Nové nejsou nové a původně pochází z našich končin.
Městská hromadná doprava v KLDR rozšiřuje svůj vozový park, šedivé ulice Pchjongjangu dostanou nové tramvaje a autobusy. U uvedení před pár dny samozřejmě nemohl chybět ani samozvaný vůdce Kim Čong-Un, který se seznámil s procesem výroby a dělníky velmi pochválil za zvýšenou kvalitu zpracování oproti období před půl rokem.
„Kvalita a kulturní úroveň všech doplňků byla pozoruhodně vylepšena a kvalita pryžových výrobků včetně podlahové gumy a gumových rámů skel a plastových přepážek je dobrá,“ uvedl prý podle serveru KCNA.kp samotný Kim. Soudruha vůdce prý rovněž tížilo u srdce, když vídal v ulicích staré tramvajové vozy, které lidem způsobovaly potíže, s čímž souvisel i nárůst taxíků v ulicích. Velmi si také pochvaloval fakt, že většina komponentů byla ze severokorejských dílů, což... není pravda.
Faktem totiž je, že automobilový průmysl v KLDR ve skutečnosti poměrně hojně využívá součástí a celků z Číny a ilegálně se sem dostávají dokonce také kompletní výrobní linky vybraných značek západního světa.
Web Československý dopravák navíc přišel na to, že údajně „nová“ tramvaj, kterou s tak velkou slávou vážený vůdce uvedl na svět, pochází z československé tramvaje typu KT8D5. Tramvajové vozy tohoto typu se vyráběly v letech 1986 až 1993 v závodu Tatra Smíchov podniku ČKD. Toto vozidlo je tříčlankové a umí jezdit oboustranně.
Na začátku 90. letech sem bylo exportováno 45 vozů KT8D5, po nichž následovalo 129 modelů T6B5. Původní úmysl dodávat z Prahy i modely KT4 následně selhaly kvůli špatné ekonomické situaci v Severní Koreji.
Nové vozidlo má podle KLDR asynchronní motory, elektrickou výzbroj s pulsními měniči a speciální řídicí software, avšak to je tuzemskými znalci zpochybňováno. „Použity jsou nová čela, dvoukřídlé dveře i lepená okna. O použití nové elektrické výzbroje a motorů však lze poněkud pochybovat,“ myslí si Libor Hinčica ze zmiňovaného webu.