20. září 2019 14:05
Matej Krajčovič

NASA si nevšimla asteroidu, který se řítil k Zemi. Byl největší za poslední století

ZAJÍMAVOSTI NASA

Za selhání údajně může špatné počasí, nevhodné postavení Měsíce ale i nedostatečné financování výzkumu.

NASA se kromě zkoumání vesmíru a přípravy cesty na Měsíc či Mars stará i o sledování asteroidů, které by mohly narazit do Země

Huffpost.com ale píše, že jejím zaměstnancům se to ne vždy daří úplně ideálně. Web má totiž k dispozici e-maily, podle kterých její experti jedno z takových těles – velké údajně jako fotbalové hřiště, zkrátka neviděli, dokud v létě kolem naší planety neproletělo v minimální vzdálenosti.

Šance, že asteroid zasáhne Zemi, je 100 %, tvrdí vesmírný expert Šance, že asteroid zasáhne Zemi, je 100 %, tvrdí vesmírný expert 4. září 2019 8:45

Objevili ho až zaměstnanci brazilské observatoře 24. července, tedy v den, kdy nás asteroid označený jako 2019 OK právě míjel.

HuffPost cituje ze zpráv Paula Chodase, manažera Centra pro studium objektů v blízkosti Země: „Proč nebyl 2019 OK objeven některým z velkých průzkumů NASA? Je možné, že mohl objevení uniknout úplně?,“ (pokud by ho nezachytili v Brazílii).

Emailová konverzace obsahuje i odpověď Lindley Johnson, pracovnice oddělení obrany planety, která připomíná, že tento asteroid byl podle všeho tím největším, jaký kolem Země letěl za poslední století.

Za fatální selhání podle všeho může kombinace špatného postavení Měsíce, nepříznivého počasí pro teleskopy a pomalého pohybu samotného asteroidu.

2019 OK proletěl ve vzdálenosti přibližně 65 tisíc kilometrů, což je na vesmírné poměry „na skok“. Přesně 19 % vzdálenosti k Měsíci. Kdyby do Země opravdu narazil, poničil by prý území o průměru přes 80 kilometrů.

NASA si nevšimla asteroid rútiaci sa k Zemi. Najväčší za posledné storočie
NASA si nevšimla asteroid rútiaci sa k Zemi. Najväčší za posledné storočie Zdroj: Nasa.com

Další e-maily zmiňují i stížnosti na aktuální možnosti a schopnosti NASA při odhalování podobně nebezpečných těles. Média je získala na základě místní obdoby našeho zákona o svobodném přístupu k informacím od veřejných institucí.

Zákon z roku 2005 agentuře přikazuje odhalovat alespoň 90 % nebezpečných asteroidů, ale financování dostatečně technologicky vyspělých satelitů a teleskopů již údajně zajištěno není„Naše aktuální schopnosti v odhalování asteroidů nejsou na takové úrovni, na jaké by měly být,“ řekl Richard Binzel z univerzity MIT pro BuzzFeed News