Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
21. srpna 2016 19:40
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

TECH
Uložit Uložené

Po tom, co na Slovensko přišly vůbec první kusy GT-R 2017 v Evropě, nám jeden z nich vyrazil dech v našem testu.

NSX, RX-7, Skyline nebo Supra. To jsou nepochybně názvy největších, japonských, čtyřkolových, sportovních legend, které však začátkem třetího tisíciletí postihl nemilosrdný osud a jejich dlouholeté působení skončilo uzavřením jedné významné automobilové kapitoly. Samozřejmě, odstupem času jsme byli svědky nejednoho pokusu a snah o oživení těchto ikon, byl to však až Nissan, který v roce 2007 přivedl na svět pozoruhodný model. Ten sice ze svého jména vyškrtl ikonický název Skyline, každému ale bylo hned jasné o co jde, ostatně, samotná automobilka nám bestiální sporťák představila jako jeho přímého nástupce. Nepochybně narážím na novodobé GT-R, jež představovat si dopodrobna by byla úplná zbytečnost, protože jde o špičkový kus japonského inženýrství, který již dávno přešel do širšího povědomí a přeci jen je to již nějaký ten pátek, co si razí svoji vlastní cestu a šokuje svět svými vlastnostmi . Ze začátku přitom neměl tento ambiciózní počin vůbec na růžích ustláno, s prakticky každoročním menším či větším vylepšováním si však začal nejsportovnější Nissan posledního desetiletí budovat respekt i mezi sportovními značkami těch nejslavnějších jmen. A aby toho nebylo málo, v roce 2013 jsme se dočkali verze Nismo, která zametla se všemi tehdejšími supersporty na Severní smyčce Nürburgringu. Přitom se, paradoxně, bavíme o autě, kterému pomalu, ale jistě táhne na desáté výročí, což umocňuje stále početnější zvěsti o nové, hybridní generaci.

Avšak, v březnu tohoto roku Japonci zamíchali kartami a ukázali nám přeci jen ještě poslední, skutečně rozsáhlý facelift generace R35. V tomto momentu přichází na řadu velmi zajímavý příběh, jehož podstatou je právě gétéerko modelového roku 2017. Světe div se, domácímu zastoupení značky Nissan, konkrétně lidem stojícím za projektem Slovak GT-R se podařil husarský kousek, a na bratislavském autosalonu zabezpečili jeho evropskou premiéru! Tu jsme si pochopitelně nemohli nechat ujít, to však zdaleka nebylo poslední slovo a pár měsíců na to se šikovní chlapci vyznamenali znovu - bylo to právě Slovensko, konkrétně Bratislava, kam začátkem srpna přišly vůbec první dva sériové exempláře v celé Evropě a jen pár dní na to jsme měli přednostně tu čest a jeden z těchto kousků jsme dostali exkluzivně na test! Toto však není klasický test, protože toto není ani zdaleka klasické auto. Vlastně, kategorizovat GT-R bylo odjakživa komplikované, ne-li přímo nemožné - nenabízí půvab a pohodlí luxusního GT, zároveň svými schopnostmi nedá spát nejlepším supersportům, i když supersportem jako takovým také není. Ano, víme, je to Godzilla, co to však vlastně znamená a proč je  MY2017 tak opěvována?

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

Exteriér

Interní zprávy říkají, že nástupce se R35 dočká až přibližně za dva roky, je tedy zřejmé, že poslední facelift nynějšího modelu nebyl tak rozsáhlý jen tak náhodou. Udržet již téměř 10letý model při životě ještě nějaký ten rok není sranda, musím však říct, že když uvidíte toto GT-R naživo, není zvenku absolutně poznat, že má na krku již tolik let. Exteriér se nejnověji pyšní přepracovaným bodykitem ve stylu vrcholné verze Nismo, který zaručuje vyšší přítlak ve vysokých rychlostech a lepší chlazení, respektive snižuje rušivý účinek proudění vzduchu. Mimochodem, černé exempláře se mi nikdy nějak extra nelíbily, tento kousek v „all black“ provedení, tedy i s černými, velmi efektními 20“ disky zabalenými do pneumatik Dunlop SP Sport MAXX GT 600 DSST CTT (255/40. respektive 285/35, které jsou plněny dusíkem, vypadá vážně famózně. Je pravda, že v takovéto konfiguraci trochu zaniknou některé detaily karoserie, které by se perfektně vyjímaly v kombinaci s bílým nebo tím novým oranžovým lakem Katsura (druhé GT-R MY2017 u nás), použitý černý lak Pearl s velmi zajímavým, jakýmsi metalicko třpytivým efektem je ovšem velká parádička.

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)
V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

Karoserie s četným použitím hliníku citelně omládne především zepředu, kde evidujeme úplně nový nárazník s přidanými ledkami po jeho stranách. I když se to možná na první pohled nezdá, rozsáhlejšími změnami prošla i přední maska s opět jinak nadesignovaným otvorem. Samozřejmě, největší pozornosti se dočkají hlavní světlomety, které již od roku 2015 tvoří vysoce výkonná, čistě LED technologie se zajímavou vnitřní grafikou. Z profilu si GT-R zachovává svoji nezaměnitelnou siluetu, která se za poslední roky absolutně nezměnila. Při starém zůstává i pověstné řešení kliky, kterou musíte nejdříve v pravém rohu zatlačit, aby vám z toho levého vylezla a následně tak otevřeli dveře. Hrůza a strach z tohoto Japonce vrcholí v zadní části, kde nemůže chybět rozměrné křídlo, dvojice kulatých LED světel se stejně tak vylepšenou grafikou, zatímco ve spodní části téměř kolmo seřezaného zadku trůní megalomanské koncovky s výfuky, které zakončují po modernizaci již standardně, kompletně titanové výfukové potrubí.

Ono je očividné, že tato nekompromisní záležitost nemá mezi laiky šarm a hype italských supersportů, o tom, že GT-R je (nejen) po stránce exteriéru funkčně laděno a přizpůsobeno do posledního detailu si tu nemusíme psát. Pro nevěřící připomínám například perfektní údaj součinitele vzduchu (cd), který má hodnotu jen 0,26. Naší pozornosti by rozhodně neměly uniknout ani špičkové brzdy Brembo s dvoudílnými volně loženými kotouči s vnitřním odvětráváním a kosočtvercovým vzorem (390 vpředu, respektive 380 mm vzadu) nebo duté příční stabilizátory vepředu a vzadu s trubkovitým, bezešroubovým vyhotovením pro zachování maximálního kontaktu všech pneumatik s vozovkou při extrémním zatáčení.

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)
V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)
V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

Interiér

I navzdory tomu, že zvenku japonská Godzilla ještě tvarově přiostřila, interiér se značně zútulnil, lépe řečeno, Nissan o tomto faceliftovém provedení mluví jako o nejpohodlnějším GT-Rku všech dob. Vždyť to znáte, tyto marketingové hajpovačky bývají většinou, a to do nemalé míry, přibarveny, vězte však, že v tomto případě skutečně nejsme taháni za nos. Kokpit je totiž velmi milým překvapením a bez přehánění můžeme napsat, že je mnohem lepší a hezčí. Výsledkem je podstatně hodnotněji vypadající přístrojová deska a na ni navazující středový panel, jehož dominantou je vyšperkovaný infotainment s novým 8“ dotykovým displejem. Je pravda, že některé prvky a řešení by se daly udělat ještě lepší a hezčí, o tom ale toto auto není. Z interiéru se vytratila dosavadní nemalá spleť tlačítek, magická trojice ovladačů určených ke změně nastavení převodovky, tlumičů a rozložení výkonu na kola však zůstává na svém místě, tedy přímo za pákou převodovky. Nově je implementován sdružený ovladač multimediálního prostředí, karbonový dekor, hliníkové detaily či častější a kvalitnější kůže. Budíky zůstaly věrné svému strohému vizuálu, decentně se však změnil jejich vnitřek a co je potřeba pochválit snad nejvíce, je úplně nový, kožený 3 ramenný multifunkční volant. Ten vypadá konečně k světu, parádně se obsluhuje, přičemž rozdílem je i skutečnost, že rozměrná, hliníková pádla se točí spolu s ním, protože již nejsou ukotveny na jeho středu. Mile překvapil kvalitní audio systém Bose a třešničkou na dortu je samozřejmě špičkové sportovní sedadlo Recaro, které vám po usazení do verze Black Edition vyčaruje úsměv na tváři.

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)
V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

Motor & Jízda

Pokud žijete doposud stále v tom, že tento článek je jen o nějakém dalším z mnoha sportovních aut, v tomto momentu se situace mění. A to razantně. Stačí, když zmáčknete magické červené tlačítko a ve zlomku několika sekund zjistíte za doprovodu okolního zvukového projevu, že sedíte v něčem, co je úplně jiné, než to ostatní. Nemyslím teď zvuk motoru jako takového, ostatně, V8/V10 vám předvedou atraktivnější symfonii, kokpit GT-R se však pocitově rázem změní v něco na styl závodního speciálu. Právě teď vám začne docházet, o čem to auto vlastně je. Zepředu jde slyšet, jak vám běží uprostřed přední nápravy umístěná, ručně vyráběná, dvakrát přeplňovaná, 3,8 litrová V6 s navýšeným výkonem na 419 kW/ 570 koní, ze středového tunelu doslova cítíte, jak pracuje vstupní a výstupní hřídel z karbonového kompozitu, zatímco zezadu nejednou uslyšíte, v jakém nasazení se ocitá zadní diferenciál a 6 stupňová , sekvenční, dvojspojková převodovka. Ano, toto auto je stroj v tom pravém slova smyslu a vy se již po pár kilometrech za volantem nevyhnete pocitu, že sedíte v jakési strojovně. 

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

Pozornějším již došlo, že tato podvozková platforma rozhodně nepatří k těm klasickým, čehož důkazem je posunutí motoru dále dozadu a oddělení převodovky onoho agregátu, jelikož si převodová skříň našla spolu s rozdělovací převodovkou místo v zadní části auta. Jinými slovy, GT-R je první vozidlo s pohonem všech kol na světě s nezávislou převodovkou. Díky použití této koncepce je čelo vozidla citelně odlehčeno, zatímco přenesením větší hmotnosti na zadní nápravu dochází k citelnému zlepšení trakce, účinku brzd a v neposlední řade stability. Nebudeme lhát, téměř rovnoměrné rozložení hmotnosti (1 752 kg) udělalo své a i ve stovce sedíte na klikaté cestě jako přibití, nemluvě o více než dvojnásobných rychlostech na rovinkách. Když přepnete jednotlivá nastavení do režimu R, adaptivní tlumiče Bilstein DampTronic ještě ztuhnou, převodovka začne řadit za 0,15 sekundy (!) a pohon všech kol začíná pracovat tak sofistikovaně, že na jeho podrobný popis bych potřeboval samostatný článek dokumentárního charakteru.

Ve zkratce, senzory umístěné v kompletně zakrytém podvozku snímají povrch vozovky a v závislosti na situaci dokážou přenést výkon na jiné kolo - za běžné jízdy na suchém povrchu dostává zadní náprava 98 % výkonu, zatímco při silném dešti si každé ze čtyř kol bere porci 20 % z celkového výkonu. Na základě toho, zda si dáváte zatáčky přetáčivým či nedotáčivým stylem začnou diferenciály dělat velkou magii a maximální točivý moment 637 N.m ve spektru 3300 - 5800 ot/min servírují dle potřeby. Aby jsem to shrnul, je jedno kolik jedete, je jedno jaký stupeň máte zařazen, je jedno v jaké poloze máte zalomený volant a je jedno jestli je venku 35 stupňů anebo padají trakaře, když jednou zašlápnete pravý pedál na podlahu, auto táhne, táhne a táhne: Něco neskutečného. Nejvíce šokující na tom je, že z klidového stavu vystřelíte na stovku jen za 2,7, slovy dva celá sedm desetin, sekundy (!), což už opravdu není sranda. „Problém“ ale je, že toto auto má tendenci v podobném duchu akcelerovat i v rychlosti sto či sto padesát kilometrů v hodině, a tak k maximální rychlosti 315 km/h a 800 euro vysoké pokutě máte tak blízko, jako snad v žádném sériově vyráběném autě na našem trhu.

Je však třeba i podotknout, že za „normálních okolností a pří běžné jízdě v automatickém režimu“ vám převodovka při rychlosti 60 km/h s klidem Angličana zařadí 6, myslí tak někde v koutku duše dokonce i na spotřebu. Jestli si ale následně ve zlomku sekundy uvědomíte, že na té stejné 6 můžete jet i přes 300, spotřeba je to poslední, co vás v tom momentu zajímá. Psát tu tedy o tom, kolik něco takového žere, je úplně irelevantní. Možná postačí napsat to, že pokud nevyprázdníte 74 litrovou nádrž výhradně 100 oktanového benzínu za cca 150 kilometrů, nemáte absolutně tušení o tom, jak famózní Nissan GT-R ve skutečnosti je! Ještě více vyšperkovaná turbodmychadla, o dalších 20 koní navýšený výkon vrcholící při 6800 otáčkách a mohutnější zvukovou fantazii nad 7000 ot./min prostě v tomto autě chcete zažít vždy, kdy to jen jde, protože když se tento temperament a rychlostní parametry přenesou na cestu, okolo vás se začnou dít neskutečné věci.

V exkluzivním předstihu jsme vyzkoušeli žijící legendu, famózní Nissan GT-R MY2017 (Test)

Závěr

V dnešní době naprosto není nouze o rychlá auta. Pojem rychlé auto však v podání Nissanu GT-R nabyl v mých očích úplně nový rozměr. Když jsem před nedávnem vysedal z poza volantu R8, byl jsem přesvědčený, že jsem na dlouho dobu nasycen, co se týká zážitků z automobilové super smetánky. Mýlil jsem se a to hodně. Toto auto je úplně jiný svět. Svět, ve kterém mezi laiky prahnoucími po preciznosti německého standardu či šarmu italských supersportů možná na první pohled nepochopíte, přesně po 2,7 sekundách to budou ale oni, kteří budou v němém úžasu prosit o vaši přízeň. Především na Slovenku je totiž mizivé procento „rychlých“ vozidel, které dokážou držet krok s tím, co Japonci šperkovali více než 10 let, aby dokázali šokovat svět. A oni ho skutečně šokují. Nejenže se jim podařilo oživit legendu, ale co víc, ni vytvořili z legendy ještě větší legendu, která přitom ještě stále žije a za 2 700 000 Kč se vryje do paměti již navždy. Ale pozor, toto auto není pro nagelované frajírky, kteří chtějí zaujmout v pátek před místním diskotékou, toto je auto pro ty „pravé“, kteří ví, že toto není nóbl kabelka reprezentující vaše postavení, ale nekompromisní stroj famózních vlastností.

Domů
Sdílet
Diskuse