Wau! Sedm zmíněných obrněnců s pozoruhodnými vlastnostmi dokáže zaujmout i v dnešní době, kdy vojenství výrazně pokročilo.
Články z dávné i nedávné historie nás baví, a proto se vám pokoušíme stále přinášet zajímavé a poutavé informace o událostech, osobnostech či věcech měnících chod světových dějin. Jak již název napovídá, zaměříme se na nejzajímavější tanky z období druhé světové války. Bylo by dobré si hned na úvod vysvětlit kritéria, podle kterých jsme do našeho seznamu vozidla vybrali. Nejde o nějaký tradiční žebříček těch nejsilnějších, nejrychlejších nebo nejspolehlivějších tanků, ale nejzajímavějších. Ať už půjde o netypický vzhled, netradiční vlastnosti, menší popularitu, velkolepost a podobně. Ještě se vám subjektivně přiznám, že vybírat obrázky ke každému jednomu kusu bylo dost těžké, protože vhodných kandidátů bylo opravdu dost, tak proto na konci každého odstavce najdete odkaz do všem známé galerie, kde si můžeme samostatně dohledat co chcete. Začneme tedy s Hitlerovým Německem.
Tiger II
Každý, kdo se alespoň trošku o druhou světovou válku zajímá, určitě zná monstrum nahánějící strach se zkráceným názvem Tiger II nebo honosněji Königstiger (královský tygr). Šlo o nástupce slavného Tigra bojujícího na východní frontě. S jeho výrobou se začalo již v roce 1942 a vyvíjely ho společnosti Porsche a Henschel. Zmíněné závody se ve výrobě lišily zejména vzhledem hlavice, viz. Porsche - Henschel. Do bojů však zasáhl až v roce 1944. Jeho posádku tvořilo 5 mužů chráněných 150mm pancířem na předku a 80mm po bocích, 180mm na přední části věže a 80mm boky a zadní část věže. Na nepřátele bylo přichystané dělo 8,8 cm KwK L/71 a pro další případy nechyběly ani dva kulomety MG 34. V bojích je známe především ze západní fronty během ofenzívy v Ardenách, kde způsobovaly obrovské problémy spojencům, protože ho téměř nedokázali zničit. Tigra II používaly zejména elitní jednotky Waffen-SS. Nicméně obrovská převaha, jíž čelili, je dokázala nakonec eliminovat postupně jeden po druhém. Dohromady bylo vyrobeno 485 kusů. FOTKY
Panzer VII Löwe
V Německu ještě zůstaneme. Následují dva velmi zajímavé, ba přímo až utopické kusy. Prvním je Löwe, což v překladu z němčiny do češtiny znamená lev. Nešlo o lehký, střední a ani těžký, ale supertěžký tank. Hned na úvod je třeba poznamenat, že ať to zní jakkoliv úspěšně, šlo o pravý opak. K jeho výrobě se vrhla společnost Krupp a přišla se dvěma verzemi. První byla "lehčí" varianta počítající se 76 tunami, motorem o síle 1000 koňských sil a 105mm dělem. Přední pancíř měl mít tloušťku 100 milimetrů a rychlost 27 kilometrů za hodinu. Také se přemýšlelo o možnosti umístit hlavici dozadu. Nedlouho poté spatřilo světlo světa druhá těžší varianta, kde měl být přední krunýř posílen o 20 milimetrů a hmotnost zvýšena na 90 tun. I sám Hitler chtěl celý projekt ještě vylepšit, a to přidáním 150mm děla. Pokud by vyrazil Löwe do bojů, nejdříve by se poměrně pomalu přesouval, jeho váha by mu nedovolovala procházet přes mnohé mosty a ani s náklady by to nebylo růžové. FOTKY
MAUS
Když jste četli nadpis článku a o tancích něco víte, s velkou pravděpodobností vám mohl na mysl přijít sice méně populární, ale zato "tajemný" Maus, známý jako myš. Podobně jako dva předchozí stroje patří do válečné mašinérie Německa a spolu s Löwe ho zařazujeme do kategorie supertěžkých tanků. Avšak narozdíl od lva byly vyrobeny alespoň dva prototypy. Původně měl nést název Mammut, ale v posledním měsíci roku 1943 se název změnil na Maus. Za jeho vznikem stojí slavný Ferdinand Porsche. Po sestrojení vážil úctyhodných 188 tun, a proto najít vhodný motor bylo nesmírně obtížné. Abyste si dokázali představit jeho ohromnost, tak uvedu fakt, že už jen jeho pásy byly široké jeden metr a deset centimetrů a jeho délka se pohybovala okolo 10 metrů. Na nepřátelské střely byl přichystán až 240mm pancíř. Pokud vás zajímá, jaké dělo musela mít taková mašina, tak to byl - 128 mm kanón KwK44 L/55 + 75 mm kanón KwK 44 L/36.5. Ke konci druhé světové války, kdy se rudoarmejci přibližovali k Berlínu, byl vyslán, aby se podílel na jeho obraně, ale nikdy do opevněného města nedorazil kvůli poruše motoru. Jak by to asi vypadalo, kdyby se stal přesný opak a v Berlíně by bylo zakopaných 100 Mausů? Zmíněný tank dnes najdete i v ruském muzeu v Kubince. FOTKY
KV-2
Přesuňme se nyní do tehdejšího Sovětského svazu. Ze super těžkých tanků se podíváme blíže na něco "lehčího", čímž je těžký tank KV-2. Možná jste už o "kávéčkách" slyšeli mnoho, ale šlo o zcela spolehlivé stroje vytvářející Němcům vrásky na čele. Zmínit bych mohl zejména KV1, ale pojďme raději na dvojku. Charakteristickým znakem "kávé dvojky" je velká hlavice se silnou 152mm houfnicí. Naneštěstí se vyrobilo pouze 334 kusů, a proto se v bojích moc často neobjevovaly, nakolik měly silné konkurentů jako KV-1, T-34 a později i nástupce SU-152. Jeho výhodou bylo i silné pancéřování. Dokonce existují i dva zajímavé příběhy, které se skutečně odehrály. První hovoří o tom, jak 23. června 1941 dokázal jeden jediný tank KV-2 zastavit celou německou 6. tankovou divizi pokoušející se vybudovat předmostí kdesi v Litvě. Posádka se totiž postavila do středu významné křižovatky a bránila zásobování nepřítele. Němcům se ji podařilo zneškodnit až po dvou dnech (zahynula celá posádka). Díky jejich odvaze se dokonce zpozdil útok Panzergruppe 4 na Leningrad. O jejích kvalitách svědčí i fakt, že Američané našli KV-2 v roce 1945 ve výrobních halách společnosti Krupp. FOTKY
T28
Před tímto americkým supertěžkým tankem byste se ve válce rozhodně nechtěli ocitnout. Robustní a monstrózní stroj bez otočné hlavice s sebou vozil přes šest a půl metrové dělo ráže 105mm. Z důvodu vysoké hmotnosti (86 tun!) bylo zapotřebí řady pásů, ne pouze tradiční dva. Podobně jako Löwe nedokázal přejíždět přes mosty a rychlost spolu s dojezdem nebyli také nic moc. Jeho hlavním úkolem mělo být prorážení nepřátelských těžkých opevnění (např. Siegriedova linie) a plánovalo se i použití během invaze do Japonska. V čem však vynikal byl neprůstřelný 300mm (!) čelní pancíř a jakýkoliv nepřítel ho prostě zepředu nedokázal prostřelit. Horší by bylo kdyby se mu protitanková pěchota nebo prostě tank dostal do boku nebo dozadu, kde už nebyl tak silný. Dohromady byly vyrobeny pouze dva kusy. FOTKY
TOG2
Zahanbit se nenechala ani Velká Británie. Ještě v počátečních fázích války, kdy Němci zaútočili směrem na Benelux a Francii začali Britové uvažovat ohledně sestrojení tanku schopného překonat široké zákopy, bahno, vodu, překážky, prostě nehostinný terén se všemi svými nástrahami. Zkušeností s podobnými podmínkami již měli během první světové války. Název TOG je odvozen od názvu projektu "The Old Gang". Charakteristický je zejména svou nadměrnou délkou. Poprvé měl možnost ukázat své schopnosti v květnu 1943. Vozil s sebou 76,2mm dělo SQF 17 pounder. Vpředu měl 114mm pancíř, po bocích 76mm a vzadu 50mm. Nevynikal ani svou rychlostí - 13 kilometrů za hodinu... FOTKY
LANDKREUZER
A na závěr si dejme něco opravdu, ale opravdu pozoruhodného. Zapomeňte na těžké či supertěžké tanky, protože Landkreuzer P.1000 Ratte patří do skupiny extrémně těžkých tanků! Němci během války hledali inspiraci v sovětských těžkých tancích a přemýšleli, co sestrojí. A tak přišla 23. června roku 1942 známá společnost Krupp s návrhem 1 000 tunové bestie s názvem Landkreuzer. Zapomeňte na všechna předchozí děla, protože Landrekuzer měl mít rovnou 280mm námořní děla CS C/34 a vedlejšími zbraněmi měla být "slabší" 128mm děla namontovana na stíhačích tanků jako Jagdtiger a zmíněném Mausovi. Nechyběla ani protilietadlovka Flak 38. Možná jste si řekli, jak může vůbec někdo rozjet 1 000 tunový kolos, ale odpovědí byly plánované dva dieselové motory s označením MAN V12Z32/44 24 (používané v ponorkách!), kde každý z nich měl mít výkon až 8 500 koňských sil. Celkem tedy musely mít 17 000 koní, jinak by se Landkreuzer ani nepohnul. Přejíždění mostů by nebylo možné a problém by byl i s cestami. Jeho silný pancíř o síle 360mm by tehdy nedokázal prostřelit nikdo. Dokonce měl mít úctyhodnou rychlost až 40 kilometrů za hodinu! Posádka měla mít 20 až 40 členů. Všechny plány a ambice však stopl Albert Speer v roce 1943 a nikdy se nic nevyrobilo a vše zůstalo pouze na papírech. Aby toho nebylo málo, v plánech se objevil ještě jeden pozoruhodný prototyp - 1 500 tunový extrémně těžký tank s 800mm hlavním dělem. Ale o něm i spolu s ještě dalšími mimořádnými projekty připravíme samostatný článek, nebojte se. FOTKY