20. září 2018 11:26
Tomáš Blahuta

Objevíme 20 000 nových exoplanet. Začala nová éra hledání mimozemského života díky lepší technice

TECH VESMÍR

NASA zveřejňuje první obrázky z bádání.

Exoplanety jsou nejpravděpodobnějšími místy v celém našem vesmíru, kde bychom v budoucnu mohli najít alespoň primitivní formy života. Ať už v podobě bakterií, velmi malých organismů nebo jednoduchých živočichů. Proto se na ně odborníci zaměřují stále častěji a každé z nich přikládají maximální pozornost.

Počet těles spadajících do této kategorie se v současné době blíží k číslu 4 000. Pokud se podíváte na níže přiložený graf, můžete vidět, že počet objevů stoupá zejména v posledních letech. Nemusíme za tím hledat žádné složité vysvětlení, protože čím více mají vědci k dispozici lepší technologie, tím lépe, snadněji a častěji se jim daří v hlubokém a temném vesmíru exoplanety objevovat.

Zdroj: cs.wikipedia.org

A právě v pátrání po jejich existenci došlo z hlediska kvality ke zlomu. NASA ještě před půlrokem vypustila na oběžnou dráhu zeměkoule zařízení s názvem Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), které se 7. srpna dostalo poprvé do ostré akce, když během 30 minut sebralo snímky z jižní oblohy.

KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? 30. října 2023 8:00

Pobyt ve vesmíru má naplánovaný na 2 roky, během kterých se bude věnovat 85 % viditelné oblohy. V první polovině svého pobytu ve vesmíru prozkoumá jižní oblohu, v druhé zase severní. Zaznamenávat bude jednotlivé sektory a posílat data na Zemi, kde už odborníci vytvoří snímky s vysokým rozlišením. První takový kousek se dostal na veřejnost již nyní.

Zdroj: NASA/MIT/TESS

Zaměřuje na na hvězdy ve vzdálenosti 30 až 300 světelných let. Oproti známému „kolegovi“ Keplerovi však dokáže zachytit 30 až 100násobně světlejší hvězdy, než umí zaměřit Kepler. Vědci tak mají mnohem lepší podmínky pro zkoumání poskytnutých dat.

Odhaduje se, že celkově by mělo být prozkoumáno 500 000 solárních systémů. A jelikož primárním cílem jsou právě exoplanety, lidstvo by díky novému zařízení mělo objevit až 20 000 exoplanet, což je velmi mnoho. Z nich by mělo být minimálně 500 a více objektů podobných Zemi.

Zdroj: NASA/MIT/TESS