Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
5. ledna 2017 12:19
Čas čtení 0:00
Viktor Kniš

Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

HUDBA
Uložit Uložené

Jelikož patřil závěr loňského roku v rámci rapových počinů hlavně Rytmusovi, rozhodli jsme se připravit rozsáhlý rozhovor nejen o hudbě.

Závěr roku 2016 byl ve slovenském rapu velmi plodný, nicméně všichni se snad shodneme na tom, že tím nejočekávanějším počinem byl právě ten od Rytmuse. O albu Krstný otec se mluvilo již od vydání krátkého filmu Eternal, ve kterém zazněly i první ukázky a my jsme věděli, že se chystá něco opravdu velkého. Výsledkem byl počin s množstvím skladeb a také plejádou hostů, kteří v byli v konečném důsledku i neodmyslitelnou součástí série křtů v Bratislavě, Košicích, Banské Bystrici a Praze. Úspěšný rok Rytmus završil vizuálním projektem Priepasť, ve kterém si zároveň zahrál i jednu z hlavních rolí. O tomto všem jsme se s panem Páťou bavili v rozsáhlém rozhovoru, ve kterém padlo i mnoho nových informací a zajímavostí, takže se pohodlně usaďte a pojďme na to.


Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

Ahoj, Paťo. Máš aktuálně po sérii čtyř obrovských křtů ve velkých prostorách. Prozraď nám, jak se momentálně cítíš a kde se ti hrálo nejlépe, popřípadě proč.

“Užívam si, I did it”. Táto veta vystihuje môj momentálny stav. Kde sa hralo najlepšie? Všade bol iný vibe, nedá sa to porovnať. Boli to nezabudnutelné momenty.


Už dávněji jsi upustil z vysokého hracího tempa a vystupuješ méně. Cítíš to tak, že po času možná budou tvé koncerty vzácností, nebo bys chtěl co nejdéle zůstat interpretem, který pravidelně rotuje po celém Československu?

Čoraz viac mi začali v kluboch vadiť zlý zvuk a malé pódium. Bolo pod moju úroveň sa po tých rokoch dohadovať so zvukárom alebo majitelom, aby vyladili zvuk na detských reprákoch a mikrofóne. Prirodzene som si povedal, že nastal čas to posunúť na nový level. Haly, veľké pódiá a dobrý zvuk. Nevylučujem, že sa môže stať, že dám niekedy unplugged tour pre 100 ľudí.

Do rapového žánru v Česku a na Slovensku se za posledních pár let dostal termín cílová skupina. Zajímalo by mě, koho vnímáš jako svoji cílovku z hlediska věku nebo sociálních vrstev a jestli se na ni snažíš opravdu orientovat.

Môj cieľ je vždy hlavne urobiť album, ktorý bude znieť tak ako ja chcem a ne cieľovka. Pozri, vnímam fanúšikov a hejterov, alebo hejterov, z ktorých sa stali moji fanúšikovia :-). Som v tejto hre od začiatku 90-tych rokov, takže je logické, že moj fan base rastie so mnou. Už dlhé roky vidím, že na moje koncerty chodia ľudia od 15 do 50 rokov. Sociálne vrstvy? Minimálne každá, ktorá koketuje s myšlienkou “Z dola hore” alebo “Z ničoho niečo".

A ještě by mě zajímalo, jakou má Robo velikost kšiltovky.

Tzv. Custom.

Oukej, přejděme k samotnému albu. Hudby ti dělali producenti „na míru“, nebo sis vybíral už z hotového?

Aj tak, aj tak. Vela bolo aj takých, čo posielali a nič z toho nebolo. A boli takí, ktorých som objavil náhodne a zavolal im.


Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

Myslíš, že živá kapela dokáže plnohodnotně nahradit hudebního producenta? Tedy, dokázal by sis představit své album v unplugged verzi?

To by som vôbec neporovnával. Úplne iný vibe. Viem si predstaviť všetko, nemám limit.

U předešlých počinů obvykle vystupovalo atraktivní zahraniční jméno. Bylo něco podobného v plánu i u Krstného otca?

Bolo aj nebolo. Všetko som nechával na spontánnosť. Celý album som bral ako zábavu a dobrodružstvo. Je o mne známe, že málokedy idem podľa toho, čo sa odo mňa očakáva.

Případně, s kým opravdu reálným bys to ještě v budoucnu rád dal?

Tak na výber ich máme vela. Ale keď ti mám pravdu povedať, feat s interpretom, ktorého poznám osobne, má pre mňa väčšiu hodnotu ako feat dohodnutý cez manažérov. Ja som si svoje featové sny naplnil. Ale nevylučujem v budúcnosti velké meno.

Momentálně už mnoho raperů preferuje nahrávání svých slok ve vlastních studiích. Nemáš ale pocit, že kdybyste skladby s hosty nahrávali spolu, výsledek by byl ještě lepší?

Otázka znie, čo je to dobrý výsledok? Podla mňa, keď dobre zarapuješ a precítiš to, tak to nepotrebuješ nahrávať v jednom štúdiu. Keď je raz niekto napi*u, tak mu nepomóže ani producent ani feat, ktorého bude mať práve vedľa seba.

Kdybych tě poprosil, abys mi pustil sloku od hosta, se kterou se nejvíce ztotožňuješ ať už tématicky, technicky nebo jakkoliv jinak, která by to byla?

Ani s jedným, pretože každý z nás je orginálny. Každý vyrastal inde, každý cíti úplne inak muziku a každý z nich má úplne iný pohlad na život.

Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

Když jsem poprvé viděl tracklist, počet skladeb mě dost znepokojil. Přeci jen, udělat 24 plnohodnotných věcí, které se zároveň nebudou podobat, není vůbec jednoduché. Cítíš se vypsaný, nebo bys dokázal tvořit i teď?

Kamoško, cítim sa ešte na album Bengoro 2. Tá sólo prestávka mi totálne pomohla. Inak na Krstného otca som vyberal z cca 60 zaujímavých tém a cca z 40 nadupaných hudieb. Ťažké rozhodovanie.

Jak probíhal proces výroby samotných skladeb? Měl jsi nejprve myšlenku, melodii, téma a postupně jsi všechno upravoval do finální podoby během několika dní, nebo ses jednoduše zavřel do studia a dal to dohromady?

Najprv som si písal témy. Postupne som zbieral hudby, z ktorých som vybral logicky tie, ktoré ma emočne oslovili. Takže som išiel po emócii, z čoho prirodzene vzniká téma a text. Boli aj také, ktoré som počul iba v mobile s pocitom, že ich už nepoužijem. Po čase som sa k nim zas náhodne dostal, keď som hudbu počúval v aute a behom dňa vznikla nová skladba. Bolo to zaujímavé. Základom vzniku albumu bolo netlačiť na pílu a vyje*ať sa na lajky, views a predaj. PS: Zaujímavosťou pre mňa bolo aj to, že keď som išiel do štúdia, tak som tam bol max 2 hodinky.

Chodíváš nahrávat do studia jen když máš dobrou náladu, nebo i když jsi z něčeho dojebaný, smutný nebo nasraný? Případně, jak to bylo v případě nahrávní Krstného otca?

Ja som vždy pozitívne naladený. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby. Mám taký dar, že sa viem do toho behom sekundy ponoriť.

Dokážeš definovat album Krstný otec jen třemi slovy?

Chalan verzus muž.


Sám tvrdíš a v konečném důsledku to je i slyšet, že každým svým projektem přinášíš něco nového, posouváš hranice, definuješ flowy a vyučuješ rap. Vadí ti, resp. cítíš se být následně kopírovaný ostatními rapery?

Je to pocta. Čím som starší a darí sa mi, tak je mi blbé sledovať druhých a rozoberať ich (to je ako keby mňa sledoval nejaký 60-ročný hudobník a rozoberal by ma). Áno, zasadné nové talenty sa ku mne dostanú, ale neprežívam to ako kedysi. Všetko ukáže čas. Každý má právo na to hladať si svoj štýl a byť ovplyvnený. Možno mi to neuveríš, ale po tom všetkom, čo som si splnil, mi málokedy niečo vadí.


Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

Na skladbě Krstný otec jsi velmi otevřeně popsal celou cestu až k tomuto rozhovoru. Z této věci je jasné, že jsi využil každé příležitosti, která tě potkala. Myslíš, že kdybys možná v některé z těch klíčových situací zaváhal, mohlo by tě to stát kariéru?

Tak ukončiť kariéru mohlo iba to, keby som sa na to vyje*al. Život nám prináša prekážky, rozhodnutia, ale ak nemáš v sebe motor, ktorý ťa poháňa hore a zdravú víziu, tak ti nepomóžu ani situácie. Nezáleží, aká je situácia, ide o to, ako ju uchopíš. Všetko je tak, ako to malo byť. Podotknem, že každý z nás, kto to teraz číta, si vytvára svoju realitu sám. Sme iba odrazom toho, ako chceme vidieť náš život.

Je pro tebe důležitější vyhledávat v rapových skladbách pravdivé texty a pocity s možná horším provedením, nebo vychytané rýmy, i když s vymyšleným příběhem, které jsou ale odrapované velmi kvalitně? Jinak řečeno užiješ si jako posluchač více nekvalitní real věc, nebo kvalitní fejk?

Pozri, skladba Obrazy je čo? Príbeh? Rýmy? Frázovanie? Ide o cit a emóciu. Niekedy ti nabehnú zimomriavky nie kvôli rýmom, ale kvôli tomu, ako to interpret emočne precítil. Hladám emóciu, srdce a keď je kvalita, tak som šťastný za takého človeka. Vela je takých, čo sú technicky dobrí, ale sú chladní a bez emoční.

K albu jsi zatím vydal „jen“ tři klipy, což je s ohledem na počet skladeb možná o něco méně, než by si fanouškové přáli. Chystá se ještě něco?

Beriem to tak, že k albumu vyšli dva krátke filmy a tri klipy. Neni málo :-) Áno, chystám viac.

Když už jsme u těch vizuálů, nedávno ti vyšel výborný projekt Priepasť, kde bychom se mohli na chvíli pozastavit. Proč sis jako tvůrce filmu vybral polské 9LITER filmy? Bylo to na základě společných projektů z minulosti, nebo ses bál s tím nápadem jít za někým jiným?

Určite to bolo kvôli tomu, že sa mi páčila ich robota a to, že sme si sadli ako ľudia. Kvoli ničomu inému by to asi ani nemohlo vzniknúť. Bolo to v období, keď som chcel posunúť vizuál v podobe krátkeho umeleckého filmu. Opísal by som to tak, že sme sa stretli v správny čas a všetko vznikalo 5-krát rýchlejšie ako s ostatnými tvorcami, ktorých poznám. Hlavne ma režisér prekvapoval tým, že som mu nemusel níč hovoriť, ako to chcem a on mi iba sypal z rukáva nápady. Riešil som pred tým krátký film aj s inými režisérmi, ale boli spomalení, predražení. A poznáš ten pocit, keď nie si úplne presvedčený, že sa to vyvíja podľa tvojich predstáv.

Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

Kdo vlastně vymyslel děj, vyznění snímku a jeho přibližný vizuál? Přišel jsi se vším sám, nebo na scénáři pracovali i lidé z polského studia?

Za všetkým stál mladý režisér Blažej Jankowak. Ja som bol ten, ktorý mal nad všetkým posledné slovo a upravoval si to podľa mojej potreby. Jednoducho povedané, on zrealizoval moju predstavu a ja som to len korigoval.

Pokud bys měl porovnat produkci, natáčení a celkovou energii/čas/peníze potřebné k výrobě tohoto krátkého filmu s albem Krstný otec, v čem se dané projekty lišily, který z nich spolkl více financí a tvé energie?

Časovo ani ne, pretože tie scénare a postupy veľmi dobre poznám. Vieš čo si myslím, čím sa to zásadne líší? Že sa pri tom viac bavím. Všetko to plynie s takou lahkosťou bez nejakého kalkulu a myslenia, ako to všetko dopadne. Proste užívam si naplno daný moment. To, či to bolo drahšie, nie je pre mňa dnes až tak doležité. Peniaze boli, sú a budú, ak sa pohybuješ v týchto vodách.

Prošel sis nějakými hereckými rychlokurzy, nebo jsi jednoduše improvizoval?

Myslím, že na moje youtubové videá nie je treba. Toto je zatiaľ len taký predkrm, no. 2017 sa začne pracovať na hlavnom jedle.

Lidé po traileru čekali typický akční krátký film, ten ale ukázal, že tam šlo i o něco jiného. Jak bys smysl Priepasti vysvětlil slovy člověku, který ho při sledování nepochopil?

Príbeh je o tom, že veci nevyzerajú často tak, ako sa na prvý pohľad zdajú. Vždy existuje niečo-niekto, kto nás chce zviesť z cesty. Na konci všetkého si to ty a tvoj vnútorný hlas, ktorý ti povie čomu veriť. Jedna veľká metafora.


Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)

Jak dlouho trvaly přípravy a samotné natáčení? Zažil jsi při natáčení nějaké problémy a kdo byl vlastně na place šéfem? Režisér, nebo ty a tvé vize?

Natáčalo sa 7 natáčacích na viackrát. Začali sme v máji a posledná klapka bola v auguste. Výrazné problémy neboli, akurát po celý čas bola nechutná zima. Šéf bol pochopitelne Blažej, ale celý čas so mnou všetko konzultoval.

Myslíš, že bys v budoucnu mohl tvořit i něco z celovečerního soudku, resp. baví tě tyto filmové projekty natolik, abys jim věnoval energii, kterou dáváš do hudby?

Práca s kamerou ma baví a rád v mojom živote vyhľadávam nové výzvy. Medzi vydaním albumu je vždy času dosť, takže sa nechajme prekvapiť.

I když jsme už pomalu u konce, ještě by mě zajímalo, zda vnímáš posluchače domácího rapu jako náročného a v konečném důsledku i nevděčného.

Tak sú takí, čo chodia na koncert a užívajú si hudbu. A menšina z nich sú takí, čo vkuse porovnávajú a snažia sa mať interpretov zavretých v nejakom imaginárnom šuflíku. Ak im náhodou niekto z toho šuflíku vystúpi, tak sú z toho zmätení a vykolajení. Chvala bohu tu máme väčšinu ludí, ktorí si hudbu užívajú.

Jako jedna z nejzásadnějších osobností na Slovensku máš privilegium poukazovat na kvalitu, která následně získává pozornost a tím nemyslím jen hudbu. Máš i teď vyhlédnutá nějaká zajímavá jméno nebo projekty, které ceníš?

Cením v hudbe každého, kto je v hre dlho a snaží sa na sebe makať, zlepšovať. Čoraz viac mi je blbé niekoho odsudzovať za hudbu. Riešim len kvalitu.

Ještě než se rozloučíme, bych se rád naposledy vrátil ke snímku Cooltúra. Samotný film se nakonec mezi lidi dostal v podstatě ilegálně, jelikož vícero zúčastněných nesouhlasilo s jeho zveřejněním. Proč jsi ho odmítl ty?

V tom dokumente nie som negatívne vykreslený, takže s tým problém nemám. Problém je v tom, že ja rozhodujem, kedy pôjde moje meno do kina a nie nejaký senzáciechtivý chlapček s kamerkou. Ja rozhodujem, kto a kedy bude zarábať na mojom mene. Proste aj keby o mne natočil film, v ktorom budem zobrazený ako king, tak to z princípu nedám. Tam nech si to púšťa po základných školách fajnovo. To že čávo točí film o kultúre, ale pritom sa správa ako bulvárny nekultúrny koko*ek je zas iná debata. Hlavná vec, že  “Zakázaný dokument, v ktorom nechce byť Rytmus”.

Jak ses vlastně stal součástí Cooltúry. Autor, resp. režisér filmu Miro Remo tě oslovil, představil to podrobně koncept a vysvětlil, o co mu jde? Věděl jsi tedy dopředu, do čeho jdeš?

Na Spiritovom krste si ma niekto točil do huby (na čo som samozrejme zvyknutý) a keďže som si myslel, že je to nejaký bulvár, tak som sa spýtal, kto sú a čo chcú. Oni na to odpovedali priatelským úsmevom, že "nííííč to je len taký dokument” No a keďže som mal byť súčasťou nejakého projektu neznámych chlapcov, tak som pochopitelne chcel vidieť final.

Takže když byl film hotový, dostal jsi ho na autorizaci. Co následovalo, když jsi řekl, že v této sestříhané „kompilaci“ účinkovat nechceš?

Poslali final dokument, ktorý mal ísť do kín. Ani som to celé nedopozeral, ale slušne som im cez manažéra odkázal, že im prajem vela úspechov, ale bez môjho mena. Mojmu manažérovi ešte potom nejaký čas vyplakával, že prečo, veď ja som tam vykreslený úplne v pohode, že on je môj fanúšik a bla bla bla… No, a bolo po priatelskom úsmeve. To nešťastné stvorenie išlo samozrejme hneď do prvého bulváru postaviť to na tom, že “Zakázaný dokument, v ktorom nechce byť Rytmus”. Pekne pooblbovať ovečky a nalákať ich na to, jak si “stráááášne neprajem” byť v jeho dokumente. Paradox na tom celom je, že takýto človek točí dokument o našej kultúre. A pokial viem, tak takéto zákerné ťahy už vyskúšal na Miša Kaščáka a Riša Mullera. Je to na smiech :-)


Děkuji velmi za vyčerpávající rozhovor. Přeji ti příjemnou a zaslouženou dovolenou! Na závěr ještě prostorp ro tebe a pár slov čtenářům.

Čitatelom prajem krásny život.

Rytmus: Ja som vždy naladený pozitívne. Každá emócia, ktorá sa nahrá za mikrofónom, vychádza z hudby (Rozhovor)
Domů
Sdílet
Diskuse