Nejznámějšího bílého rapera ve hře zná každý. Vybrat 10 jeho nejlepších songů je odvážné, ale pokusili jsme se o to.
Eminem - pseudonym patřící raperovi, kterého zná i člověk s minimálním stykem s tímto žánrem. Eminem - nejúspěšnější bílý rapový umělec a prodeji nejúspěšnější raper vůbec. Eminem - hudebník, který je společně s Tupacem v hip hopu jediný, kdo má dvě alba s diamantovým oceněním za 10 milionů prodaných kusů. Eminem - raper s Oscarem za jednu píseň. Eminem - synonymum kvalitních, netradičních či propracovaných textů a nepochopitelně načasované, ale skvěle fungující flow. Eminem - takto bychom mohli pokračovat donekonečna a stále bychom dokázali vymyslet něco nového a pravdivého.
Americká legenda je známá po celém světě a také v Česku a na Slovensku má obrovské množství fanoušků. Asi budeš souhlasit, že poskládat 10 nejlepších skladeb Eminema tak, aby byl každý spokojený, se prostě nedá. Dlouho jsme přemýšleli a procházeli skrz jeho alba, abychom vybrali nejvíce vyhovující tracky po zohlednění objektivních i subjektivních parametrů. Velmi pravděpodobně budeš některé z nich znát, pokud jsi Stan, tak asi všechny, ale to se dozvíš až tehdy, když nahlédneš na žebříček níže.
Při tvorbě žebříčku jsme pochopitelně nehleděli na Eminemovy featuringy, tedy sloky, které poskytl na skladbách jiných umělců či na písně, které vzešly z jeho účasti v hudebním seskupení, jakým je například D12 či Bad Meets Evil. Důvody k tomu jsou snad všem jasné - počet kandidátů by se pak zvětšil ještě víc a vytvořit desítku toho nejvhodnějšího by bylo snad nemožné. Možná se někdy podíváme i na Emovy hostovačky, ale teď už věnuj pozornost našim řádkům níže a užívej si 10 nejlepších skladeb, které definují detroitskou rapovou legendu - bez pořadí, samozřejmě.
The Real Slim Shady
Alter ego Eminema, které si říká Slim Shady, se naplno projevilo už na jeho druhém albu The Slim Shady LP, hlavně na skladbě My Name Is. Jako nepřímé pokračování tohoto tracku bychom mohli označit singl The Real Slim Shady z třetí desky, který se s odstupem času stal jakousi hymnou. Ikonický začátek (refrén) odrecituje každý fanoušek Ema. „Will the real Slim Shady please stand up? / I repeat, will the real Slim Shady please stand up?“ Vsadím se, že už nyní ti rezonuje v hlavě a začínáš si ho opakovat. Marshall se pod tímto pseudonymem nikdy nestyděl projevit své nejzvrácenějším a nejostřejší myšlenky v podobě propracovaných rýmů, což platí i v tomto případě. Naráží samozřejmě na všechny dvojníky, kteří se po předchozím projektu rozhodli zkopírovat jeho image, ale v textu zmiňuje i Willa Smithe a MTV VMA 1999, kde My Name Is prohrálo s Miami. Vtipné, ale na své časy i pobuřující řádky jistě pobaví a změny v tónu hlasu navodí tu správnou atmosféru. Z tohoto songu, který produkovali Dr. Dre a Mel-Man, by sis měl odnést jedno - Slim Shady je opravdu jen jeden, ten pravý, zrozený v Marshallu Mathersovi, přestože každý z nás se občas promění na někoho šíleného.
Bonusová informace - zmiňovaný refrén odkazuje na show To Tell the Truth a Eminem nahrál The Real Slim Shady těsně před deadlinem pro jeho první singl z třetího alba The Marshall Mathers LP.
„And Dr. Dre said... nothing, you idiots
Dr. Dre's dead, he's locked in my basement (ha, ha!)“
Till I Collapse
Eminem trhající beat na malé kousky, co jiného k tomuto tracku dodat. Na albu The Eminem Show prokázal své vysoce nadprůměrné dovednosti s mikrofonem na několika písních, ale tento stále jaksi vyčuhuje. Tři excelentní sloky doplňuje legenda refrénů, zesnulý Nate Dogg, přičemž hudební podklad si na míru ušil sám Slim Shady. Jedná se o sample hitu We Will Rock You od Queenu a střílí za sebou taková slova, která je těžko vyslovit, natož zarapovat. Kromě toho, že ohlašuje, že přebírá posluchače Tupaca, rozebírá i téma rapu samotného a jmenuje své nejoblíbenější představitele. Seznam je následující: „Reggie, Jay-Z, 2Pac and Biggie / Andre from OutKast, Jada, Kurupt, Nas, and then me.“ Třetí, a tedy závěrečná sloka, se zase stala jakousi výstrahou pro každého, kdo by si chtěl s bílým chlapcem něco začít, protože po jejím vyslechnutí je všem jasné, jak by skončil. Dobře to vystihl The Game v tomto rozhovoru. Till I Collapse se bezpochyby zařadilo, ať už po stránce rýmů nebo přednesu, mezi Emovy nejtvrdší nahrávky.
„Till I collapse I'm spilling these raps long as you feel 'em
Till the day that I drop you'll never say that I'm not killing 'em
‘Cause when I am not, then I'ma stop penning 'em
And I am not hip hop and I'm just not Eminem“
Just Don't Give a Fuck
Deska Infinite, což byl Eminemův debut, nedopadla podle jeho představ a lidé cítili, že jako raper zatím jen dospívá. To se psal rok 1996 a na amerického hudebníka se začalo všechno hroutit. Bydlel u mámy, narodila se mu dcera, ale on neměl peníze na to, aby ji zajistil či na to, aby zaplatil potřebné účty. Navíc ho brzy opustili producenti a dostal se do problémů s drogami a alkoholem. Díky těmto momentům dospěl až do stavu, ve kterém začal psát skladby s citelnou přítomností Slim Shadyho, tedy se šílenými texty. Just Don't Give a Fuck je přesným příkladem. „Hymna mladých“, kterou velmi jasně vysvětluje, že má vše v ženském pohlavním orgánu, je otevřená odkazem na pokus o zavraždění Jima Bradyho. V jednotlivých řádcích se dále Em popisuje různými duševními poruchami či závislostí na množství drog. Jistou míru poškození utrpěl prý i jeho mozek, avšak určitě ne v oblasti psaní či přednesu. Refrénem vzdává upřímnou poctu Tupacovi a písni Fuck the World. Pochválit je třeba i produkci od Bass Brothers, respektive Mr. Portera, kteří výborně dotvořili atmosféru nejen několika doplňujícími zvuky a slovy.
„So when you see me on your block with two Glocks
Screaming, "Fuck the world" like 2Pac
I just don't give a fuck“
Hailie's Song
Velmi nedoceněná skladba, kterou Eminem napsal jako ódu na svou dceru Hailie, je vskutku nádherná záležitost. Pokud patříš mezi ty citlivější, možná při ní upustíš i slzičku, stejně jako to udělaly dámy, kterým ji Dr. Dre pustil. Marshall chtěl totiž tuto píseň nejprve darovat Hailie, když dospěje, ale doktor ho přesvědčil, aby ji vydal v rámci alba The Eminem Show. Tak se i stalo a my jsme jen rádi, že spatřila světlo světa. Nejznámější white boy ve hře si ji odprodukoval a dokonce v ní zpívá, ačkoli říká, že mu to nejde. Třetí sloka patří výlučně rapu a nejdetailněji rozebírá to, jak se Em, co se jeho dcery týká, během všech těch let cítil. Metafora kamene, objevující se skrz celý track, symbolizuje fakt, že Hailie byla v době, kdy byl tento song dokončen, svěřena do péče otce. Na začátku Hailie's Song nese balvan na zádech (Hailie s ním není), ale na konci ho konečně sundá (dostane Hailie k sobě). I přestože Eminema žalovala vlastní rodina a zažil nespočet trpkých momentů, pokračoval a tato nahrávka je důkaz, že se někam dostal. Nejen kariérně, ale i pocitově.
„It's over, there's no more reason to cry no more
I got my baby, baby the only lady that I adore, Hailie
So sayonara, try tomorrow, nice to know ya
Our baby's traveled back to the arms of her rightful owner“
The Way I Am
Z undergroundového rapera se po vydání The Slim Shady LP stala celosvětově známá celebrita, ale jak tomu téměř vždy bývá, mělo to i druhou stránku. Mnoho lidí hodnotilo Eminema kvůli textům přítomným na zmíněném projektu s nepříliš vlídnými slovy - byl prostě silně kontroverzní. Všechny tyto nálepky, které se na Shadyho snažili kritici přilepit, přetavil do songu The Way I Am. Jednoduše řečeno, stal se na chvíli tím, za koho ho jeho opozice měla. Idea zafungovala perfektně, za což samozřejmě může hlavně způsob jejího převedení do hudebního díla. Marshall si opět jednou přichystal vlastní beat, ve kterém při pozorném poslechu objevíš důležité piano. Důležité, protože rytmicky koresponduje s básnickým schématem nacházejícím se ve všech třech slokách. Em je v jazyce jako doma a toto je jen jeden z hodně důkazů. Určitě slyšíš, že schválně a pravidelně zdůrazňuje některé slabiky - tento postup se opakuje tak, že po dvou nepřízvučných slabikách následuje jedna přízvučná. Jako následek vzniká klesající a stoupající napětí, udržující posluchače zaujatého. O promyšlených rýmech na koncích i uprostřed barů se rozepisovat není třeba, ozřejmí je například tento obrázek. Slim Shadymu se podařilo očistit a ještě pevněji zakotvit svůj jedinečný obraz trackem, ve kterém prezentoval všechno to, co o něm říkají druzí. Mimochodem, refrén skládá pomyslný hold Rakimovi a jeho řádkům: „I'm the R the A to the K-I-M / If I wasn't, then why would I say I am.“
„Go call you a lawyer, file you a lawsuit
I'll smile in the courtroom and buy you a wardrobe
I'm tired of all you, I don't mean to be mean
But that's all I can be, it's just me“
Cleanin' Out My Closet
Vztah Debbie Mathers, tedy Eminemovy mámy, a jejího syna byl extrémně turbulentní. Stejná fráze se dá použít k popisu vztahu Eminema a Kim. Když k těmto dvěma motivům přidáš ještě třetí v podobě faktu, že Ema chvíli po narození opustil otec, dostaneš víceméně téma skladby Cleanin' Out My Closet. Název je metaforou pro Slimovu výpověď, skrz kterou konečně vyslovil, co ho tížilo na duši, avšak zároveň odkazuje na to, že se po všem prožitém rozhodl nechat svou mámu za sebou. Track otevírá ikonická otázka: „Where's my snare? / I have no snare in my headphones,“ za kterou už následují rapované řádky a refrén. První sloka je obecnější, reaguje na pohled a tlak veřejnosti, ale druhá a třetí se odeberou do hloubky Eminemových pocitů směrem k matce, otci a bývalé manželce, kterým adresuje několik ostrých až nebezpečně znějících veršů. V největším měřítku Cleanin' Out My Closet reaguje na Marshallovu matku, kterou kritizuje jednak za zkažené dětství, a rovněž i za to, že ho zažalovala a žádala 10 milionů dolarů. Pár let po tomto songu pořídil Em nahrávku Headlights, kterou se Debbie omlouvá a vyjadřuje jí svou do té doby příliš neprojevenou lásku. Detroitský raper nehraje Cleanin' Out My Closet ani na koncertech, a když už ano, tak pouze první sloku, a jak sám říká, když ji slyší v rádiu, ztuhne.
„But how dare you try to take what you didn't help me to get?
You selfish bitch; I hope you fucking burn in hell for this shit
Remember when Ronnie died
And you said you wished it was me?
Well, guess what, I am dead – dead to you as can be!“
White America
Marshall Matters byl velmi dlouhou dobu na vrcholu své slávy. Když se zmínil rap, pravděpodobně skoro každému jako první napadlo jméno rapera, který se ve svých textech s oblibou svěřoval svým fanouškům se svým životem - s radostmi i starostmi, zážitky či pohledem na život. Přestože se na jistý čas odmlčel, jeho skladby jsou aktuální i dnes - dalo by se říci, že jsou nadčasové. Je zcela pochopitelné, že množství fanoušků se našlo v Eminemově hudbě, protože vypověděl o věcech, které jeho generaci zajímali a stal se tak mluvčím své velmi početné komunity. Nicméně, jak už to bývá, našli se i tací, kteří jeho tvorbu nemohli, resp. nechtěli pochopit. Mnohé osoby, včetně zástupců Kongresu, volali po cenzuře Eminemových textů, neboť podle nich neměly dobrý vliv na bílé americké obyvatelstvo. Je třeba podotknout, že šlo o lidi z dobře zabezpečeného městského prostředí, kterým drsný sídlištní život spolu s muzikou z něj vycházející nic neříkal. Právě této skupině osob věnoval Eminem několik pálivých slov v rámci skladby White America, kde velmi úderným způsobem vyjádřil vše, co ohledně tohoto tématu chtěl říct.
„Let's do the math: if I was black, I woulda sold half
I ain't have to graduate from Lincoln High School to know that
But I could rap, so fuck school, I'm too cool to go back
Gimme the mic, show me where the fuckin' studio's at“
3 a.m.
Relapse byl něčím netradiční. Ať už stojíš na jedné straně tábora a tvrdíš, že to je Eminemova nejslabší deska, nebo jsi členem opačného kempu a tvůj názor je jednoznačně pozitivního charakteru, je třeba si ujasnit fakta - i na tomto albu se objevují skladby, které tě posadí na zadek a dostanou do němého úžasu. Jednou z nich je nepochybně úžasná, Dr. Drem produkovaná skladba s názvem 3 a.m. Em se v ní převtělil do sériového vraha, který utekl z kliniky a páchá další vraždy. Z písně vychází pronikavý dojem šílenství, ale právě to ji dělá jedinečnou, netradiční, zdařilou a zajímavou. Ať toho není málo, k sériovému zabíjení připojuje Slim i halucinogenní drogy, které ještě více podtrhují jeho, v této skladbě, pohnutou osobnost. Vysoký level veršů a básnická ekvilibristika tradičně neabsentují a přestože Marshall zvolil pro tentokrát kratší bary, dokázal do nich napasovat několik kvalitních slovních hříček či odkazů na filmy jako například The Silence of the Lambs. Čas tři hodiny ráno je označován jako hodina ďábla a je to právě tato hodina, kdy se rapový ďábel Slim Shady vydává zbavit se několika svých kolegů.
„You're walking down a horror corridor
It's almost four in the morning
And you're in a
Nightmare, it's horrible
Right there's the coroner
Waiting for you to
Turn the corner so he can corner ya
You're a goner, he's onto ya
Out the corner of his cornea“
Stan
Slovo stan bylo oficiálně zařazeno do anglického slovníku Oxford Dictionary a popisuje fanouška, který je až příliš posedlý svým idolem. Vymyslel ho právě Marshall, a jedná se o zkratku jména Stanley, hlavní postavy ze songu Stan. Bezpochyby se jedná o jeden z nejlepších tracků z Emova repertoáru, pokud bych měl vyjádřit můj osobní názor, určitě by byl na prvním místě. Kritici říkali, že Eminem nemá talent, tak nahrál tuto skladbu a vytřel jim zrak. Je to skvěle podaný příběh rozdělený do čtyř slok. V prvních třech se Eminem převtělil do Stana a rapuje o tom, jak oblíbenému raperovi posílá dopisy, ale on mu neodpovídá, i když to slíbil na koncertě v Denveru, kde se setkali. Jak song postupuje ke konci, Stan se stává stále šílenějším a agresivnějším, až nakonec zanechá Emovi nahrávku z auta, kterým jel opilý a havaroval, přičemž měl v kufru svou těhotnou přítelkyni. Čtvrtá sloka je vlastně Eminemova odpověď Stanovi, ale tu píše už příliš pozdě. To si sám uvědomí při jejím konci. Je zcela na místě, když řekneme, že před epickou úrovní tohoto storytellingu musíme smeknout. Je to jako kniha převyprávěná v skoro sedmi minutách. Je to prostě nádherné, ale obsahem smutné mistrovství s perem. I v případě Stana je celkový dojem zesílen instrumentálem s hromobitím či pohybem tužky a šplouchnutím vody. O refrén se postarala zpěvačka Dido, hrající v klipu manželku bláznivého fanouška. Track měl mimochodem původně ještě jinou podobu. Stan se dostal z vody a přišel Eminema zabít, ale ten ho poranil první, a tak byl odvezen do nemocnice. Odtud se ale vrátil, což mělo za následek další útok na raperovu osobu, který byl završen tím, že mu Slim odstřelil hlavu. Na The Marshall Mathers LP 2 najdeš pokračování Stana ve formě nahrávky Bad Guy. Nejprve se však nauč tuto nazpaměť, pokud ji ještě neznáš.
„Anyways, I hope you get this, man, hit me back
Just to chat, truly yours, your biggest fan, this is Stan“
Lose Yourself
Nejznámější, nejúspěšnější a bez jakýchkoliv pochyb i jedna z nejlepších skladeb detroitské žijící legendy. Lose Yourself se stala synonymem pseudonymu Eminem a zná ji i člověk, který zakopne o hip hop jako takový dvakrát ročně. Na své konto si připsala i Oscara, přičemž jde o vůbec první hip hopový track, který získal toto prestižní ocenění. Marshall napsal Lose Yourself během přestávek v natáčení filmu 8 Mile a každou jednu sloku odrapoval ve studiu na jeden pokus. To, že si dal záležet na komplexnosti rýmů, rozebírat asi není třeba, stačí se zaposlouchat a bude nad slunce jasné, jakou vynikající práci s perem a mikrofonem odvedl. Přestože má song značný motivační podtón, nejde o žádné otřepané provedení tohoto v rapu opakujícího se motivu. Po stránce obsahu si bere základy z Eminemova života a prostřednictvím storytellingu vypravuje, proč by se člověk měl vždy snažit uchopit každou šanci co nejpevněji. Pravděpodobně již text znáš nazpaměť, ale pokud ne, tak: „You better lose yourself in the music, the moment.“
„He's nervous, but on the surface he looks calm and ready
To drop bombs, but he keeps on forgetting
What he wrote down, the whole crowd goes so loud
He opens his mouth, but the words won't come out
He's choking, how? Everybody's joking now
The clock's run out, time's up, over – blaow!“
Jelikož jsme v úvodu psali, že do žebříčku se nebudou počítat Eminemovy hosťovačky, musíme uvést jeho výkon na Jay-Zho Renegade jen jako bonus. Dvě sloky, které si jako host pro Hovu přichystal, patří mezi nejvyšší hip hopovou elitu a množství lidí včetně Nasa se shodne na tom, že Slim Shady na Renegade zastínil autora skladby, tedy Jiggu. Z tohoto faktu vznikla i anglická fráze „to renegade“, znamenající výše popsaný jev. Abychom Eminemovo provedení popsali jednoduše a trefně, dovolíme si ho citovat: „See, I'm a poet to some, a regular modern-day Shakespeare.“ Abychom se nepochopili špatně, i Ja-Z měl dobré bary, ale sám přiznal, kdo se blýskl více.
Je možné, že jsi v našem výběru nenašel skladbu, kterou ty osobně považuješ za jednu z 10 Eminemových nejlepších nahrávek. Proto se s ní klidně poděl v komentáři, kde můžeš také napsat své oblíbené verše od tohoto amerického rapera. Zatím...