Feminismus v Hollywoodu a misogynie u obrazovek. Skutečně mají ženy ve filmovém odvětví rovnocenné podmínky? A jak internet předem odsuzuje ženskou tvorbu?
„Dario, jsme moc dlouhý, prosím, přestaňte.“
Existuje ve filmech a seriálech propast mezi tím, jak je vnímaná mužská a ženská tvorba, potažmo muži a ženy obecně? Opravdu už feminismus „není potřeba“, jak se můžete dočíst ve stovkách komentářů na internetu, protože „rovnocennost“ přece dávno máme?
Tohle všechno jsou složité a komplexní otázky, které by si zasloužily vlastní studie a analýzy, my se pro začátek pokusili vytyčit několik základních problémů a ukázek toho, jak to objektivně ženy ve filmové branži nemají oproti mužům snadné. Aby si, až se zase příště bude někdo zlobit, že si režisérka jednoho z nejlepších filmů tuzemské tvorby za poslední roky dovolila o minutku protáhnout svoji děkovnou řeč, dotyčný uvědomil, že takových příležitostí opravdu ženy tolik nemají, a když už se jim naskytnou, měli bychom všichni raději mlčet a poslouchat.
Silné ženské hrdinky
Začít můžeme rovnou tím, jak se vlastně o ženských postavách ve filmech smýšlí. Naštěstí jsou doby, kdy každá žena potřebovala být zachráněna, případně sloužila jenom jako objekt sexuální touhy, dávno pryč. Díky postavám jako Hermiona, Furiosa, Éowyn, Lagertha, Arya, Samantha Carter, Claire Underwood a nespočtu dalších, jež v posledních dekádách vstoupily do širšího povědomí, už i ten poslední jeskynní muž ví, že ženy mohou být stejně tak – ne-li častěji – mnohem inteligentnější a schopnější než muži.
Ženy jsou takové samozřejmě odjakživa, ale je hezké, že to v posledních dekádách vidíme už i na obrazovkách. Nicméně když se zároveň podíváte na tento výběr, všimnete si, že málokterá z nich v příběhu hrála hlavní roli.
Ne snad že by filmy se ženou v hlavní roli neexistovaly, takové popravdě vznikaly mnohem dřív, než se Hollywood vůbec otázkami reprezentace a inkluzivity začal hlouběji zabývat. Jak ale například odhalila studie z roku 2016, ženy v témže roce řekly v těch největších filmech jen 27 procent slov. V tom roce šly přitom do kin Rogue One: Star Wars Story, Wonder Woman, Sebevražedný oddíl, Zootropolis: Město zvířat nebo Hledá se Dory. Tedy snímky se silnými ženskými hrdinkami. Proč tedy tak málo dialogu? Může za to bod číslo dvě.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Proč je méně ženských tvůrkyň a proč nedostávají tolik příležitostí.
- Jakým způsobem se Hollywood staví k režisérkám.
- V čem se pletou kritici ženských remaků.
- Jak vypadá hollywoodská verze tzv. růžové daně.
- Jak se misogynie podepisuje na příležitostech na vyprávění ženských příběhů.
- Jestli měla Barbie vyhrát Oscara za nejlepší film a Margot Robbie s Gretou Gerwig obdržet minimálně nominace.