12. července 2016 19:17
Pavel B.

Je dobrodružná komedie s prdící mrtvolou Daniela Radcliffa stejně kvalitní jako kontroverzní? (Recenze)

Swiss Army Man dorazil do Varů. Povedla se nevšední komedie?

Kdo viděl krátkometrážní komedii Interesting Ball (2014) nebo klip Turn down for what - DJ Snake a Lil Jon, zřejmě předpokládal, že Dan Kwan a Daniel Scheiner (tvořící i pod přezdívkou Daniels) cosi podobného vymyslí opět. Když v Karlových Varech dvojice režisérů uváděla film, bylo nám řečeno, že ve filmu nechali oba kus svého srdce. Následně jsme spolu třásli rukama, nohama i hopsali stejně bláznivě, jaký byl samotný i film. Výstup doprovázel bouřlivý potlesk a uvolněná atmosféra. Swiss Army Man opravdu na palčivé otázky odpověděl lidsky a s humorem. Napohled prvoplánově vulgární film je ve svém nitru nevinný a přátelský. Nelhali.

Zdroj: indiewire.com

Hank (Paul Dano) je špinavý podivín na opuštěném ostrově, který se neúspěšně pokouší o sebevraždu. A chválabohu! Vždyť jeho život dostává smysl právě ve chvíli, kdy moře vyplaví neznámé tělo. To je sice na první pohled bez známek života, ale trosečníkovi to nevadí, a tak se Manny (Daniel Radcliffe) stává jeho nejlepším (a jediným) přítelem, kterého ochotně nosí na zádech či táhne po zemi. Hank se s Mannym nepřestává bavit, svěřuje mu svá tajemství a životní těžkosti. Co však nečeká, jsou neustále se objevující schopnosti mrtvoly, které Hankovi dovolují přežít, a také první pokusy o slova z jejích úst, které vybudují základ pro nerozlučné přátelství. Tvůrci načali i téma homosexuality, ale to se do detailů nijak nerozvádí a drží se v rovině humoru.

Toto není jen film o přátelství a prdící mrtvole, ale i o Radcliffovi, který se nehodlá smířit s potterovským pozlátkem. Brzy 27letý britský herec si dnes vybírá především odvážné či alespoň netradiční projekty. Radcliffe pochopil, že role mladého čaroděje, s níž strávil sedm let na výsluní, je už jen vzpomínkou, na jejímž základě nemůže k filmu přistupovat ze založenýma rukama a čekat, že ho bude filmová obec uznávat jako všestranného herce. A přestože po Potterovi nedokázal navázat na podobné úspěchy ani zdaleka, Swiss Army Man může Radcliffová kariéru restartovat a nasměrovat k dalším důležitým rolím.

Zdroj: konbini.com

Setkáváme se s patosem i klišé, které si zaslouží diskuzi o tom, zda bylo u tak originálního provedení potřebné. V kontextu formy a bláznovství to však divák respektuje, protože se s Radcliffem a Danem ocitl ve světě, kde je možné všechno. Zajímavý je také estetizmus klipových sekvencí. Kwan a Scheiner příběh vícekrát okořenili scénami, které charakterizuje nápaditá souhra střihu, hudby a obrazu. Bláznivá americká komedie disponuje poměrně jednoduchým soundtrackem, který vzhledem k podobě filmu sedí. To primitivní pa-pa-pa si budete prozpěvovat při odchodu z kinosálu.

„Kámo, pokud neznáš Jurský park, tak víš hovno,“ tvrdí Hank. I Mannyho mrtvola je jakýmsi Wilsonem, který je nejlepším přítelem frustrovaného člověka žijícího na opuštěném ostrově. Odkazů a provokací vůči popcornové kultuře vidíme dost. Nemluvě o tom, jak Hank brázdí pobřeží sedíc na zádech mrtvoly. Ti, co si zamilovali filmy o vycvičené kosatce Willym, zde mohou zavzpomínat, protože scény jsou opravdu podobné. Kwan a Scheiner se sice nechali inspirovat více snímky, ve výsledku však nabízejí nápadité sekvence, jejichž zpracování oceníte. Jejich agresivní černý humor místy hraničí s trapností či prvoplánovitostí, nikdy však do této roviny zcela nespadne. Stejně zajímavá je hra s dekadencí. I přes morbidnost a vulgárnosti režisérské duo natočilo zároveň zajímavý dramatický příběh s pózou kritickou vůči konvencím a společnosti.

Zdroj: ew.com

Kontroverzní reakce provázela premiéra na prestižním festivalu Sundance. Někteří diváci odcházeli už po úvodní scéně, ale duo Daniels si nakonec odvezlo cenu za režii. Swiss Army Man světu ukázal, jak může námět s prdící mrtvolou souviset s příběhem o přátelství a zatrpklé společnosti. I přes zábavný, kontroverzní a hlavně morbidní obal, který vidíme, film předává zprávu s kritickou zprávou o stavu naší společnosti. Místy se „jen“ polomrtvý Manny svěřuje Hankovi, že nechce žít ve světě, kde přirozené lidské potřeby vyvolávají opovržení. „O tomhle lidé nemluví,“ říká Hank. My však budeme, a to celých 95 minut. I proto půjdeš do kina, kde se usadíš a zahodíš předsudky. Vítej ve světě, ve kterém ti tvůj soused po pravé ruce nějaký ten zdravý „úlet“ odpustí. 7.5/10

0/10