Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej předplatné Refresher+ již od 25 Kč 🤩
včera 25. ledna 2025 v 11:00
Čas čtení 10:09
Ondřej Jarůšek

Česká hra Kingdom Come: Deliverance II chce dobýt svět. „Děláme autentické hry, chceme nejlepší RPG všech dob,“ říká vývojář

Česká hra Kingdom Come: Deliverance II chce dobýt svět. „Děláme autentické hry, chceme nejlepší RPG všech dob,“ říká vývojář
Zdroj: Warhorse Studios/propagační materiál
TECH GAMING NOVÉ HRY ROZHOVOR
Uložit Uložené

Redakce Refresheru zavítala do pražského studia Warhorse, kde právě vzniká česká hra za skoro miliardu korun. Na pulty obchodů Kingdom Come: Deliverance II zamíří už 4. února.

O vývoji středověkého RPG Kingdom Come: Deliverance II jsme si popovídali s lead designerem hry Prokopem Jirsou. Ten nám popsal, jaké ambice má druhý díl, jak ve studiu vypadají poslední dny před očekávaným vydáním hry, nebo to, jak se snažil tým docílit toho, že hra bude zábavná i po více než 100 hodinách.

„Herní odvětví je v tomhle úžasné, ale zároveň opravdu nemilosrdné. Představte si, že děláte na něčem šest, sedm let. Je to full time job pro 230 lidí a celé to směřuje na ten jeden release date a pár týdnů po něm. Podle toho se v podstatě hodnotí úspěšnost hry,“ říká Jirsa. „Nervozita je obrovská,“ dodává.

Řeč ale přišla i na sofistikovaný crime systém, změny v soubojovém systému nebo na často diskutovaná etnika ve hře. Jak se vývojáři k této otázce staví? I to se dozvíš v našem obsáhlém rozhovoru.

Doporučeno
25 nejočekávanějších her roku 2025. Připrav se na GTA VI, novou Mafii a Death Stranding 2 25 nejočekávanějších her roku 2025. Připrav se na GTA VI, novou Mafii a Death Stranding 2 8. ledna 2025 v 11:00
kingdom come prokop jirsa warhorse
Zdroj: Refresher/Tereza Kopecká

Co právě hraješ?

Spoustu věcí. Ve skutečnosti nejvíc Kingdom Come, ale jinak jsem si koupil Rogue Tradera, strategii Age of Darkness, která teď vyšla z early accessu, a chystám se na Indiana Jonese.

Dokážeš si hry plnohodnotně užít jako hráč, nebo se na ně díváš optikou vývojáře a říkáš si, co bys udělal jinak?

Pořád to dokážu. Obecně se tvrdí, že vývojáři si nedokážou užít hry, protože se nemůžou přenést přes svou profesi, ale já s tím problém nemám. Pořád si dokážu hry opravdu užít a odtrhnout se od toho, abych přemýšlel, co bych dělal lépe.

Takový problém mám jen u her, na kterých pracuju. U těch skutečně nejsem schopen si každé tři minuty něco nezapsat, abych to pak mohl nahlásit nebo řešit, jak to mělo být a co je do dalšího patche možné vylepšit.

Vize Kingdom Come se nám líbila a měnit jsme ji nechtěli. Na trhu jsme se dokázali odlišit a najít si svoje publikum. Tato vize zůstala stejná, ale idea KCD 2 byla „bigger and better“.

U Kingdom Come 2 máš pozici lead designera. Můžeš přiblížit, co všechno je náplní tvé práce? O co všechno se při vývoji staráš?

To je překvapivě složitá otázka. Zjednodušeně je mojí prací zajistit, že všechny výstupy mého oddělení jsou tak kvalitní, aby KCD bylo to nejlepší RPG ever.

Konkrétně je tím myšlen narativní design, což je vymýšlení questů a psaní jejich textů. Gameplay design, což je vymýšlení jednotlivých herních mechanik. A v neposlední řadě veškeré voice overy a jejich režie.

To, že ve Warhorse lidé, kteří questy vymýšlejí, zároveň píší všechny jejich texty a v pozdější fázi vývoje dokonce režírují herce na voice overech, je v herní branži hodně netradiční. Ale nám to funguje.

kingdom come prokop jirsa warhorse
Zdroj: Refresher/Tereza Kopecká

Pro herní týmy bývají poslední dny a týdny před vydáním nových her extrémně náročné, tak jak to je u vás? Jak dlouhé jsou teď vaše pracovní dny?

To je taky složitější otázka, než by se mohlo zdát. Hráči si často myslí, že na verzi, která vyjde na Day 1, se pracuje třeba ještě tři dny před releasem a dělají se velké změny, aby se tam nacpalo co nejvíc dalších věcí. To není pravda. Vývoj počítačových her je tak složitý, že výsledný produkt bývá křehký a neodborným zásahem je možné způsobit mnohem více škod než vylepšení. Takže reálně ty verze, které jdou na trh, jsou už i několik měsíců dopředu stabilizované. KCD2 mají recenzenti v rukách už od začátku ledna.

Ten největší press jsme tedy už měli. Teď se samozřejmě řeší spoustu dalších věcí – co přijde v dalších patchích, kdy můžeme dodat nový content, vylepšení nebo opravy. Stres máme spíš z očekávání. Z toho, jak hru ocení samotní hráči.

Doporučeno
Vybrali jsme 10 nejlepších her roku 2024. Které pecky nás ohromily nejvíc? Vybrali jsme 10 nejlepších her roku 2024. Které pecky nás ohromily nejvíc? 19. prosince 2024 v 16:00

Kingdom Come 2 vychází skoro na den přesně 7 let od vydání jedničky. V čem si myslíte, že se vám za tu dobu podařilo udělat největší posun v porovnání s prvním dílem?

Vize Kingdom Come se nám líbila a měnit jsme ji nechtěli. Na trhu jsme se dokázali odlišit a najít si svoje publikum. Tato vize zůstala stejná, ale idea KCD 2 byla „bigger and better“, takže pokrok jsme se snažili udělat na každém kousku hry – aby byla hezčí nebo aby se lépe hrála.

Klasicky se nabízí zmínit například combat, ale mnohem radši bych mluvil o tom, že každý aspekt hry je trochu lepší, trochu plynulejší. Jsou to často i úplné drobnosti, které hráč třeba nepostřehne, ale hra se mu hraje trochu líp.

Například střílení z luku je teď lepší. Na první pohled nevypadá, že jsou v něm zásadní změny, ale je tam tak velký počet malých vylepšení a vyhlazení, takže působí líp. Alchymie je mnohem plynulejší, sbírání kytek je teď rychlejší… Doslova na každém kroku jsou takováto vylepšení, která z toho dělají, doufejme, celkově obdobnou vizi, jakou měla jednička, ale je mnohem dospělejší produkt.

kingdom come 2
Zdroj: Warhorse Studios/propagační materiál

Jedničky se prodalo přes 8 milionů kusů a dá se očekávat, že herním hitem bude i dvojka, kterou mají statisíce lidí ve wishlistu. Cítíte tlak, abyste dostáli vysokým očekáváním hráčů?

Určitě. Herní odvětví je v tomhle úžasné, ale zároveň opravdu nemilosrdné. Představte si, že děláte na něčem šest, sedm let. Je to full time job pro 230 lidí a celé to směřuje na ten jeden release date a pár týdnů po něm. Podle toho se v podstatě hodnotí úspěšnost hry. Takže ta nervozita, očekávání a naděje, že to dopadne dobře, je samozřejmě ohromná.

Zatím snad máme dobře našlápnuto. Recenzenti oceňují, že mají čas to hrát dost v předstihu. Měli jsme důvěru v to, že máme silný produkt, který můžeme dát měsíc před releasem do světa a dovolit lidem pouštět na internet vlastní záběry ze hry, což taky není běžné. Dojmy jsou tedy zatím velice pozitivní, ale vše se rozhodne až na releasu.

Hlavním dějištěm hry je Kutná Hora a Jindra, kluk z vesnice, se tak poprvé podívá do velkého města. Můžeš přiblížit, co všechno toto město nabízí a co všechno zde můžeme dělat a zažít?

Nejdřív bych opravil jednu věc. Kutná Hora je důležitým místem v Kingdom Come 2, ale rozhodně to není tak, že to je hra ve městě. Většinu času bude hráč prozkoumávat lesy, objevovat nová místa, projde Český ráj… Pořád je to RPG, kde se prozkoumává široká krajina, kde vidíte horizont, nasednete na koně, jedete a prozkoumáváte.

Kutná Hora, přesně jak říkáš, je veliká novinka. Pro lidi, kteří mají rádi historii, je to něco hodně jiného, mohou spoustu míst jen prozkoumávat a kochat se tím, jak opravdu vypadalo středověké město včetně lidí – co říkali, čím se živili, jak se tam pohybovali.

Nabízí se ale i jiný typ questů. Kutná Hora byla na začátku 15. století pokladnicí králů. Řeší se v něm tedy mnohem důležitější věci než na vesnicích. Lidé ve městě mají mnohem větší vliv a moc. Jejich příběhy mají tedy větší dopady – a to nejen na Jindřicha.

Zároveň je zde spousta naprosto unikátních míst a některé questy jsou právě o nich...

kingdom come prokop jirsa warhorse
Zdroj: Refresher/Tereza Kopecká

Pokud někomu něco ukradnete, tak jeho manželka vás bude taky nenávidět. Ale pokud mají (postavy) antagonistické vztahy, tak to, že někomu uškodíte, vám může u někoho jiného naopak pomoci.

Jaké nové výzvy pro vás tvorba takto velkého, živého města přinesla?

Z pohledu designu to byla výzva v tom, že jsme museli vymýšlet zase trochu odlišné příběhy a u mechanik zajistit, aby vše dobře fungovalo i v městské zástavbě. Největší výzvou byl ale určitě enviro-technický aspekt. Tedy vytvořit potřebné grafické assety a zajistit, že to dobře běží i na průměrných strojích. To byla ohromná výzva a doteď nevěřím svým očím, jak to mí kolegové zvládli, protože se jim to podařilo opravdu skvěle.

Doporučeno
Tvůrci Zaklínače 3 představili novou pecku. Akční RPG tě zanese do temné minulosti Tvůrci Zaklínače 3 představili novou pecku. Akční RPG tě zanese do temné minulosti 14. ledna 2025 v 13:15

Jaké následky budou mít zločiny, kterých se zde dopustím, pokud budu chtít z Jindry udělat antihrdinu?

Už v KCD 1 jsme měli poměrně sofistikovaný reputační systém a v KCD 2 to jde o krok dál. Systém je poměrně univerzální, takže funguje podobně ve vesnicích i ve městě, ale ve městě může mít větší důsledky.

Když spácháte nějaký zločin, tak záleží na tom, jakým způsobem se o tom daná postava dozví. A pozor, to nemusí znamenat jen, že vás u toho někdo vidí. Například, když vás někdo vidí běhat v jeho oblečení, tak mu dojde, že jste ho musel okrást. Nebo vás vidí vycházet ze dveří jeho domu a hned si jde zkontrolovat, zda mu něco nechybí v truhle. A pokud ano, tak si to vámi spojí. Jsou prohnaně chytří…

Ve všech těchto případech vám s ní klesne reputace, na kterou je navázána spousta dalších mechanik. Velmi chytré je ale to, že se reputace dostává i k ostatním postavám. Samotné herní postavy mezi sebou mají dané vztahy. Když jsou dvě postavy spřátelené, tak si o vašem přečinu poví. To znamená, že pokud někomu něco ukradnete, tak jeho manželka vás bude taky nenávidět. Ale pokud mají antagonistické vztahy, tak to, že někomu uškodíte, vám může u někoho jiného naopak pomoci.

kingdom come
Zdroj: Warhorse Studios/propagační materiál

Kutná Hora se teď s vydáním hry připravuje na nával turistů-hráčů, kteří se budou chtít podívat na skutečné místo, které znají ze hry. Jaký to je pro vás pocit vědět, že zájem hráčů o to dané místo se přenáší ze hry do skutečného světa?

Je to super. (smích) Ukazuje se tu, že když vývojářské studio tvoří hru ze světa, který dobře zná, tak to může mít až takto dalekosáhlé důsledky. Je to možná trochu arogantní poznatek, ale byl bych rád, kdybychom inspirovali i jiná studia. Hrozně by se mi líbilo, kdyby například španělské studio udělalo hru z Barcelony a já si ji mohl v různých staletích prohlédnout.

Jsem hrozně rád, že to u nás funguje a moc doufám, že to Kutné Hoře a jejím obyvatelům pomůže a bude to znamenat třeba přínos peněz na další rozvoj.

Jak náročné je při vývoji hry, ve které se snažíte o historickou přesnost a věrohodnost, zároveň dostát očekáváním části herního publika, které je zvyklé v moderních hrách vídat širší zastoupení různých menšin?

My nijak výrazně nehledíme na nějaká moderní očekávání. Snažíme se dělat autentické hry se zajímavými charaktery, které reálně sedí do světa a situací, které tam jsou. To je pro nás nejdůležitější.

kingdom come prokop jirsa warhorse
Zdroj: Refresher/Tereza Kopecká

Velkým tématem je i soubojový systém. Vím, že ten není stoprocentně vaše parketa a stará se o něj tým Viktora Bocana, ale přesto bych se chtěl zeptat na změny v této oblasti. Ve dvojce je více zbraní, ale menší počet směrů, ze kterých můžu útočit. Jaký za tím je důvod?

Idea KDC 2 je, aby hloubka všech systémů zůstala stejná, ne-li hlubší. To znamená, aby lidé, kteří hrají RPG a chtějí prozkoumat všechny možnosti, vybrat si svůj build a dát tomu hodiny, aby měli možnost se naučit ta největší komba a porazit i ty nejtěžší oponenty. Tohle pro nás byl základní kámen, nechtěli jsme najednou udělat casual hru.

Je ale pravda, že v KCD 1 bylo první setkání hráče s combat systémem trnité. Chtěli jsme proto, aby bylo mnohem plynulejší dostat se na základní zručnost. Omezení směrů, ze kterých můžeme útočit, bylo čistě polish tímto směrem.

Doporučeno
Důstojník Adrián řídil obrovské nákladní lodě: „Vydělával jsem hodně, uvízl v ledu na tři dny a plavil se po bahně v Amazonce“ Důstojník Adrián řídil obrovské nákladní lodě: „Vydělával jsem hodně, uvízl v ledu na tři dny a plavil se po bahně v Amazonce“ 26. ledna 2025 v 11:00

Vybírání směrů je stále důležité, protože hráč tak může tvořit různá důmyslná komba. Zjistili jsme ale, že k jejich vytváření tolik směrů nepotřebujeme. Takže tím, že jsme jejich počet snížili, jsme zaručili, že nástup do soubojů je dostatečně plynulý i pro běžné hráče, aniž bychom ubrali hloubku pro experty.

Nemám po ruce přesná čísla, ale například i počet animací oproti KCD 1 vyrostl exponenciálně. V KCD 1, když byli bojovníci v guardech (pozicích, ze kterých se útočí), tak působili hodně prkenně. Teď je tam spousta malých animací – někdo si utře pot z čela, někdo pohne mečem a podobně. Důraz na to, aby všechno působilo plynuleji, dospěleji a víc AAA, byl masivní.

Ač je ta hra ohromně dlouhá, tak si myslím, že velmi respektuje čas hráče. Není v ní žádný filler content. Nikdy tam nenajdete dalších pět úkolů, ve kterých máte přinést pět myších ocásků.

Doporučeno
Žádné GTA? Žádný problém! Vyšel trailer na nového Zaklínače Žádné GTA? Žádný problém! Vyšel trailer na nového Zaklínače 13. prosince 2024 v 7:48

Mě osobně u jedničky nejvíc bavil hardcore režim. Bude něco podobného i ve dvojce?

Tobias Stolz-Zwilling (PR manažer studia): DLC a rozšíření jsme zatím nezveřejnili, ale rozhodně chystáme věci, které budeme dodávat. Co přesně to bude, zatím nechceme říct, ale lidé se určitě mají na co těšit. Už brzy řekneme, co to bude.

Prokop: Pořád jsme Warhorse a víme, že jsme vznikli díky našim fanouškům. Takže i po releasu očekávejte přídavky, updaty, free content. Hru půjde zároveň lépe moddovat hned při releasu.

Poznámka redakce: Rozhovor proběhl ve čtvrtek 16. ledna. Plány na DLC studio upřesnilo v úterý 21. ledna v traileru, o kterém jsme informovali v tomto článku.

Kingdom Come 2 má přes 5 hodin cutscén a údajně nejdelší scénář v herní historii, takže mluvíme o hře, která má desítky, možná až stovky hodin. Musí být extrémně náročné i v tom ohledu udělat ji tak, aby to pro hráče bylo pořád záživné. Jakým způsobem jste se tohoto snažili dosáhnout, aby hráč u hry vydržel a měl pořád co dělat a objevovat?

Ač je ta hra ohromně dlouhá, tak si myslím, že velmi respektuje čas hráče. Není v ní žádný filler content. Nikdy tam nenajdete dalších pět úkolů, ve kterých máte přinést pět myších ocásků. Každý quest má vždycky něco originálního. Příběh, charakter, novou lokaci nebo gameplay mechaniku.

Doporučeno
Natálie závodí v driftování: Jeden chlap se smál tomu, jak řídím. Podriftovala jsem s ním na kruháči a pozvracel se Natálie závodí v driftování: Jeden chlap se smál tomu, jak řídím. Podriftovala jsem s ním na kruháči a pozvracel se 19. ledna 2025 v 7:00

A to je podle mě nejlepší způsob, jak hráče udržet pořád napnutého. Nikdy by hra neměla zajet do kolejí, kdy si hráč říká: „Tohle jsem už viděl tolikrát a teď to musím jen 10x zopakovat, abych se mohl posunout dál.“ To v KCD 2 nikdy není.

Četl jsem dojmy některých lidí, kteří už měli možnost hru vyzkoušet, a objevily se názory, že pokud se vše povede, tak by hra mohla aspirovat i na nominaci na The Game Awards.

Prokop: Uvidíme, kdy vyjde GTA VI (smích).

Tobias: My samozřejmě své hře věříme. Proto jsme ji dali recenzentům měsíc před vydáním, což bych řekl, že je extrémně unikátní. Ale je leden a je to jedna z prvních her roku. Nás to samozřejmě extrémně těší, ale neděláme si žádné iluze. Hra teprve vyjde a uvidíme, co bude potom.

Není to tedy něco, co máte při vývoji v hlavě, že byste hru chtěli dostat na herní Oscary?

To jsou věci, na které při vývoji nebereme ohled. Snažíme se udělat co nejlepší hru pro své fanoušky a hráče, kteří tu značku milují. Zbytek buď přijde sám, nebo nepřijde. Rozhodně si třeba neříkáme, jaká featura by nám zajistila nominaci na The Game Awards. (smích) Nic takového neděláme.

Jak mimochodem hodnotíš poslední The Game Awards? Souzníš s vyhlášením Astrobota za nejlepší hru roku? Nebo jaké loňské hry považuješ za nejlepší?

Musím se přiznat, že jsem to tolik nesledoval a musel bych se kouknout, co jsem minulý rok hrál nejvíc na Steamu. V Helldivers 2 jsem strávil hodně času a bavila mě už i jednička. Primárně mám ale rád RPG a z loňského roku bylo zajímavé například Metaphor: ReFantazio. Vyšel ještě Dragon Age, ale k tomu se radši nebudu vyjadřovat. (smích)

kingdom come 2
Zdroj: Warhorse Studios/propagační materiál

Pro Kingdom Come: Deliverance 2 jsou momentálně oznámená 3 blíže nespecifikovaná rozšíření. Mohl byste trochu přiblížit, co můžeme očekávat, případně v jakém časovém horizontu se jich dočkáme?

Tobias: U prvního dílu vycházela po roce Royal edice, která měla všechna DLC. V této kadenci se to budeme snažit držet, aby do roka vyšlo všechno. Co přesně tam bude, oznámíme už brzy. Právě teď na rozšířeních pracujeme. Hra je hotová, čeká se na poslední polish a začínáme práci na DLC.

Prokop: Release KDC 2 pro nás byl zdaleka nejdůležitější, takže téměř veškerá snaha byla věnována tomu, aby základní hra byla co nejlepší a už při releasu byla stabilní a bez bugů. Práce na rozšířeních je věc, která pro nás teď nastupuje.

Domů
Sdílet
Diskuse