Výběr desítky různorodých, ale vždy neobyčejných kousků věnujících se lásce, v nichž byste neměli mít problém najít svého favorita.
Opět je tu svátek všech zamilovaných a my jsme si pro vás připravili pár tipů na filmy věnující se lásce. Tentokrát jsme se zaměřili na počiny, které se nám nedostaly do tematických žebříčků a zatím jsme je vám nestihli v žádné z našich rubrik doporučit. Najdete zde mnoho odlišných pohledů na lásku od klasického mainstreamu až po náročnější díla. Všechny však stojí za pozornost, i když mnoho z nich není čistokrevnou romancí. Nejde o žádný žebříček, spíše poukázání na další kvalitní kousky tohoto žánru.
Indiskrétní příběh (Indiscreet, režie: Stanley Donen, 1958)
Představte si, kdyby se v polovině Komanda zjevil Charlie Sheen a zbytek filmu pokračoval v duchu Horkých výstřelů. Ještě chvíli po dokoukání se nebudete moci rozhodnout, zda je tento film dokonalá žánrová hra nebo hnusný podraz na diváka. Začíná jako klasická kýčovité love story například od Danielle Steelové, akorát s dokonalým hereckým duem Cary Grant/Ingrid Bergmanová a trošku sofistikovanějším scénářem. Zhruba od poloviny se to však žánrově zvrtne na skvělou screwball comedy, u které se budete smíchy popadat za břicho. „Nic nezní upřímněji, než když žena lže.“
Jeden den (One Day, režie: Lone Scherfig, 2011)
Emma (Anne Hathaway) a Dexter (Jim Sturgess) se poprvé setkají v roce 1988 během oslav ukončení studia na univerzitě v Edinburghu. Po společně strávené noci se stanou přáteli, kteří si slíbí, že zůstanou v kontaktu. Oba se vydávají na vlastní životní cestu, která se s přibývajícím věkem neustále mění. Sledujeme jejich osudy a společná setkání po letech. S Emmou a Dexterem zažíváme úspěchy, pády, ale i šťastné chvíle či romantické momenty. Jejich složitý vztah plný rozdílů v sobě skrývá nevyslovené názory a city. Film vznikl podle románu od spisovatele Davida Nichollse z roku 2009 a stal se bestsellerem. Jeho adaptace přináší spojení dramatických prvků s humornými situacemi a zobrazuje přátelství mezi mužem a ženou trvající celý život.
Cena za nežnost (Terms of Endearment, režie: James L. Brooks, 1983)
Rodinná sága jedné rodiny není žádným velkofilmem. Jde o komorní a citlivou studii vztahu matky (Shirley MacLaine) a dcery (Debra Winger) na pozadí jejich lásek, překážek, zklamaní a dalších životních událostí, které mnohdy nejsou příjemné. Producent Simpsonových a režisér As Good As it Gets zde opět s přehledem bruslí na hraně komedie a melodramatu. Film pro odrostlejší publikum zdobí v první řadě vynikající herecké výkony všech zúčastněných a mnoho motivů výborně odpozorovaných ze života. Držitel pěti Oscarů včetně nejlepšího filmu časem trochu zapadl, ale vyplatí se mu stále věnovat pozornost, protože podobné příběhy nikdy nestárnou.
Návrat do Cold Mountain (Cold Mountain, režie: Anthony Minghella, 2003)
Velkofilmové romantické drama se odehrává během americké občanské války. Jižanský voják Inman (Jude Law) dezertoval a nyní se napříč boji zmítanou zemí vrací za svou láskou Ady (Nicole Kidman). Hlavně v prvních dvou třetinách nabízí tento počin prvotřídní hollywoodskou žánrovku. Později se sice dojem, zejména kvůli uspěchanému finále trochu pokazí, ale stále zde máme co do činění s filmem, který je vizuálně nádherný, obsahově silný a ve všech případech herecky strhující (Oscar za vedlejší roli pro Renée Zellweger). Velké ambice tvůrců zůstaly možná nenaplněny a na tento projekt se již trochu pozapomnělo, to mu však vůbec neubírá na jeho kvalitách.
Hvězdy nám nepřály (Fault in Our Stars, režie: Josh Boone, 2014)
Když přijde řeč na adaptace romantických bestsellerů pro teenagery, většina fanoušků kvalitních žánrovek se snaží co nejrychleji změnit téma. Existují však výjimky potvrzující pravidlo. Josh Boone již ve svém předchozím Stuck in Love potvrdil, že je velmi slušný řemeslník zvládající pracovat s postavami, sentimentem i příjemným odlehčujícím humorem. Tato romance dvou smrtelně nemocných lidí tak není až tak velkým a nepříjemným slzavým údolím, jak by se mohlo na první pohled zdát. V rámci možností vkusné a překvapivě inteligentní dílo řadící se k tomu nejlepšímu, co pro danou cílovku vzniklo.
Piano (režie: Jane Campion, 1993)
Němá Ada (Holly Hunter) se přijíždí na Nový Zéland vdát za muže, kterého nikdy neviděla (Sam Neill). Jedinými láskami, na kterých jí záleží, jsou její dcera (Anna Paquin) a piano. Právě tento hudební nástroj se stane předmětem vášně, zrady a lásky. Nádherný film s úchvatnou hudbou Miachaela Nymana, fantastickými hereckými výkony (z nezmíněných ještě Harvey Keitel) a překrásnou kamerou se nezařazuje mezi mainstream, ale možná právě proto dokáže zasáhnout hlouběji než jakákoli sázka na jistotu pro široké publikum. Držitel Zlaté Palmy z Cannes a tří Oscarů z dalších pěti nominací.
Půlnoční polibek (In the Search of Midnight Kiss, režie: Alex Holdridge, 2007)
Dva uživatelé internetové seznamky hledají někoho, s kým by strávili silvestrovský večer a vy byste měli při tom být s nimi. Černobílý nezávislák v mnohém připomíná ranního Kevina Smithe nebo Linklaterovu slavnou Before trilogii. Téměř nepřetržitá konverzačka s množstvím politicky nekorektního humoru, životních pravd a jemné romantiky potěší zejména milovníky klubové kinematografie. Absence rozpočtu není v tomto případě na závadu, protože celý film dýchá upřímností a civilností. Neprávem přehlížený malý film s ústřední dvojicí, které prostě musíte fandit.
Zběsilost v srdci (Wild at Heart, režie: David Lynch, 1990)
Road movie propuštěného trestance a dívkou z (mírně řečeno) problematické rodiny za společným štěstím. David Lynch si romantiku představuje jinak než běžná část populace. Jako vlastně většinu věcí. Pokud tedy hledáte love story plnou úchylností, zastřelených hlav, znásilnění, čarodějnic ze země Oz nebo Nicolase Cage v hadím saku, jste na správné adrese. Kultovka, která je i přes výše napsané stále příběhem o hledání lásky a jedním z nejpřístupnějších autorských děl tohoto podivína. A při závěrečné, velmi pravděpodobně ironicky myšlené scéně pustíte slzičku nebo dostanete záchvat smíchu. Záleží na vás. Brilantní kousek je vítězem Zlaté Palmy v Cannes.
P.S.: Miluji tě (P.S. I love You, režie: Richard LaGravenese, 2007)
Dva se potkají, zamilují a buď to vyjde nebo ne. To se dozvídáme na konci většiny romantických filmů. Zde je to však jiné. Začíná se velkou láskou Molly (Hillary Swank) a Gerryho (Gerard Butler), ani zdaleka ne ideální, ale tou pravou. Možná by trvala věčně, ale Gerryho nemoc ji předčasně ukončí a Molly zůstává sama. Avšak ne zcela. Zesnulý manžel jí před odchodem na druhý svět napsal sérii listů s dodatkem „PS: Miluji tě“, které se k ní postupně dostávají. Film není smutný, jak by se mohlo zdát, je určitým způsobem pozitivní a plný naděje. A vyplývá z něj krásná myšlenka. Hillary Swank si divák velmi snadno zamiluje a ztotožní se s ní. Navíc, protože Gerry byl Ir, uvidíme i velký kus překrásného Irska. Divácky nejuniverzálnější věc z našeho výběru.
Láska (Amour, režie: Michael Haneke, 2012)
Ne tak úplně příjemný rodinný film. Zhlédněte ho se svým partnerem, pokud jste starší manželský pár, vezměte i odrostlejší dítě. Můžete si tak během filmu pokládat otázky typu: staral bych se i já takovýmto způsobem o ženu/muže, kterého právě držím za ruku o několik desetiletí? Láska není až tak trýznivá, jak by mohl klubový divák očekávat, film je především oslavou svého názvu, čemuž odpovídá i překvapivý konec. Držitel Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film a vítěz Zlaté Palmy v Cannes.
Bonus: True (režie: Tom Tykwer, 2004)
Segment z povídkové Paříž, miluji tě si ještě více užijete než samotný kraťas. Během deseti minut vyprávěný příběh vztahu počínající herečky a slepce je emocionální bombou. Brilantní střih, skvělá hudba, krásná pointa a také na malé ploše sympatické postavy. Je to prostě nádhera.
Pro případ, že byste z tohoto výběru už všechno viděli, můžete se inspirovat v našich předchozích žebříčcích věnujících se romantickým kouskům. Ty najdete tady, tady a tady.
Jak se vám líbily doporučené filmy? Napište nám vaše vlastní tipy do diskuse.