživatele na Instagramu, zda firmě přijde normální učit děti, jak chutná Kofola a rum, argumentoval oficiální profil této firmy podobně jako pro server iDNES.cz: „Naše produkty necílíme na děti, a co víc, doufáme, že rodiče samotní umí vhodně posoudit, zda své ratolesti rumovou Kofolu nabídnou.“

Zmíněný uživatel ovšem v debatě pokračoval a pohotově odpověděl: „Tak třeba 14letý kluk či holka se budou určitě rodičů ptát, jestli si to mohou koupit před nebo po škole. Toto je opravdu neskutečně špatné.“

Anketa:
Co si o nové příchuti Kofoly myslíš ty? 
Super nápad, určitě ochutnám. 
Absolutně nevhodné, už tak jsme národ alkoholiků a alkoholiček. 
Neuráží mě to, ale nechci to pít. 
Super nápad, určitě ochutnám. 
70 %
218 Hlasů
Absolutně nevhodné, už tak jsme národ alkoholiků a alkoholiček. 
11 %
34 Hlasů
Neuráží mě to, ale nechci to pít. 
19 %
61 Hlasů
Domů
Sdílet
Diskuse