Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
15. října 2016 10:53
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!

TECH
Uložit Uložené

Nejen nejočekávanější bavorák, ale i jedno z vůbec nejočekávanějších aut letošního roku je konečně oficiálně představeno.

To, že i přední automobilky začínají jaksi ignorovat největší světové autosalony, začíná být stále větším trendem a to, co momentálně předvedlo BMW, je toho jasným důkazem. V době, kdy stále běží jeden z těch největších a nejvyhledávanějších automobilových festivalů na světě, v Mnichově se rozhodli, že na letošním autosalonu v Paříži nepředstaví novou pětku a místo toho si udělají své vlastní představení mimo velkolepé výstaviště. V každém případě, tah je to rozhodně výborný, protože místo toho, aby jeden z nejdůležitějších bavoráků následujících měsíců zanikl v záplavě novinek, BMW udělá velké haló samostatně a veškerou pozornost upře jen na sebe. Jinými slovy, nová řada 5 sedmé generace s kódovým označením G30 je tedy oficiálně realitou, v Paříži ji budete ale hledat marně.

Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Žádné velká senzace se nekoná a vzhled nové 5 tak prakticky ničím nepřekvapí, i když popravdě, v dobách, kdy je největším trendem unifikace modelového portfolia (zvláště mezi prémiovkami), při lepším pohledu na novinku nemůžeme říci, že jde o úplnou kopii 7, což se předpokládalo. Designové směřování se však nemění a na osvědčené estetické prvky a linie byly tak implementovány jen menší odlišnosti. Pochopitelně, nová řada 5 vypadá kompaktněji a útleji jako o třídu větší limuzína, podle očekávání ale dědí mnoho řešení. Pověstné ledvinky dostaly také průduchy, které se otevírají/zavírají podle potřeb, a tak (mimo jiné) mění charakteristiku aerodynamiky. Ta je v rámci segmentu na nejlepší úrovni, protože pětkový bavorák se může pyšnit koeficientem odporu vzduchu jen 0,22. Přední světla jsou podstatně delší a zároveň ještě užší, no a jak je momentálně zvykem, propojené jsou přímo na zmíněnou masku. Zajímavostí přitom je, že i v té nejvyšší výbavě je nelze vybavit laserovou technologií po vzoru sedmičky, vrcholem v nabídce jsou totiž "jen" full-LED světlomety BMW Selective Beam s citelně hranatější designem, množstvím funkcí a "dostřelem" až 500 metrů.

Z profilu se toho změnilo velmi málo, nechybí však detail efektní lišty, která svým tvarem připomíná hokejku. Vzadu naopak překvapí relativně netypické a citelně propracovanější světlomety, které zasahují nemalou měrou do stran karoserie, čímž vozidlo opticky zeštíhlují. Novinka je přitom větší v každém směru – s rozměry 4935 x 1868 x 1466 milimetrů jde o nárůst o 36 milimetrů do délky, 6 do šířky a 2 do výšky. Nárůst neobešel ani rozvor, který je delší o 7 milimetrů. Sedmá pětka v pořadí je přitom díky modulární platformě CLAR a konstrukci BMW EfficientLightweight počítající s použitím hliníku či hořčíku až o 100 kilogramů lehčí ve srovnání s předchůdcem, zároveň je karoserie tužší. G30 tak nejenže narostla, ale i citelně zhubla, no a jak jsme zvyklí, opět se díváme na auto, ze kterého srší sportovost a dravost i přesto, že se jedná o vozidlo kategorie byznys sedan. Obzvláště se sportovním M paketem vypadá sedan mimořádně akčně a vyzývavě.

Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Největším progresem prošel pochopitelně vnitřek. Ten se nese do skutečně většinové míry v duchu řady 7, čehož důkazem je téměř identická palubní deska. Středová konzola je však horizontálně dělená v jiném stylu, navíc je decentně natočená na šoféra. Zmínit je přitom potřeba, že BMW zapracovalo na odhlučnění, a tak již v základě bude součástí vozidla akustická vrstva v čelním skle či tlumící vrstva integrovaná ve stropě. Středem pozornosti je 10,25" displej multimediálního prostředí, který po vzoru sedmičky dostal i ovládání pomocí gest. Zcela nový je 3ramenný multifunkční volant, plně digitální budíky či head-up displej s 70procentním zvětšením zobrazovací plochy. Pokud jde o přítomné technologie, jde o jednu z výkladních skříní současného automobilismu. Příkladem je tak paleta asistenčních systémů, které se umí postarat o řízení či držení v pruzích, a to až do 210 km/h. Tak, jak už i nová třída E, i pětkový bavorák dokáže v rámci adaptabilního tempomatu přizpůsobovat rychlost v závislosti na značkách, novinkou je zároveň i asistent pro změnu jízdního pruhu či množství technologii, které dokáží pomoci při vyhýbacích manévrech, respektive zabránit střetu s překážkou.

Samozřejmě nechybí plejáda nástrojů a prvků v rámci konektivity, ať už jde o Apple CarPlay, Android Auto nebo BMW ConnectedDrive či Microsoft Exchange, díky kterému je možné synchronizovat dokumenty, kontakty, kalendáře a podobně. Řada 5 zdědila i pověstný Display Key s možností zaparkovat vozidlo na dálku, v nekonečné nabídce ale evidujeme i služby jako On-Street Parking Information či ParkNow, které jsou užitečné při parkování. Interiér má být vzdušnější, je prostornější zejména pro zadní posádku, no a nepochybně jsme svědky i obrovské škály návrhu interiérové konfigurace, co se dekorů a barev týče. Kvalitní audio systém Bowers & Wilkins Diamond, četné ambientní podsvícení nebo masážní sedačky jsou jen zlomek toho, po čem je možné v nové generaci sáhnout. Zavazadlový prostor nabízí 530 litrů.

Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Jelikož jde o BMW, i navzdory nekonečné nabídce technologických inovací je většinová pozornost soustředěna pod kapotu. Tam se naštěstí nakonec neobjeví tříválcové jednotky, jak se čekalo, ba co víc, v nabídce najdeme i osmiválec a to není ještě řeč o nové M5, kterou poznáme později. Pojďme ale pěkně popořadě. Prodej řady 5 sedmé generace začíná 11. února, přičemž v té době bude na výběr (zatím jen) ze čtyř verzi. Základem nabídky bude provedení 520d, jehož podstatou je přeplňovaný 2litrový naftový čtyřválec s výkonem 140 kW / 190 koní. Jeho spotřeba by měla být jen něco málo přes 4 l/100 km, v případě potřeby dokáže akcelerovat na stovku za 7,6 sekundy. 520d startuje s cenovkou od 45 200 € (~1 220 000 Kč). Následuje verze 530d, kterou pohání přeplňovaný 3litrový naftový šestiválec s výkonem 195 kW / 265 koní a točivým momentem 620 Nm. Momentálně nejvýkonnější dieselová pětka začíná na částce 54 tisíc € (~1 460 000 Kč), přičemž automobilka hovoří o akceleraci na stovku již za 5,4 sekundy a spotřebou jen kolem 4,5 l/100 km.

Benzínové alternativy zastřešuje jako první 530i. Bohužel po vzoru menší trojky už nejde o pověstný třílitr, ale jen 2litrový čtyřválec s výkonem 185 kW / 252 koní a 350 Nm. Tento agregát nabízí akceleraci za 6 sekund a papírovou průměrnou spotřebu 5,4 litru na sto kilometrů. Ceny 530i začínají na úrovni 49 800 € (~1 345 000 Kč). Dále v nabídce najdeme 540i za více než 57 tisíc € (~1 540 000 Kč), tedy 3litrový přeplňovaný šestiválec s výkonem 250 kW / 340 koní a 450 Nm. Tato verze zvládne stovku za 4,8 sekundy, jezdit přitom bude možné za přibližně 6,5 l/100 km. Všechny čtyři verze lze navíc vybavit pohonem všech čtyř kol xDrive, přičemž pokud jde o převodovky, na výběr je jen 8stupňová automatická převodovka, 520d je ale možné osadit i 6stupňovým manuálem.

Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Už v březnu ale nabídku pohonných jednotek rozšíří ještě úspornější diesel 520d EfficientDynamics Edition se stejným výkonem, ale spotřebou jen 3,9 litru. Přibude i hybridní provedení 530e iPerformance, které bude kombinovat benzinový dvoulitr a elektromotor s kombinovaným výkonem 185 kW / 252 koní a 420 Nm. Na čistě elektrický pohon zvládne takto vybavena pětka dojet až 45 km. Vrchol nabídky do příchodu M5 uzavře následně verze M550i xDrive, která bude pod kapotou počítat s 4,4litrovou V8. Ta nabídne až 340 kW / 462 koní, 650 Nm a zároveň automobilka hovoří o akceleraci na stovku již za 4 sekundy, čímž je toto polo M o 0,3 sekundy rychlejší než nynější M5 samozřejmě hlavně díky pohonu všech kol. M550i začíná na ceně 82 700 € (~2 235 000 Kč).

Kolem budoucí M5 se toho stále hodně spekuluje, jednak pravděpodobně výkonnostně přesáhne 600 koní, ale zároveň s největší pravděpodobností přijde o pohon výhradně zadní nápravy. Stejně tak je po vzoru většího 750d xDrive možné, že se časem do nabídky začlení i nejsilnější dieselový agregát s až čtveřicí (!) turbodmychadel, zda se tak ale opravdu stane, na to si musíme ještě počkat.

Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com
Nové BMW řady 5 přichází. Nechybí ovládání gesty, parkování klíčem nebo M550i, které je rychlejší než M5!
Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Domů
Sdílet
Diskuse