Ferrari má novou pýchu.
Možná bys to ani neřekl, ale LaFerrari má již 7 let, proto Ferrari mezitím pilně pracovalo na nástupci. Jeho jméno je SF90 Stradale a italská automobilka nám ho právě představuje. Nový hypersport v rámci interní hierarchie stojí někde mezi modelem F8 Tributo a zmiňovaným LaFerrari, parametry ale překonává i někdejší pýchu z Maranella.
Pokud se ptáš na název, který je opět vskutku komplikovaný, věci se mají následovně – označení SF90 nese nejnovější monopost F1 od Ferrari, což ve spojení s italským pojmem Stradale značí, že jde o jakousi SF90 pro běžné cesty.
Mimochodem, SF je samozřejmě zkratka pro Scuderia Ferrari, v tomto případě se však na veřejnosti spíše začalo šířit spojení Super Ferrari. A co tedy vlastně přináší?
Samotný design je velmi moderní a značně propracovaný, za což může ředitel designu Ferrari, Flavio Manzoni. Poměrně netypická je zejména přední část, která se vymyká ze zažitých tvarů značky posledních let. Dvoubarevná karoserie zaujme i vzadu, kde jsou obě strany hypersportu opticky propojeny spojovacím prvkem. Každý detail karoserie přitom podléhá přísným aerodynamickým kritériím, jednotlivé otvory jsou proto plně funkční a usměrňují obtékání vzduchu karoserií.
Standardně je SF90 Stradale obuto do pneumatik Pirelli P Zero, v případě příplatkového paketu Assetto Fiorano, který mimo jiné přidá větší zadní spoiler či dodatečné karbonové komponenty, však obutí disků zastřešují pneumatiky Michelin Cup 2.
Interiér se nese v značně minimalistickém stylu – téměř všechny ovládací prvky jsou přímo integrované na volant, zatímco veškeré zobrazení má na starosti výhradně plně digitální přístrojový panel. Vůbec poprvé je ve značce Ferrari použitý i heads-up displej.
Nejpodstatnější je, že SF90 Stradale je nejvýkonnější, technicky nejvyspělejší a zároveň nejrychleji akcelerující sériové Ferrari v historii značky. Aby toho nebylo málo, novinka je zároveň i vůbec prvním plug-in hybridem značky.
Jak již správně tušíte, o pohon se nestará jeden, ale hned čtyři motory. Srdcem je dvakrát přeplňovaná 3,9litrová V8 s výkonem 574 kW/780 koní a 800 Nm. I když jde o dechberoucí údaj, pro hypersport současnosti je to přece jen slabá káva, proto na scénu přichází trojice elektromotorů.
Dva se nacházejí vepředu (na každém kole), kde tedy pochopitelně slouží k pohonu výhradně předních kol, zatímco třetí si místo našel vzadu, konkrétně mezi osmiválcem a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Energie pochází z lithium-ionové baterie o kapacitě 7,9 kWh, díky čemuž dokáže novinka na čistě elektricky pohon za ideálních podmínek absolvovat až 26 kilometrů.
Samozřejmě, v SF90 mají elektromotory hlavní význam jako výpomoc konvenčnímu agregátu, což ve výsledku znamená, že výsledný výkon celé soustavy je přesně 735 kW/1 000 koní. Maximální rychlost hyperšportu je závratných 341 km/h, ještě originálnější je ale údaj o akceleraci: z 0–100 km/h dokáže SF90 Stradale vystřelit za 2,5 sekundy, zatímco na dvoustovce je jen za 6,7 sekundy!
Dodejme, že nový klenot Ferrari váží jen 1 570 kilogramů, kromě hydraulických brzd využívá rekuperaci brzdné energie a na přední nápravě nechybí ani systém vektorování točivého momentu.
Zajímavostí je, že SF90 Stradale nebude limitováno počtem vyrobených kusů, i když je jasné, že jakési limity přece jen budou. K prvním zákazníkům se novinka dostane začátkem roku 2020. Cenové relace zatím oficiálně komunikovány nebyly, hovoří se však o částce minimálně 15 milionů korun.