Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
dnes 14. prosince 2024 v 7:00
Čas čtení 6:32
Karolína Uličná

27letý Matej je architekt jachet: Dělali jsme i loď pro Jeffa Bezose, která leakla. Každý metr stojí asi 25 milionů korun

27letý Matej je architekt jachet: Dělali jsme i loď pro Jeffa Bezose, která leakla. Každý metr stojí asi 25 milionů korun
ZAJÍMAVOSTI ROZHOVOR
Uložit Uložené

Matej procestoval svět na luxusních jachtách. V práci projektoval lodě pro největší hráče v byznysu.

Sedmadvacetiletý námořní architekt Matej původem ze Slovenska svou kariéru odstartoval ve Skotsku, kde studoval. Práce jej zavedla do přístavů ve Francii, na akce jako Monako Grand Prix či na sever Evropy, kde se podílel na projektování ledoborců. S pokorou mluví o tom, jak náročné bylo prosadit se ve světě jachtingu a s jakými překážkami se na své dosavadní kariérní cestě setkal.

Doporučeno
Vyraz na pohádkový ski trip do Rakouska! Těchto pět míst tě doslova okouzlí Vyraz na pohádkový ski trip do Rakouska! Těchto pět míst tě doslova okouzlí 10. prosince 2024 v 7:00

„Chodil jsem po přístavech a rozdával kapitánům životopisy,“ vzpomíná na začátky své kariéry. „Když jsem se někomu zalíbil, zavolali mě na palubu. Tak jsem se dostal na svoji první jachtu. Tehdy jsme se plavili na Ibizu.“

Matej má za sebou projekty pro prestižní klienty, ale přesto zůstává nohama pevně na zemi. Nenechal se odradit těžkými začátky a dnes se připravuje na nové výzvy – od vizualizací lodí až po design nových projektů.

Matej
Zdroj: Refresher / Adam Ondrejka

V Refresheru ti každý den přinášíme zajímavý content. Pokud se ti naše tvorba líbí a chceš podpořit redakci, staň se i ty členem klubu Refresher+. Získáš tak neomezený přístup k prémiovému obsahu.

Co tě přivedlo ke studiu námořní architektury?

Lodě byly vždy můj sen. Můj táta si jako mladý stavěl plachetnice, které jsme měli v garáži. Celé to mělo pro mě takový „wow efekt“. Když jsme jezdili s rodiči na dovolenou, naše první zastávka byla vždy v přístavu. Fascinovalo mě všechno velké, co se hýbalo – vlaky, lodě i letadla. Ale díky otci mě to přitáhlo právě k těm lodím.

Vedle školy jsem neměl moc čas, pracoval jsem pouze jako číšník v hotelu. Po skončení semestru jsem odjížděl na jih Francie, kde jsem žil u kamaráda a tam jsem si hledal práci v přístavu.

Doporučeno
V knihovně mají Xboxy a testy si nepodepisují. Jak se liší školy v Dánsku a u nás? V knihovně mají Xboxy a testy si nepodepisují. Jak se liší školy v Dánsku a u nás? 6. prosince 2024 v 7:00

Jak se mladý člověk, student, dostane na jachtu?

Já jsem chodil po přístavu a rozdával životopisy (smích). Ty jsem dával kapitánům na lodi a když jsem se někomu zalíbil, ozvali se mi. Tak jsem se vlastně dostal na svoji první jachtu na čtyři týdny. Tehdy jsme se plavili na Ibizu a odtud mi zaplatili letenku zpět do Francie. Na jachtách jsou cestovní poplatky často hrazeny přímo zaměstnavatelem. To beru jako začátek své cesty k jachtingu.

Později jsem si hledal už na celou sezónu. Hned podruhé jsem se ocitl v Monaku na Velké ceně F1, kde jsem pracoval přímo pro jeden tým formule. Týmy si totiž pronajímají jachty na tuto akci. Později jsem si našel posádku v Řecku a plavili jsme se až po Benátky několik měsíců.

Můj největší tringelt na jachtě byl v přepočtu 125 tisíc korun, ale musím dodat, že práce je velmi náročná. Čtrnáctihodinové směny, izolace od světa a spánkový deficit jsou součástí této reality.

Co jsi dělal na těch jachtách? Jak si mám představit tvou práci?

Všechno. Byl jsem taková žena v domácnosti (smích). Byl jsem student a práce na velké lodi byla můj sen. Nevadila mi ledajaká práce. Klasicky jsem byl členem posádky – pracoval jsem i venku na palubě i v „hotelové“ části jachty. Myl jsem podlahy, pomáhal při kotvení, hlídal loď, žehlil, staral se o hosty, obsluhoval je a dělal jim servis jako v restauraci.

Matej jachta loď
Zdroj: Archív Mateja

Kolik jsi vydělával jako člen posádky?

Přesnou částku nechci říkat, ale běžný plat začátečníka je kolem 60 tisíc korun měsíčně, záleží na jaké lodi se člověk ocitne. Ani jako námořní architekt jsem nevydělával tolik (smích). Na jachtách si dokáže člověk dobře vydělat.

Doporučeno
Daniela a Milan opustili svědky Jehovovy: vedoucí se detailně ptají na sexuální polohy i na to, jak dlouho to trvá Daniela a Milan opustili svědky Jehovovy: vedoucí se detailně ptají na sexuální polohy i na to, jak dlouho to trvá 13. prosince 2024 v 7:00

Přece jen pracuješ s multimilionáři a s jejich hosty. Můj největší tringelt na jachtě byl v přepočtu 125 tisíc korun, ale musím dodat, že práce je velmi náročná. Čtrnáctihodinové směny, izolace od světa a spánkový deficit jsou součástí této reality.

Jaké je pracovat s multimilionáři? Jací jsou?

Zpozoroval jsem 2 typy lidí. Loď, na které jsem byl nejdéle, měla 2 majitele. Šlo o americké byznysmeny. Na první pohled bych ani neřekl, že jsou to takové „velké ryby“. Vystupovali velmi lidsky a pokorně. Neměl jsem pocit, že by mezi námi byl velký rozdíl, nedávali mi to pocítit.

Zajímali se i o posádku, jak se cítíme. Když byla těžká noc na moři kvůli bouři, tak přišli za námi a řekli nám, že si máme déle pospat. Přesunuli si snídani na později, jen abychom se mohli vyspat. Samozřejmě, jako posádka jsme na takové věci školeni, rytmus dne na lodi běží ať už jsou velké vlny, nebo ne.

Majitelé těchto luxusních lodí si svůj majetek mnohdy opravdu vydřeli a zaslouží si je. Jsou to lidé, kteří vstávají brzy ráno, kdy jejich rodina ještě spí. Během dovolené byli ve svém officu a každý den pracovali. Jsou zodpovědní za životy lidí, kteří pro ně pracují, protože stojí na vrcholu firmy.

A ten druhý typ?

To jsou zase takoví, co si ty jachty jen pronajímali. S nimi bylo náročné pracovat. Přijdou totiž na tu jachtu jen na pár dní a chtějí z toho vytěžit maximum. Často na nás měli vysoké požadavky – vyšší než vlastní majitelé.

Existuje jednoduché pravidlo pro přibližný výpočet ceny luxusní jachty: každý metr stojí asi 25 milionů korun.

Kdo takové lodě vlastní?

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč

Co se dozvíš po odemčení?

  • Jakou loď si nechal navrhnout Jeff Bezos.
  • Kolik lidí se podílí na stavbě jachty.
  • Jaké nejbizarnější požadavky měli majitelé při navrhování jachty.
  • Jaké příležitosti přináší práce na jachtě.
  • Proč nezůstal v zahraničí.
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 172362 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa nebo PPV kód na Oktagon 65
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse