Irská herečka se ve filmové branži pohybuje již od dětství. Spolupracovala se známými režiséry a naučila se měnit akcenty. Její úspěchy stále přibývají.
Minulou neděli jsme byli svědky 90. ročníku předávání Oscarů. O zlatou sošku zabojovaly i mladé talenty, které se nemusí za svůj výkon vůbec stydět. Ve společnosti vážených herců se ocitli například Timothée Chalamet či Daniel Kaluuya.
Vrchol awards season zmiňujeme proto, abychom vás seznámili s jednou mladou dámou, která v Hollywoodu není žádným nováčkem a rozhodně byste o ní měli vědět víc. Řeč je o 23 let staré irské herečce Saoirse Ronan, potřetí nominované na Oscara (Atonement, Brooklyn, Lady Bird).
Paul a Monica odcestovali do Ameriky v 80. letech, protože v Irsku nastal hospodářský pokles. Vzali se a v roce 1994 se jim narodila dcera Saoirse Ronan (vyslovuj jako Serša, v irské galštině to znamená svoboda).
Do jejích tří let žili společně v Bronxu a pak se přestěhovali zpět do Irska. Zbytek dětství prožila v malém městě Carlow. Střední školu absolvovala převážně doma a nad vysokou ani neuvažovala, protože od malička přicházela do kontaktu s divadlem a herectvím.
Matka pracovala jako chůva a otec byl barmanem. Později se mu naskytla příležitost hrát v divadle a natáčet filmy, a tak se malá Saoirse ocitla ve společnosti herců jako Brad Pitt, Harrison Ford a Colin Farrell.
Její herecké začátky můžeme vystopovat do seriálů. V roce 2007 si zahrála dceru Michelle Pfeiffer v romantické komedii I Could Never Be Your Woman.
Život se jí změnil ve chvíli, kdy ji režisér Joe Wright obsadil do historického dramatu Atonement, podle knižního bestselleru spisovatele Iana McEwana. Joe hledal hnědovlasou dívku s dobrým anglickým akcentem do role malé Briony Tallis.
Modrooká, bledá, pihatá a blonďatá holčička bylo daleko od původní představy, avšak po konkurzu si režisér uvědomil, že má v sobě neuvěřitelný talent. Zanedlouho se Saoirse přidala ke Keiře Knightley a Jamesovi McAvoyovi a ve svých 13 letech se stala sedmou nejmladší herečkou nominovanou na Oscara.
Atonement
Postupně se o ni začali zajímat významní režiséři. Peter Jackson ji obsadil do dramatu The Lovely Bones, natočeného podle bestselleru Alice Sebold. Zahrála si hlavní postavu teenagerky Susie Salmon, znásilněné a zavražděné samotářským sousedem.
Osvojila si středoatlantický akcent a poslouchala hudbu ze 70. let. V knize se setkáme s velmi podrobnou scénou znásilnění, avšak Jackson ji nechtěl natočit, aby Saoirse příliš netraumatizoval.
The Lovely Bones
V roce 2010 jsme si jí mohli všimnout v dobrodružném snímku The Way Back spolu s takovými hvězdami jako Colin Farrell a Ed Harris. S Joem Wrightem opět spolupracovala na akčním thrilleru Hanna.
Režisér a scenárista Neil Jordan (Interview s upírem) natočil další upírský příběh s názvem Byzantium, kde si Ronan zahrála záhadnou Eleanor.
V Hostiteli získala hlavní roli mladé ženy Melanie, jejíž tělo obývá Duše. Při natáčení si vyzkoušela skok z balkonu. Wes Anderson jí zase umožnil ztvárnit Agathe v komediálním dramatu The Grand Budapest Hotel.
Za zmínku rozhodně stojí adaptace románu How I Live Now od spisovatelky Meg Rosoff. Američanka Daisy přijíždí na léto do Anglie k bratrancům, které nikdy nepotkala. Následující den začne být Londýn okupován nepřítelem. Nezbývá jim nic jiného než se vypořádat s válkou.
Režisér tohoto dystopického snímku, Kevin Macdonald, chtěl obsadit 16letou Američanku, ale po Saoirsině čtení scénáře na castingu byl dojat. Ronan změnila image kvůli postavě Daisy. Spolupracovala s týmem v maskérně, zkoušela si různé věci a procházela se v lese, aby vznikl ten správný vzhled pro dívku v cizím prostředí. V konečné fázi se ukázala s blond vlasy a piercingem.
How I Live Now
Do povědomí veřejnosti se znovu dostala díky hlavní roli irské emigrantky Éilís v romantickém dramatu Brooklyn. Tentokrát se pustila do projektu seznámena s knižní předlohou od Colma Tóibína ještě dávno před natáčením snímku.
S přibývajícím časem se z Brooklynu stala její srdeční záležitost, nejen pro to, že se natáčelo v blízkosti jejího rodiště, ale i díky osobní zkušenosti jejích rodičů.
Dostala příležitost ukázat kvalitní irský příběh a herce, kteří nemají šanci prosadit se na mezinárodní scéně. V taneční místnosti se setkala s lidmi ze školy. Místní se chodili dívat na jejich práci každý den, dokonce je pozorovali ze svých oken. Film zasazený do Ameriky a Irska 50. let ji vyšvihl až k druhé nominaci na Oscara.
Brooklyn
S herečkou Gretou Gerwig se poprvé setkala v roce 2015 na festivalu v Torontu (TIFF), kde obě premiérovaly svůj film. Greta si nějaký čas pohrávala s myšlenkou usednout na režisérskou židli a natočit coming of age drama, inspirované událostmi z jejích studentských let.
Původně se měl snímek jmenovat „Mothers and Daughters“, ale nakonec spatřil světlo světa pod názvem Lady Bird.
Dohodly si schůzku v hotelu, následovalo čtení scénáře, po kterém Gerwig našla tu pravou „Lady Bird“. Společně pracovaly na rozvoji této postavy, Saoirse se podílela na diskusích o jejím vzhledu s režisérkou a kreativním týmem od kostymérky až po hair stylistiku.
Vytvořili punk-rockový vzhled růžovými vlasy a vintage kousky. Akné na její tváři ponechali pro reálný obraz o dospívající studentce.
Lady Bird
Saoirse se do natáčení pouští vždy připravena. Jelikož neměla představu o životě na americké střední škole, tak ji Greta odkázala na několik teenagerských klasik jako Pretty in Pink a Sixteen Candles. Pozvala ji do svého newyorského bytu a ukázala jí fotky ze školy. Poslala jí eseje americké spisovatelky Joan Didion, aby se seznámila s vnímáním Sacramenta z autorčina pohledu.
Spojení analýzy charakteru a talentu ji dovedlo k dalším úspěchům, jakými jsou účast na červených kobercích a získání první sošky Zlatého Glóbu v kategorii nejlepší herečka v komedii/muzikálu.
Něžná Irka se v tak mladém věku může pyšnit i zkušeností na Broadwayi. K divadelní hře Arthura Millera The Crucible se dostala přes producenta Scotta Rudina (Ex Machina, Grandhotel Budapest).
Příběh se odehrává v Salemu v roce 1692 a Saoirse ztvárnila 17letého sirotka Abigail Williams, která pracovala jako služka pro Elizabeth Proctor. Zamiluje se do jejího manžela Johna (Ben Whishaw) a udělá cokoliv, aby mohli být spolu. Miller napsal hru jako alegorii na mccarthismus.
Ronan chce ztvárňovat zejména inteligentní a silné ženy, zobrazující portrét reálného života. Tyto herecké ambice se v nadcházejících projektech naplní. Ve filmovém zpracování dalšího McEwanova románu On Chesil Beach se zaměříme na novomanžele, kteří čelí společenskému tlaku a intimitě svatební noci.
V biografickém historickém dramatu Mary Queen of Scots se ponoří do postavy skotské královny Mary Stuart. Ve filmové adaptaci hry Antona Čechova The Seagull ji uvidíme v roli Niny, mladé sousedky zahleděné do spisovatele Borise Trigorina. Příběh se zaměřuje na přátele a milence, zamilované do nesprávné osoby.
The Seagull
Na kariérní cestě ji doprovázejí rodiče a zejména matka, která ji podporuje a chrání. Vyhnula se tak přímému sexuálnímu obtěžování a nemá na kontě žádný skandál.
Objevila se ve videoklipu Eda Sheeran „Galway Girl“, zařadila se mezi hosty SNL (Saturday Night Live) a dvakrát se zapojila do série videí „Actors on Actors“, kde probíhá konverzace mezi dvěma herci o úspěšných projektech.
V každém rozhovoru si můžete všimnout, že si zachovává svůj přirozený irský akcent. Vybírá si filmy převážně podle knižních předloh a my se už nyní těšíme na její budoucí projekty, ve kterých ukáže svůj talent a opět nás utvrdí v tom, že se vyplatí věnovat čas její práci a pozorovat, jak se z ní stává hvězda.