Centrum pro vědu americké UCLA ve středu zveřejnilo svou výroční zprávu Teens & Screens, která shrnuje výsledky průzkumu, věnujícího se mladým lidem a jejich konzumaci médií.
Studie zkoumala 1 500 Američanů a Američanek ve věku od 10 do 24 let ohledně jejich návyků a preferencí v oblasti konzumace médií, informuje server Variety. Je tedy nutné při interpretaci výsledků brát na vědomí, že respondenti a respondentky pocházejí ze Spojených států, a ne z Evropy nebo Česka.
Pokud však zprávu zobecníme na celou generaci Z celosvětově, dozvíme se například, že vykazuje výraznou preferenci animovaných filmů. Procento dospívajících, kteří upřednostňují animovaný obsah před hranými filmy, vzrostlo z loňských 42 procent na letošních 48,5 procenta. A nejedná se pouze o mladší teenagery. Téměř 48 procent respondentů ve věku 19 až 24 let také upřednostňuje animované filmy.
Přes 60 procent dotázaných uvedlo, že by chtěli vidět romantické vztahy zobrazené spíše jako přátelství mezi partnery než jako sexuální vztah. A dokonce 48,4 procenta z nich uvedlo, že v televizi a filmech je příliš mnoho sexu a sexuálního obsahu. Toxické vztahy a milostné trojúhelníky se také umístily mezi nejúnavnějšími nebo nejméně zajímavými tématy pro mladé diváky.
Více běžného života
Naopak běžná témata, jako je přátelství, Gen Z na obrazovkách sledovat baví. Konkrétně 59,7 procenta respondentů uvedlo, že chtějí vidět více obsahu, kde je přátelství ústředním motivem, a 54,1 procenta pak uvedlo, že chtějí vidět zobrazení postav, které v daném okamžiku nemají zájem o romantické vztahy.
Celkem 32 procent respondentů a respondentek následně sdělilo, že na obrazovce nejvíce touží vidět příběhy, se kterými se mohou ztotožnit, více než různé fantasy nebo inspirativní příběhy. Jednoduše řečeno chtějí sledovat příběhy o lidech, kteří žijí podobný život jako oni.
Zdá se také, že mládež více přitahují tradiční média, než si většina z nás myslí. Podle studie 53 procent mladých Američanů diskutuje s přáteli více o filmech a televizních pořadech než o obsahu, který sledují na sociálních médiích. Zároveň ale téměř 80 procent respondentů uvedlo, že někdy, většinou nebo vždy sledují televizní pořady a filmy na YouTube nebo TikToku spíše než v televizi nebo v kinech.
Tvůrci průzkumu se také ptali respondentů a respondentek na to, jaký je jejich oblíbený pořad. Nejvíce hlasů získal seriál Stranger Things, v závěsu pak skončily Wednesday, Spongebob Squarepants, Spider-Man či The Vampire Diaries nebo The Summer I Turned Pretty.