Sobota 17. 11. 2018 svátek má Mahulena, Gertruda

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Hudba
28
Antonín H.
11. září 2018, 13:15

11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl

Před 17 lety ve 8:46 místního času do budovy World Trade Center narazilo letadlo. Nejvýznamnější den nového tisíciletí toho ovlivnil spoustu. Jaký vliv měl na jednotlivce a celou popkulturní americkou společnost?

Antonín H.
11. září 2018, 13:15
11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl
Zdroj: oup.com
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
28
Uložit na později.
Odteď si můžeš článek
uložit na později.

„V tu dobu jsem natáčel v Los Angeles svůj videoklip a vzpomínám si, jak jsem se ráno probudil v hotelovém pokoji, pustil televizi a všechno vypadalo jako v jednom z těch post-apokalyptických filmů,“ vzpomíná dnes 48letý raper Jay-Z.

 

Jeho album The Blueprint vyšlo právě v ten den, 11. září 2001. Jay-Zho domovský New York zastihly hrůzy, jež navždy ovlivnily nejen životy amerických obyvatel. Celý svět v přímém přenosu sledoval šokující záběry, o kterých se do té doby nikomu nesnilo ani v těch nejhorších nočních můrách. 

 

Dopad osudového úterního rána na kulturu je jistě méně hrozivý, než je počet obětí a následné rozpoutání dalšího napětí ve světě, přesto je znatelný. Televize, reklamy v ní, filmy i hudební průmysl zažily velký otřes – nejen v prodejích nosičů, ale i ve změnách konzumace médií.

 

11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl

Špatný výběr obálky

Vraťme se ale zpátky.

 

Jsme na začátku roku 2001. Spojené státy jsou nezranitelný gigant, kterému se ekonomicky velmi dobře daří. Obyvatelé věří v jeho patriotskou nezranitelnost.

 

USA je na zdánlivém vrcholu svého snu a plné kapitalistické svobody a tento fakt nedokazují jenom mimořádně volné kontroly na letištích.

 

15. května 2001. Americká hiphopová kapela The Coup se fotí před mrakodrapy, kterým pak v grafickém programu dodají explodující hřiby. Dnes již zesnulá Pam the Funkstress v ruce drží hůlky, jeho kolega pak kytarovou ladičku (trochu nešikovně, leč záměrně připomínající detonátor). Vydání alba je naplánováno na listopad tohoto roku.

 

11. září téhož roku. Příslušníci teroristického hnutí al-Káida unáší čtyři letadla komerčních linek. Dvě z nich naráží hned z rána do budov Světového obchodního centra, které se jen nějakou chvíli nato hroutí k zemi.

 

Další letadlo naráží do budovy Pentagonu a čtvrté se hroutí k zemi po dramatickém souboji cestujících a teroristů.

 

Při útocích umírá celkem 2996 lidí. Jedná se o největší katastrofu nové doby.

 

11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl

 

S příchodem celospolečenské nervozity a zoufalého hledání toho pravého viníka přichází na scénu různé teorie, ale i nová pravidla a mediální zakotvení. Některé věci prostě už nemohly být vyjádřeny natolik explicitně. Kvůli úctě k obětem i celému aktu.

 

Američané se svojí pověstnou volností ubrali a začali klást otázky. Těm neunikl nikdo od politiků přes agenty, soudce i policii a samozřejmě ani vrstva umělců. Neunikli ani The Coup. Proč obrázek vypadal tak podobně jako hrozivá skutečnost? Skrývají něco? Věděli už v květnu něco víc?

 

„Jakákoli podobnost je zcela náhodná a původně mělo jít o metaforu na zničení kapitalismu – hudba odpálí kapitalistické mrakodrapy, které následně vybuchnou,“ vysvětluje Boots Riley. Obal měla kapela na svých stránkách ještě před 11. zářím.

 

Ve své podstatě prý původně nemělo jít o zničení konkrétních dvojčat, naopak: dílo mělo ilustrovat zničení „nějakých vysokých budov“. Nutno podotknout, že kapela nakonec obal svého Party Music změnila.

 

11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl

 

Podobných kulturních odkazů se najde obrovské množství. Oproti tomu, jak lze vidět v některých youtubových videích, nejde o tajné iluminátské signály, ale jednoduše o symbol tehdejšího New Yorku. Co více mohlo být typickou ukázkou nezkrotné americké síly než 417 metrů vysoké dominanty? Je ovšem pochopitelné, o jak citlivý motiv v tu chvíli šlo.

Den, kdy zkolaboval nejen internet

Pro Roberta B. Jamiesona to bylo obyčejné ráno. Na obloze ani mráček, a když se ráno dostal do své kanceláře známého hudebního vydavatelství RCA Records, kde byl tehdy výkonným ředitelem, vypadalo to, že půjde o běžný pracovní den.

 

Něco se však začalo hned brzy z rána dít. Televize ukazovala záběry, které by jako z oka vypadly nejnovějším filmovým trikům posledního amerického blockbusteru.

 

Jak dobře víme, o film bohužel nešlo.

 

11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl

 

„Uvědomil jsem si, že z druhého konce budovy bych mohl vidět na World Trade Center. Když jsem stál u okna a díval se na vrchol severní věže, jenž byl obklopen kouřem, viděl jsem, jak další letadlo nalétlo do druhého mrakodrapu. Doslova jsem spadl na židli,“ vzpomíná Jamieson.

 

Chvíli nato se začala jedna budova řítit k zemi a kus Manhattanu se ponořil do černočerného kouře. Všechno hezké, co do té doby Newyorčané znali, tento kouř nekompromisně zhltnul. Ohlášené koncerty byly zrušeny,  televizní programy nahradilo zpravodajství a Američané se v tichosti obávali, co bude dál.

 

Přirozeně o tom chtěli zjišťovat více. Televize byla hlavním sdělovacím prostředkem tehdejší doby. Právě tam byly vysílány šokující záběry a nikdo nevěděl, co přijde dál. Neexistoval Twitter, Facebook ani Instagram, přesto měl internet své podhoubí, populární platforma Xanga zrovna zavedla nahrávání obrázků na její servery a Livejournal už dva roky sloužil veřejnosti. 

 

11. září: Den, který změnil společnost i celý internet. V rádiu nehrály písně obsahující slovo oheň a Google nefungoval, jak měl

 

Během smutného zářijového dne internet praskal ve svých datových švech. „Ten den jsme v Googlu zklamali naše uživatele. Když vyhledávali např. ‚New York Twin Towers‘, výsledky nepřinesly nic relevantního, nic se netýkalo smutných událostí toho rána,“ prohlásil o prokletém dni Amit Singhal, tehdejší zaměstnanec Googlu.

 

Exkluzivní obsah pro Refresher účty
Obsah dostupný jen pro registrované čtenáře.
Pro dočtení je potřeba se přihlásit. Proč?
PŘIHLÁSIT
Ohodnoť článek
105
Sdílej článek
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a ohodnotit článek.
Přihlásit se
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.