3. října 2017 16:41
Adam Smeták

Čeští vědci vyvrátili často užívaný důkaz o existenci života na Marsu

ZAJÍMAVOSTI

Podle oblíbené teorie měly za vyšší koncentrací methanu na Marsu stát aktivní bakterie.

Objev methanu v atmosféře Marsu vyvolal před lety hromadu spekulací ohledně možné existence života na rudé planetě. Jako možné vysvětlení jeho významného výskytu, který se navíc měnil dle ročního období, se hovořilo o mikrobech aktivně produkujících tento plyn. Profesor Svatopluk Civiš a jeho spolupracovníci z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského Akademie věd ČR však nyní vypracovali studii, která vznik metanu na Marsu spojuje s pouhou fotochemickou reakcí. Publikována byla v Nature Astronomy a jsou v ní detailně popsány výsledky výzkumu odhalujícího vznik methanu z oxidu uhličitého působením slunečního záření na kyselé minerály.

Původ metanu na Marsu byl vždy záhadou. V atmosféře Marsu byl zjištěn už před 14 lety, později vědci zjistili, že je ho na některých částech planety veliké množství. Proto se doposud domnívali, že by jeho původ mohl být biologický. Česká studie navíc popisuje také možné okolnosti vzniku methanu na Zemi a na Marsu v rané fázi jejich vývoje. Metan se totiž mohl podílet na chemických reakcích vzniku biomolekul, z nichž možná posléze povstal i samotný život. Tým Svatopluka Civiše se problematikou vzniku biomolekul a života na Zemi účinkem dopadu asteroidu zabývá více než 15 let a jeho nejnovější příspěvek vyvrací populární teorii o exitenci života na Marsu.

Čeští vědci vyvrátili často užívaný důkaz o existenci života na Marsu