Blíží se období psaní seminárek a čtvrtletních prací. Na co pamatovat, pokud při psaní využíváš umělou inteligenci?
Umělou inteligenci při psaní využívá až 86 procent studentstva, celých čtyřicet procent si pak pomáhá při seminárních pracech s Chatem GPT.
Pokud tě tedy v blízké době nějaká to školní či akademické psaní, dost možná plánuješ po nějakém tom AI nástroji sáhnout. Jak je ale při psaní využít chytře a tak, aby to nebylo do očí bijící?
AI ale používej s rozumem a eticky tak, abys neporušoval žádné z předpisů, které ve škole máš. Rozhodně tě článkem nenavádíme k podvádění, spíše ho ber jako rady, jak s AI pracovat v duchu hesla work smart, not hard.
1) Neskonči jen s Chatem GPT
Jestli pro tebe znamená umělá inteligence synonymum pro Chat GPT, tak zastav. Nejenže se ochuzuješ o mnoho lepších nástrojů, ale také musíš s informacemi od něj dávat pozor.
Hlavní problém nastává zejména v případě, že pomocí Chatu GPT vyhledáváš informace. Jeho bezplatná verze totiž funguje na principu, že pokud odpověď nezná, často si ji prostě vymyslí. Když už tedy AI používáš tímto způsobem, doporučujeme zkusit například Copilot, který umí dodat i zdroje, a tak se informace dají snadno ověřit.
Rozhodně od jejich používání ale neodrazujeme! Oba ale umí skvěle například strukturovat text, poradit s nápadem nebo zkrátka jako konverzační partner při psaní. S informacemi ale vždy nakládej obezřetně a jejich správnost si potvrzuj i jinde.
Zkus také spíše specializované AI nástroje pro konkrétní situace při psaní. Jako inspirace ti může posloužit tabulka níže:
Přepis a parafrázování: SciSpace Paraphraser, Wordvice.ai, Quillbot, Jenni AI
Cvičné oznámkování: radescope, Copyleaks: AI grade calculator, Xyonix, EdX, WriteLab.
Zdroj a další inspirace: Euroeducation, Yomu
2) Dej si práci s prompty
Víš, jaká je největší chyba, kterou můžeš udělat? Zkopírovat zadání svého úkolu třeba právě do zmíněného Chat GPT. Dej si trochu práce.
Dobře to ilustruje třeba historka od jednoho mého kamaráda: učil češtinu a třídě dal konkrétní zadání na povídku. Když ho vložili do Chatu GPT, vyhodilo jim příběh o stromu na louce. A tak pak všechny povídky o stromu ani nečetl.
Poučení? Buď kreativnější a AI použij až v další fázi promýšlení. Například pokud bys měl zadanou zmíněnou povídku, tak si nejdříve vymysli základní příběh sám*sama. Až potom se s umělou inteligencí poraď. Můžeš mu napsat třeba: „Rád bych napsal povídku o studentovi, který se první den na vysoké škole a neví si rady. Chci, aby se v povídce objevila láska, strach o život a svíčková k obědu. Povídka nebyla delší než na jednu stránku“.
Když v takovém případě vymyslíš alespoň výchozí zadání, můžeš si být jistější, že nikdo ve třídě nebude mít nic podobného. Nezapomeň také po vygenerované odpovědi přepisovat. Na internetu je zdarma k dohledání mnoho detektorů. Pokud shodu ukáže i tobě nějaký bezplatný, tak tím spíše to poznají pokročilé školní systémy. V angličtině si můžeš pomoci i nástroji na parafráze, které jsme vypsali výše. Jak jsme ale psali v úvodu článku, i v takovém případě si ověř, že je s tím vyučující v pohodě a neporušuješ žádné školní předpisy. K podvádění rozhodně nenabádáme.
3) Práci s AI klidně přiznej
Práci s umělou inteligencí můžeš klidně přiznat. Udělej to ale chytře a rafinovaně. Pak budeš vypadat jako někdo, kdo nejen umí používat technologie, ale ještě je u toho transparentní a činí tak eticky. Šplhneš si a ještě si ušetříš práci.
Nejvíce se tohle hodí pro definici obecně známých pojmů. Zkus některým nástrojům třeba zadat, jak by ti do eseje definovali třeba klimatickou krizi, buňku nebo spisovatele.
Otázku, proč je podle AI dobré použití AI přiznat, jsme se zeptali také AI. Na jeho odpovědi se můžeš podívat, jak se dá AI v textu ocitovat:
„Podle Copilota je dobré přiznávat použití AI, protože to ukazuje, že jsme otevření ohledně zdrojů, které jsme použili, což zvyšuje důvěryhodnost naší práce. Použití AI může také demonstrovat naši schopnost využívat moderní technologie a nástroje, a respektuje autorská práva a intelektuální vlastnictví.“ (Generováno pomocí AI, Microsoft Copilot, 2024).
Zkusili jsme se také cvičně zeptat, jak by charakterizoval Refresher. Kdybychom tak psali seminárku o nás, odpověď by se dala využít:
„Copilot Refresher definoval následovně: Refresher je české lifestylové médium zaměřené na moderní generaci. Nabízí širokou škálu obsahu, včetně zpráv, rozhovorů, reportáží a článků o hudbě, módě, technologiích, kultuře, sportu a dalších tématech. Refresher se snaží inspirovat, vzdělávat a bavit své čtenáře, přičemž klade důraz na otevřenou mysl a moderní hodnoty.“ (Generováno pomocí AI, Microsoft Copilot, 2024).