OpenAI přichází s novým prohlížečem, který si už nyní mohou lidé vyzkoušet na zařízení Apple.
Společnost OpenAI, která stojí za chatbotem ChatGPT, představila webový prohlížeč s umělou inteligencí, kterým chce konkurovat Googlu, provozovateli nejpopulárnějšího prohlížeče na světě – Chrome.
Jak informuje BBC, nový prohlížeč s názvem ChatGPT Atlas odstranil adresní řádek, který je klíčovým prvkem vyhledávání. Generální ředitel Sam Altman uvedl, že prohlížeč byl „postaven kolem ChatGPT“. Firma ho v úterý zpřístupnila pro operační systém macOS od Apple.
Příchod prohlížeče Atlas přichází v době, kdy se OpenAI snaží najít nové způsoby, jak zpeněžit svou masivní investici do umělé inteligence (AI) a využít narůstající uživatelskou základnu.
OpenAI uvedla, že Atlas nabídne i placený režim s AI agentem, který bude vyhledávat informace automaticky za uživatele. Tento režim bude dostupný pouze pro předplatitele ChatGPT Plus. Agent využívá chatbot na „zlepšení, která ho činí rychlejším a užitečnějším tím, že pracuje s vaším kontextem prohlížení“.
Společnost zároveň oznámila několik nových partnerství, která mají přilákat uživatele a uživatelky k jejím online službám – včetně spoluprací s e-shopy jako Etsy a Shopify nebo s rezervačními službami jako Expedia a Booking.
Na vývojářské konferenci DevDay začátkem tohoto měsíce Sam Altman oznámil, že ChatGPT dosáhl 800 milionů aktivních uživatelů a uživatelek týdně, což je dvojnásobek oproti 400 milionům v únoru, podle údajů výzkumné firmy Demandsage.
Výzva ze strany OpenAI přichází rok poté, co byl Google označen za nelegálního monopolistu v oblasti online vyhledávání. V nedávném rozhodnutí, které mělo omezit Google v jeho dominanci, soud neurgoval společnost oddělit prohlížeč Chrome – ačkoliv to americké ministerstvo spravedlnosti požadovalo.
Stále více lidí na internetu využívá k vyhledávání odpovědí a doporučení velké jazykové modely (LLMs), jako je ChatGPT. Výzkumná firma Datos uvedla, že k červenci 2025 směřovalo 5,99 % vyhledávání z desktopových prohlížečů na LLMs – což je více než dvojnásobek oproti předchozímu roku.
Google také masivně investuje do umělé inteligence a již více než rok upřednostňuje AI-generované odpovědi ve svých výsledcích vyhledávání.