Při nakupování v potravinách nenechávají obchodníci nic náhodě a vše mají promyšlené tak, aby si v obchodě utratil co nejvíce peněz.
Každý z nás určitě sem tam zavítá do potravin nakoupit si, co potřebuje. Ať už jde o menší nákup nebo o zásobu na celý týden, jedno zůstává stejné. A tím je snaha obchodníků z tvé peněženky vytřískat co nejvíce peněz. Stává se ti, že z obchodu odcházíš i s tím, co si neměl v plánu vůbec koupit? Obchodníci nic nenechávají náhodě a každý detail mají důsledně promyšlený tak, aby si ty v obchodě utratil co nejvíce peněz. Jak to dělají? To se dozvíš v tomto článku.
1. Rozmístění položek v obchodě
Která položka představuje při každodenním nákupu základ? No přece pečivo. Proto mnoho obchodů umisťuje právě pečivo na opačný konec prodejny. Než se k němu dostaneš, projdeš kolem mnoha regálů a vzniká zde tak šance, že ti něco "padne do oka" a hodíš si to do košíku (i když jsi to před vstupem do obchodu vůbec neměl v plánu koupit). Některé prodejny mají regály záměrně postaveny tak, aby jsi nemohl rychle přejít k pokladně a nutí tě projít se mezi všemi těmi lákavými akcemi.
2. Umístění produktů v regálu
Svou roli hraje i samotné umístění produktů v regálu. Existují detailní studie, které využívají technologie skenující pohled lidí stojících před regálem a zaznamenávají, na která místa v regálu nejvíce padá pohled zákazníka. Proto na tato místa, které spotřebitel prochází očima nejčastěji, a logicky po těchto produktech i nejvíce sahá, obchodník umístí dražší nebo lépe prodávané varianty. Jde zejména o police ve výšce očí. Na nižší police blíže k zemi se většinou umísťují levnější produkty.
zdroj: RetailDoctor.com
3. Čekání u pokladny
Znáš to, pokladní jako ze zpomaleného filmu, před tebou 5 lidí a ty nervózně stojíš a nevíš, co dělat. V tom ti padnou do oka produkty vystaveny u pokladny. Jde zejména o žvýkačky a různé menší sladkosti. Obchodníci dobře vědí, že tyto produkty sice nejsou to hlavní, po čem zákazníci při nákupu sahají, ale čekání u pokladny udělá své. Ani nevíš jak a už po těch žvýkačkách natahuješ ruku a házíš je do košíku se slovy, že žvýkačky se přece vždycky hodí. Obchodník vs. zákazník 1:0.
4. Obchodníci přemýšlejí za tebe
Jdeš si v pátek večer koupit láhev vína, konečně najdeš tu správnou a najednou hle. Vedle vín jsou zavěšeny i produkty, jako otvíráky na víno, chipsy, nebo kondomy. Na první pohled v této části obchodu nemají co dělat, ale obchodníci dobře vědí, že tyto produkty spolu souvisí a rádi ti tak připomenou, co by se ti k té láhvi ještě hodilo.
5. Nákupní košíky
Jedna z teorií říká, že i nákupní košíky při nakupování hrají svou roli. Když se malý košík, který zákazník drží v ruce zaplní a začne být příliš těžký, nakupování začne být nepohodlné a zákazník proto rychleji zamíří k pokladně s menším nákupem. Proto některé řetězce i těmto malým košíkům přidali kolečka a madlo na tažení. Velké tlačící košíky naopak některé řetězce zvětšily natolik, že tvůj nákup v nich vypadá vysloveně "chudě" a aby ses necítil trapně, máš větší tendenci ho zaplnit. Co myslíš, funguje to?
6. Věrnostní karty
Využíváš při nákupech věrnostní program a těšíš se následně ze slevy? Není náhoda, že slevové kupóny, které ti přijdou do schránky, až podezřele odrážejí tvé preference. Obchodníci přesně zaznamenávají tvé nákupy a poskládají tyto kupóny každému zvlášť šité na míru. Jejich úkolem je tedy zákazníka opět přilákat do stejného řetězce na nákup.
Na závěr si dáme už jen dvě malé rady, jak se dá těmto trikům vyhnout a nekoupit tak i to, co nechceme. Je to velmi jednoduché. Do obchodu není třeba jít hladový a nejlepší je si napsat seznam potravin na lístek (ano, oldschool) a koupit pouze to, co je na seznamu a co tedy člověk opravdu potřebuje.