19. července 2017 16:01
Pavel B.

Baby Driver je úderná, svižná a audiovizuálně vyšperkovaná jízda s výjimečným přístupem k hudbě a zvukovému střihu (Recenze)

Režisér Edgar Wright svoji vizi stylizované automobilové honičky vystavěl kolem hudby.

Jeden z nejočekávanějších amerických filmů tohoto roku je nesporně Baby Driver, a tak si diváci, kteří stihli promítání ve Varech, rozhodně přišli na své. I když se nejnovější počin Edgara Wrighta komerčním laděním nehodí na festivalová plátna, je určitě příjemným osvěžením

Zdroj: Zdroj: Wilson Webb/Sony Pictures Entertainment

Do širšího povědomí se Wright dostal díky nevšední koprodukční komedii Jednotka příliš rychlého nasazení (2007) odehrávající se v policejním prostředí. S myšlenkou namakané, hudebními rytmy poblázněné filmařiny se pral už v roce 1995, přičemž o osm let později natočil hudební videoklip náramně podobný dnešnímu celovečernímu filmu, scénář však dokončil až po dalších osmi letech. V něm je už vše, co komerčně úspěšný film potřebuje - napětí, zábava, sex appeal, rychlé tempo i soundrack, který si člověk vydupává po odchodu z kina.

Wright svoji vizi stylizované automobilové honičky vystavěl kolem hudby. Patří ke generaci filmařů, kteří útočí na mladší publikum. Už upoutávka, která představí pěkné mladé herce, barevný coloring a salvy hitů představuje jasný cíl, komu je film určen. Hlavní hrdina se jmenuje Baby, je mladým a nesmírně talentovaným řidičem, který pomáhá zločincům uniknout z místa činu. Svých dovednosti nabývá i díky rytmu hudby ve sluchátkách. Hudbu však neposlouchá jen tak. Od automobilové havárie, při které zahynuli oba jeho rodiče, mu zvoní v uších a hlasitými tóny chce nepříjemný zvuk přehlušit. Když mladý řidič pozná dívku svých snů, chce opustit zločinecký život a začít znovu, ale šéf ho donutí odřídit poslední melouch, v němž se točí velké peníze. Baby má utopické představy o spanilé jízdě s přítelkyní Deborou napříč zemí. Vidí ji stát vedle luxusního auta, chce s ní odjet a opustit nynější způsob života.

Scénář je v zásadě jednoduchý, i zápletka představuje premisy v rámci zažitých konvencí. Už v úvodních sekvencích dokážeme odhadnout, kam se příběh bude ubírat. Postavy jsou plastické, povrchní a v kruzích comedy žánru. Představují spíše archetypy vystupující na poli tradičních komedií. Příběh přestane být zajímavý už v první třetině, kdy se o hlavním hrdinovi dozvíme prakticky všechno. Pro ne právě audiovizuální typy prostě nevhodná záležitost.

Při představě, že máte spolu na place Jamieho Foxxe a Kevina Spaceyho, dva oscarové vítěze, kteří dostávají hodně prostoru a zároveň představují nezáživné a okoukané postavy, truchlíte, protože vůbec nedokáží využít své herecké dispozice. Wright (první film, kde na scénáři pracoval zcela sám) mohl při psaní jednotlivých rolí více zapracovat na jejich hloubce a nápaditosti. Námětem je podobný Refnovu snímku Drive (2011), kde také hlavní hrdina, řidič pro zločinecké akce, prožívá vnitřní konflikt - kterým směrem se v životě dál vydat. Artová, striktně posazená forma s noir-prvky buduje napětí inteligentním a sofistikovaným způsobem ve značně pomalém tempu.

Zdroj: droj: Wilson Webb/Sony Pictures Entertainment

Naopak, Baby Driver je úderný a svižný, s výjimečným přístupem k hudební dramaturgii. Tóny nabývají nového rozměru. S propracovaným mixem zvuku Wright ideálním způsobem doplňuje střih. Nemluvě o bezpočtu kultovních hitů ozvláštňujících automobilové honičky. Ty působí strhujícím dojmem a nesmírně zábavně. Zvukové efekty jsou totiž sestříhané do rytmu hudby. Wright zároveň upozorňuje, že film nepoužil při automobilových scénách žádné CGI. Tvůrci nekonečné řady „Rychle a zběsile“ tak mohou nechápavě kroutit hlavami, protože je ve více aspektech Baby Driver nekompromisním způsobem překonává.

Vzniká tak jakýsi automobilový muzikál. Svědčí o tom například i choreografie v úvodu, když si Baby objednává kávu, hýbe se v rytmu písně a kamerové jízdy. Všechno je to nesmírně náročné, ale patřičně zvládnuté. V rytmu písní postavy jezdí, kráčejí i střílejí, vše je podmaněné zvukem. Pro milovníky jednoduché komerční zábavy a dobře zvládnutého řemesla bude Baby Driver jeden z nejzábavnějších filmů léta a je pravděpodobné, že ovládne čísla návštěvnosti. Náročnější si z nabídky vyberou inteligentnější titul, který nebude iritovat prázdnými postavami a příběhem. Třpytivý na povrchu, prázdný uvnitř. 6/10 s tím, že pokud se do kina vydáte na svižný akční automobilový film s perfektní hudební a zvukovou složkou, nějakou tou hláškou a sympatickými herci, klidně si připočtěte bodík a více. Určitě se slušně pobavíte.

0/10