Matej procestoval svět na luxusních jachtách. V práci projektoval lodě pro největší hráče v byznysu.
Sedmadvacetiletý námořní architekt Matej původem ze Slovenska svou kariéru odstartoval ve Skotsku, kde studoval. Práce jej zavedla do přístavů ve Francii, na akce jako Monako Grand Prix či na sever Evropy, kde se podílel na projektování ledoborců. S pokorou mluví o tom, jak náročné bylo prosadit se ve světě jachtingu a s jakými překážkami se na své dosavadní kariérní cestě setkal.
Vyraz na pohádkový ski trip do Rakouska! Těchto pět míst tě doslova okouzlí
10. prosince 2024 v 7:00
„Chodil jsem po přístavech a rozdával kapitánům životopisy,“ vzpomíná na začátky své kariéry. „Když jsem se někomu zalíbil, zavolali mě na palubu. Tak jsem se dostal na svoji první jachtu. Tehdy jsme se plavili na Ibizu.“
Matej má za sebou projekty pro prestižní klienty, ale přesto zůstává nohama pevně na zemi. Nenechal se odradit těžkými začátky a dnes se připravuje na nové výzvy – od vizualizací lodí až po design nových projektů.
V Refresheru ti každý den přinášíme zajímavý content. Pokud se ti naše tvorba líbí a chceš podpořit redakci, staň se i ty členem klubu Refresher+. Získáš tak neomezený přístup k prémiovému obsahu.
Co tě přivedlo ke studiu námořní architektury?
Lodě byly vždy můj sen. Můj táta si jako mladý stavěl plachetnice, které jsme měli v garáži. Celé to mělo pro mě takový „wow efekt“. Když jsme jezdili s rodiči na dovolenou, naše první zastávka byla vždy v přístavu. Fascinovalo mě všechno velké, co se hýbalo – vlaky, lodě i letadla. Ale díky otci mě to přitáhlo právě k těm lodím.
Vedle školy jsem neměl moc čas, pracoval jsem pouze jako číšník v hotelu. Po skončení semestru jsem odjížděl na jih Francie, kde jsem žil u kamaráda a tam jsem si hledal práci v přístavu.
Jak se mladý člověk, student, dostane na jachtu?
Já jsem chodil po přístavu a rozdával životopisy (smích). Ty jsem dával kapitánům na lodi a když jsem se někomu zalíbil, ozvali se mi. Tak jsem se vlastně dostal na svoji první jachtu na čtyři týdny. Tehdy jsme se plavili na Ibizu a odtud mi zaplatili letenku zpět do Francie. Na jachtách jsou cestovní poplatky často hrazeny přímo zaměstnavatelem. To beru jako začátek své cesty k jachtingu.
Později jsem si hledal už na celou sezónu. Hned podruhé jsem se ocitl v Monaku na Velké ceně F1, kde jsem pracoval přímo pro jeden tým formule. Týmy si totiž pronajímají jachty na tuto akci. Později jsem si našel posádku v Řecku a plavili jsme se až po Benátky několik měsíců.
Můj největší tringelt na jachtě byl v přepočtu 125 tisíc korun, ale musím dodat, že práce je velmi náročná. Čtrnáctihodinové směny, izolace od světa a spánkový deficit jsou součástí této reality.
Co jsi dělal na těch jachtách? Jak si mám představit tvou práci?
Všechno. Byl jsem taková žena v domácnosti (smích). Byl jsem student a práce na velké lodi byla můj sen. Nevadila mi ledajaká práce. Klasicky jsem byl členem posádky – pracoval jsem i venku na palubě i v „hotelové“ části jachty. Myl jsem podlahy, pomáhal při kotvení, hlídal loď, žehlil, staral se o hosty, obsluhoval je a dělal jim servis jako v restauraci.
Kolik jsi vydělával jako člen posádky?
Přesnou částku nechci říkat, ale běžný plat začátečníka je kolem 60 tisíc korun měsíčně, záleží na jaké lodi se člověk ocitne. Ani jako námořní architekt jsem nevydělával tolik (smích). Na jachtách si dokáže člověk dobře vydělat.
Přece jen pracuješ s multimilionáři a s jejich hosty. Můj největší tringelt na jachtě byl v přepočtu 125 tisíc korun, ale musím dodat, že práce je velmi náročná. Čtrnáctihodinové směny, izolace od světa a spánkový deficit jsou součástí této reality.
Jaké je pracovat s multimilionáři? Jací jsou?
Zpozoroval jsem 2 typy lidí. Loď, na které jsem byl nejdéle, měla 2 majitele. Šlo o americké byznysmeny. Na první pohled bych ani neřekl, že jsou to takové „velké ryby“. Vystupovali velmi lidsky a pokorně. Neměl jsem pocit, že by mezi námi byl velký rozdíl, nedávali mi to pocítit.
Zajímali se i o posádku, jak se cítíme. Když byla těžká noc na moři kvůli bouři, tak přišli za námi a řekli nám, že si máme déle pospat. Přesunuli si snídani na později, jen abychom se mohli vyspat. Samozřejmě, jako posádka jsme na takové věci školeni, rytmus dne na lodi běží ať už jsou velké vlny, nebo ne.
Majitelé těchto luxusních lodí si svůj majetek mnohdy opravdu vydřeli a zaslouží si je. Jsou to lidé, kteří vstávají brzy ráno, kdy jejich rodina ještě spí. Během dovolené byli ve svém officu a každý den pracovali. Jsou zodpovědní za životy lidí, kteří pro ně pracují, protože stojí na vrcholu firmy.
A ten druhý typ?
To jsou zase takoví, co si ty jachty jen pronajímali. S nimi bylo náročné pracovat. Přijdou totiž na tu jachtu jen na pár dní a chtějí z toho vytěžit maximum. Často na nás měli vysoké požadavky – vyšší než vlastní majitelé.
Existuje jednoduché pravidlo pro přibližný výpočet ceny luxusní jachty: každý metr stojí asi 25 milionů korun.
Kdo takové lodě vlastní?
Co se dozvíš po odemčení?
- Jakou loď si nechal navrhnout Jeff Bezos.
- Kolik lidí se podílí na stavbě jachty.
- Jaké nejbizarnější požadavky měli majitelé při navrhování jachty.
- Jaké příležitosti přináší práce na jachtě.
- Proč nezůstal v zahraničí.