Pokud máš v šatníku oblečení adidas v hodnotě více než £ 20 (zhruba 600 korun), můžeš ho vyměnit za poukázky na nákup nových kousků.
Recyklace bude už zanedlouho povinnou součástí výrobního procesu každé firmy, která se zabývá módou. Aktuálně ale světoví giganti ještě potřebují pomoc od start-upů a neziskových organizací, díky kterým se pomalu adaptují na systém cirkulární ekonomiky.
adidas už pracuje na konceptu recyklace a cirkulace několik let a ve své kategorii patří mezi nejvyspělejší značky. Ať už mluvíme o materiálech vyrobených z mořského odpadu, 100% recyklovaných teniskách nebo podrážkách z 3D tiskárny, jejich firemní filozofie jednoznačně počítá s tím, že bez recyklace a inovativního přístupu se naše planeta v budoucnu neobejde.
Jak to funguje?
Nejnovější iniciativou adidasu je projekt ve spolupráci s britským start-upem Stuffstr, díky kterému bude moci svým zákazníkům nabízet možnost vykupování starého oblečení. Ve zkratce to funguje tak, že své nechtěné oblečení nahážeš do aplikace Creator's Club a pokud bude jeho hodnota vyšší než £ 20 (zhruba 600 korun), adidas ti ji vyrovná v dárkových poukázkách. Logistiku bude zajišťovat start-up Stuffstr, který přijde tvé oblečení po schválení přes aplikaci buď vyzvednout, nebo ti vygeneruje poštovní průvodku a tu stačí následně nalepit na balík a zanést na poštu.
Co se stane s oblečením?
Stuffstr je něco jako reseller a second hand v jednom. Oblečení, které od tebe dostane přetřídí a následně jej bude resellovat na různých prodejních platformách jako např. eBay. Tím pádem v podstatě prodá staré oblečení za tebe, ale vyplatí tě dopředu poukázkami od adidasu.
Kdy se dostane Creator’s Club do Česka?
Podobný koncept již začal adidas testovat v roce 2012 v Brazílii a následně v roce 2016 v Kanadě. Aplikace Creator's Club by měla být nejnověji přístupná pro lidi ve Velké Británii, ale v roce 2O20 by se měla rozšířit i do jiných zemí Evropy.