Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
14. května 2018 v 12:56
Adam Smeták

Na trojrozměrné mapě naší Galaxie pracují i čeští astronomové. Obsahuje už více než 1,5 miliardy hvězd

ZAJÍMAVOSTI

Na velkolepém 3D atlasu naší galaxie se podílí i český tým.

Sestavit atlas světa je náročná, avšak proveditelná práce. Představte si ale, že byste měli za úkol sestavit atlas naší Galaxie. Obraz tak ohromného prostoru, který se zdá být nezmapovatelným, se rozhodla Evropská kosmická agentura sestavit v trojrozměrné podobě.

Sestavován je díky datům ze sondy Gaia, která byla vypuštěna 19. prosince 2013 a ze vzdálenosti 1,5 milionu kilometrů od Země posílá na naši planetu mimořádně přesné údaje o polohách a pohybu hvězd. Astronomové z nich poté sestavují 3D atlas naší galaxie, který v současnosti čítá již více než 1,5 miliardy hvězd.

Mezi vědci, kteří se na projektu podílejí a zpracovávají data, je i český astronom Viktor Votruba. Ten se specializuje na takzvané horké hvězdy. Tedy hvězdy, v jejich okolí se potenciálně obyvatelné planety nacházejí jen výjimečně.

„Otevřených problémů u horkých hvězd je strašně moc. Je to unikátní objekt, kde fyzika, která se tam odehrává, je mimo možnosti, které bychom zatím mohli běžně simulovat ve fyzikálních podmínkách na Zemi, tak se tam objevují zajímavé efekty. Horké hvězdy jsou velmi jasné, pozorují se a budeme mít k dispozici nečekaně velký vzorek,“ řekl Radiožurnálu.

Zdroj: ESA/GAIA/DPAC

Mechanickými počty by trvalo zařazení jedné hvězdy půl dne. Při takovém počtu objevených hvězd by tak šlo o neproveditelný úkol. Astronomové proto využívají počítačové programy, které výpočty zvládnou mnohonásobně rychleji. Čeští členové týmu použili postupy z lingvistiky.

„Převedli jsme problém křivek do slov a použili klasifikátor, který je schopen poznat podobná slova. Rychlost této metody je fantastická. Redukujeme křivku, která má 400 bodů na něco, co má deset slov. Na to nasazujeme aparát optimalizovaný pro rozpoznávání řeči v reálném čase, takže jsme velmi rychle schopni horké hvězdy vyselektovat,“ popisuje Votruba.

Nové objevy však teprve mají přijít. Astronomové sestavují atlas, který pak budou požívat vědci, jež budou moci díky jeho podrobným datům přijít se zajímavými objevy. Hvězdná mapa je volně dostupná na internetu.