Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
16. února 2018 15:00
Čas čtení 0:00
Matúš Majer

Jak budeme nakupovat v roce 2030? Smartphony téměř vymizí, zkušební kabinky nahradí asistentky a nákupní centra se změní na zážitek

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Budoucnost nakupování vypadá více než lákavě.

Doba se dnes raketovou rychlostí posouvá kupředu a technologie udávají nový směr na každém kroku. Každý z nás by se rád podíval do budoucnosti, ale dnes to zvládne jen velmi málo lidí, pokud tedy vynecháme pochybné věštkyně a další spirituální profese. Naštěstí však existují i futurologové, tedy lidé, kteří se zabývají předpovídáním budoucnosti. Nespoléhají se však na žádné vize - za jejich prací stojí profesionální vědecké a statistické úsilí, kterému spolehlivě můžeme věřit.

Vědecky předpovědět se dá opravdu mnoho věcí, ale lidi zajímá především to, co nenávidí nebo naopak, přímo milují. Nakupování je dnes jednou z běžných činností, ale když se podíváme do budoucnosti, zamilovat by si ho mohli i jeho dnešní největší odpůrci.

Nákupní centrum může být více než jen nákup. Co zábavná noční show?

Jak budeme nakupovat v roce 2030? Smartphony téměř vymizí, zkušební kabinky nahradí asistentky a nákupní centra se změní na zážitek
Zdroj: Hanhai Dongfeng Town

Podle inovativní, realitní a poradenské společnosti CBRE, odvolávající se na nejnovější poznatky o budoucnosti, se totiž nákupní centra přemění v komplexy se smíšeným využitím, a to již v horizontu přibližně deseti let. Jejich základními součástmi se do roku 2030 mají stát i zdravotní péče, vzdělávání či volnočasové aktivity.

Investoři nákupních center se tak začnou spíše zaměřovat na širokou škálu služeb než jen prodejny všech možných druhů. Pozornost se zaměří přímo na zákazníka, který si již v roce 2030 bude moci v nákupním centru vyřídit mnohem více nutných záležitostí, než je tomu dnes.

Masivní akvárium na vizualizacích čínského nákupního centra

Jak budeme nakupovat v roce 2030? Smartphony téměř vymizí, zkušební kabinky nahradí asistentky a nákupní centra se změní na zážitek
Zdroj: Hanhai Dongfeng Town

Rapidní rychlostí budou vznikat nezávislé gastronomické provozy a obchody. Prodejci budou reagovat na lokální požadavky a každá prodejna s jídlem se pokusí co nejvýraznějším způsobem odlišit. Za jídlo, ale vlastně i jakékoliv zboží, je třeba i zaplatit. Pochopitelně, i tato technologie pokročí kupředu. Dnes už stále více prodejců odstraňuje manipulaci s hotovostí, ale i proces s kreditkou by měl být výrazně urychlen.

Jak budeme nakupovat v roce 2030? Smartphony téměř vymizí, zkušební kabinky nahradí asistentky a nákupní centra se změní na zážitek
Zdroj: HB Reavis

Změny nastanou i na technologické půdě. Smartphony budou stále vzácnější, ale obchod s mobilními zařízeními bude i nadále prosperovat. Vlády se však uchopí sofistikovanějších zařízení virtuální reality či smart gadgetů, které si dnes ani nedokážeme představit.

Internet of things se stane stále více využívaným a pomůže i k tomu, aby mezi lidmi klesla závislost na smartphonech. A aby toho nebylo málo, komplikované algoritmy začnou předpovídat ceny produktů a vývoj trhu na roky dopředu.

Technologický pokrok zavítá i do prodejen s oblečením. I zkušební kabinky projdou velkým pokrokem a plastové stěny či zrcadla se změní ve virtuální prostředí. To nám bude doporučovat doplňky, nové kousky k našemu aktuálnímu outfitu a prakticky nahradí všechny otravné otázky, na které se pravidelně ptáme otrávených prodavaček.

Zelená střecha je ve 21. století nutností

Jak budeme nakupovat v roce 2030? Smartphony téměř vymizí, zkušební kabinky nahradí asistentky a nákupní centra se změní na zážitek
Zdroj: Hanhai Dongfeng Town

Díky všemožným změnám se nutnost nakupování prakticky změní na skvělou volnočasovou aktivitu. V obchodních centrech vyrostou wellness zařízení se zaměřením na odpočinek, zdraví, krásu a dobrý pocit. Šikovné značky se budou snažit prodávat produkty zážitkovým nakupováním, a pokud jde o pobyt nebo adrenalinový moment, mohou dokonce nabídnout i menší ukázku.

Tak či onak, na období kolem roku 2030 se rozhodne máme proč těšit. Obchodní centra dnes rostou jako houby po dešti. Nabízet budou opravdu širokou škálu služeb. Od dnešní situace tak jde o fantastický pokrok, což bude mít za následek i větší návštěvnost center. I v Česku však už vidíme, jak se maloobchodníci adaptují na budoucnost.

Jak budeme nakupovat v roce 2030? Smartphony téměř vymizí, zkušební kabinky nahradí asistentky a nákupní centra se změní na zážitek
Zdroj: HB Reavis

Internetové obchody otevírají sítě showroomů nebo znovu investují i do kamenných prodejen. Ty jsou však doplněny rafinovanými službami jako click & collect. Tedy, nákup udělá zákazník online, ale vyzvedne si ho na speciálně určeném místě.

Dalším skvělým příkladem pokroku jsou například knihkupectví. Ty největší do svých prodejen vkládají i kvalitní kavárny, knihovny či skvělý zákaznický servis a vytvářejí tak příjemné multifunkční prostory. Doba se zrychluje a taková vize je rozhodně příjemnou předpovědí do budoucnosti, které se už nemůžeme dočkat.

Domů
Sdílet
Diskuse