Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 18. 10. 2019 svátek má Lukáš

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Věci
0
Kateřina Lukášová
29. březen 2018, 16:08

Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne

Adolescenti podle studií neumí v online světě poznat pravého přítele. Vše se může zvrhnout v kyberšikanu

Kateřina Lukášová
29. březen 2018, 16:08
Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne
Zdroj: Pixabay, cherylholt
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Dospívající věří pouze tomu, koho považují za skutečně DOBRÉHO člověka. To tvrdí autoři studie „Social information influences trust behavior in adolescents“ (Sociální informace ovlivňují, komu dospívající budou důvěřovat) která vyšla roku 2016 v americkém časopise Journal of Adolescence. Podle nich je dnes ale tvorba důvěry zkomplikovaná online světem charakteristickým nejednoznačností tvořenou sníženými mezilidskými vazbami.

Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne

Dospívající potřebují někoho, komu budou věřit

Dospívání hraje ve věci společenské socializace pro mladé lidi velkou roli. „Začínají trávit více času se svými vrstevníky než s rodiči a v nově navazovaných vztazích hledají, stejně jako v rodině, důvěru a pochopení,“ řekla pro Americký časopis Psychology Today Wendy L. Patricková, Ph.D., odbornice na chování a autorka knihy Red Flags. Pod vlivem sociálních médií se ale s přáteli mnohem častěji než tváří v tvář setkávají pouze na síti, kde není čas ani prostor pro dostatečné vzájemné poznávání se.

 

Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne

Samotáři jsou zranitelnější

Odtud už je jen krůček ke špatnému odhadnutí situace a sdílení soukromí s tím nesprávným člověkem. Nehledě na to, že sociální média dělají z lidí samotáře, kteří budují virtuální nestabilní vztahy, kvůli nimž jsou ještě zranitelnější. To potvrzuje studie Komunikace zprostředkovaná inteligentním telefonem vs. interakce tváří v tvář: Dvě cesty k sociální podpoře a problémovému používání smartphonu, která vyšla v loňském roce v časopise Computers in Human Behavior. Podle autorů může sdílení osobních informací s někým neznámým zvýšit pravděpodobnost budoucí kybernetické šikany dokonce i mezi přáteli. A může vlastně být opravdovým přítelem někdo, s kým jste se vlastně nikdy nesetkali?

 

Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne

Kyber-agrese se nejvíce vyskytuje mezi přáteli

Studie z roku 2016 provedená Diane Felmleeovou z Pennsylvánské státní univerzity a Robertem Farisem z univerzity v Kalifornii zjistila, že agresivní chování po síti se mnohem častěji objevuje mezi lidmi, kteří zde na sebe mají nějakou vazbu – mezi současnými i bývalými partnery a přáteli. Autoři studie tvrdí, že propojené osoby o sobě navzájem vědí mnoho věcí, které mohou při zvýšené interakci vytvářet větší příležitost pro konflikty a nedorozumění.

 

Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne

Anonymita dává moc

Ať už se jedná o závist, pomstu, či zlomyslné rýpnutí a ponížení. Na síti si většina lidí dovolí to, k čemu by se v reálném životě nikdy neodvážila. Felmleeová a Faris tvrdí, že toto poznání by mělo vést mladé lidi k tomu, aby si své přátele vybírali skutečně uvážlivě. Opravdové přátelství během dospívání totiž podle nich pomáhá zlepšit nejen duševní zdraví a stabilitu, ale také studijní výsledky.

 

Sociální média otupují schopnost dospívajících určit, kdo je hoden jejich důvěry a kdo ne

Ohodnoť článek
3
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.