10. srpna 2019 15:01
Tomáš Blahuta

Vědci našli hvězdu starou jako skoro celý vesmír. Může být jednou z posledních svého druhu

TECH VESMÍR

Od Země je mimořádně vzdálená, v nejbližším období zcela zanikne.

O vesmíru víme stále málo. A ještě méně poznatků máme z období, kdy vznikl. Jak je všeobecně známo, vše údajně (pro vědce jde stále o nejasné téma) začalo Velkým třeskem, od kterého se začalo odvíjet další dění. Mělo se tak udát před 13,8 miliardami let. Jak se měly věci ještě předtím, je jedna velká neznámá. Vědce však našli z tohoto období jednu velmi nevšední hvězdu, informuje sciencealert.com.

Daleko v hlubinách naší galaxie (Mléčná dráha) se podařilo objevit mimořádně staré těleso. Dostalo krkolomný název SMSS J160540.18–144323.1 a všimli si jej výzkumníci z Austrálie. Od Země je vzdálené až 35 000 světelných let. Podle odhadů je tato hvězda ve stádiu červeného obra stejně stará jako celý vesmír. Najít něco podobného není vůbec jednoduché.

Další pozoruhodná věc, je množství přítomného železa. Je ho velmi málo. Jeho hodnoty jsou 1 500 000krát menší než v případě našeho Slunce. Vědci to přirovnali ke kapičce vody v olympijském bazénu. To značí, že těleso vzniklo v počátečních fázích vesmíru.