Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pil C si s námi popovídal nejen o novém albu, ale i o politice, beefech, soukromí a skoro dvouleté pauze.
Po dvouleté pauze se vrátil, aby vydal své nejúspěšnější album, které za prvních 12 hodin předprodeje zaznamenalo platinovou desku. Předtím se Pil C bez avíza odmlčel, v našem rozhovoru se dozvíš, co bylo důvodem a jaká situace mlčení přerušila. Vyprávěl nám, kde jsou podle něj hranice rapování o politice, i který domácí interpret si od něj vyžádal peníze za sloku na novém albu.
Probrali jsme všechno důležité v souvislosti s novým albem, konflitky z minulosti a aktuální dění na scéně. Pil C nám také převyprávěl svou verzi příběhu, proč se nakonec neobjevil na Egově skladbě Flexim ako Gott. Svou sloku sice nahrál za necelý den, ale když člen Kontrafaktu zveřejnil cover, jeho jméno tam nefigurovalo.
Každý úspěšný raper je i influencer, s Pil Cm to ale značky nemají jednoduché: „Nedávno jsem například odmítl deal s jednou bankou protože nabídla málo peněz a za týden jsem viděl v té kampani jiného rapera,“ prozradil v rozhovoru.
V tomto článku si prečítaš:
Kvůli čemu si dal Pil C pauzu od hudby;
co znamená název alba 2086 a na co odkazuje cover;
který domácí raper si od Pil Cho vyžádal peníze za sloku;
jaké jsou podle něj hranice rapování o politice;
jaká je Pil Cho verze příběhu o skladbě Flexim ako Gott;
kolik tisíc korun stál videoklip ke snippetu;
proč si Pil C myslí, že beefy scéně vůbec nepomáhají;
jaký je jeho názor na kauzu kolem kradení beatů;
co si Pil C myslí o Gogovi, se kterým měl před časem vyhrocený konflikt.
V čem se Pil C oproti roku 2016 nejvíce změnil?
Určitě v myšlení a v názorech, tak, jako každý. Právě ty roky jsou období, po kterém s odstupem vnímám, co všechno jsem udělal dobře a co špatně. Jinak vnímám sebe ať už hudebně, ale jinak vnímám i svůj soukromý život. Více vyhledávám komfortní zónu. Na druhou stranu, dá se říci, že já sám jsem se nezměnil v ničem.
Jak to myslíš?
Stále to budu já. Stále budu jíst o desáté večer rohlík s kečupem a se sýrem z mikrovlnky a vstávat, jako kdybych šel do práce. Stále budu raději doma sledovat Netflix, než trávit čas venku. Určité věci jsou v nás hluboce zafixované. Tak jako mě můžeš vidět jíst jídla od nejlepších šéfkuchařů, tak celý měsíc, nebo klidně i celý rok, můžu jíst chleba s máslem a s kyselými okurkami.
A v rámci hudby?
Stále platí, že píšu o tom, co žiji a žiji to, o čem píšu. Když jsem začínal, žil jsem jiný život, neměl jsem to, co mám teď, ale hlavně, tehdy jsem si neuvědomoval, jak hudba dokáže ovlivňovat lidi, kteří jí skrz svého oblíbeného interpreta naslouchají. Nechci zas vysloveně nyní tvrdit, že bych si bral servítky, ale přistupuji k tomu trochu opatrněji než kdysi.
Tím pádem hledáš způsob, jak to podat, aby to zůstalo pochopeno?
Myslím, že si v tom každý najde to, co si v tom potřebuje najít.
Poslouchám nahrávky, Gorilu i Kočnera s Trnkou, sleduji přepisy z Kočnerovy Threemy. Chápu ale, když o tom interpreti nerapují.
Tys dříve sdílel, jak lidé vysvětlovali na slovenské verzi portálu Genius track Silent Hill.
Ano, pamatuji si, že někdo mě označil. Do té doby jsem ani netušil, že tam mám naházené věci. Něco bylo interpretováno tak, jak jsem to myslel, ale byly tam samozřejmě i chyby. Pokud se dá, snažím se do mých textů vždy dostat i určitou dávku propracovanosti. Mám nasledováno velmi mnoho seriálů a filmů a načteno stejné množství knih, takže ty odkazy na osoby nebo události často vyplývají z jejich povahy nebo z jejich příběhu. Musel bys vidět celý Netflix, abys pochopil vše (smích).
Ty sis dal po druhém albu dost dlouhou pauzu. Nakolik byla plánována?
Byla plánována jen částečně, vlastně pouze jako krátká pauza na načerpání nových sil a nakonec se mi to trochu prodloužilo (smích). Věděl jsem, že potřebuji na chvíli pauzu. Dobrá období střídala ta špatná a uvnitř jsem začal svádět stále intenzivnější boj s různými, dejme tomu, démony. Dokonce jsem uvažoval, že se na to vyseru úplně.
Tyto myšlenky jsi měl ale už před VRHEKUT.
Stále mě ale podrželi lidé. Když jsem už viděl, že to nemá smysl, přijdou světlé momenty, které tomu ten smysl vždy dají.
Jak vypadá taková pauza? Jednoduše netvoříš a čekáš, co se stane? Dá se to nazvat taktikou?
To určitě ne, neseděl jsem doma a nečekal jsem na svou hvězdnou chvíli. Určitě to nebyla z mé strany žádná napoleonská strategie. Cítil jsem se vypsaný, vždyť jsem za krátké období napsal v té době asi 60 tracků. Podle mě je pauza zcela normální jev v životě hudebníka, umělce, spisovatele, atd. I když u nás když vydáš album, tak se tě fanoušci ptají, kdy bude další. To je nejrychlejší cesta do pekla.
Dříve jsem se snažil věnovat čas sobě a svým problémům, dával jsem si do pořádku věci v hlavě a to, co se stane v rámci hudby nebo kariéry jsem neřešil. Potřeboval jsem i odstup i čas na nové zážitky a vzpomínky. Ale čím déle jsi ticho, tím si začneš více a více uvědomovat, že bude problém se vrátit a pak už jen padáš hlouběji a hlouběji do toho. V dnešní rychlé době platí, že musíš být stále na očích, musíš být „online“ a vydávat.
V tvém případě to ale tak nebylo, soudě podle čísel, které máme možnost vidět.
Měl jsem pocit, že fanoušci, kteří vyrůstali na HYPE už zestárli, stejně jako ti, kteří poslouchali VRHEKUT. V podstatě v tom mezidobí jsem vydal jen jednu starou šuplíkovku na Špeciálově albu a dal jsem asi jen jeden nebo dva featy. A za to že mám nyní skvělá čísla na novém albu mohu děkovat jen a jen lidem, že mi prostě zůstali věrní, čehož si velmi vážím.
Tam měl být i Rytmus, že?
Ano, pouštěli jsme si to vícekrát v autě, už i psal tuším do toho, ale když jsem vydal Silent Hill, tak mi řekl, že on by raději šel do spolupráce se mnou na něčem podobném moodovém a hlubším.
Teď jsi ho volal na album?
Přemýšlel jsem nad tím, tak jako vždy, jakou cestou se vyberu v rámci hostů na albu, ale nakonec jsem mu neposlal žádný track. Pevně věřím, že se brzy setkáme už konečně na nějakém tracku.
Jaký byl první impuls, že je pauze konec?
Sám nad tím přemýšlím. Myslím, že tím úplně prvním impulzem byl track RBMK. Ani ne, když jsem to psal, ale až když jsme to nahráli. Pustili jsme si to a tehdy jsme se všichni ve studiu shodli, že ok, to se podařilo, splňuje to naše nároky, pojďme dál. Podobně při VRHEKUTE byl impulzem Silent Hill, kdy jsem si po nahrání řekl, že jdu do toho naplno.
Tys na sociálních sítích psal, že to album je důležité poslouchat jako celek. Proč si mám poslechnout 2086 skladbu po skladbě od první až po poslední?
Měl jsem velmi mnoho verzí řazení tracklistingu. Fakt asi dva týdny jsem si nad tím lámal hlavu, zkoušel, přehazoval, pouštěl, dokud jsem s tím nebyl spokojen. Současné seřazení je nejlepší logicky, příběhově, atmosféricky i emocionálně.
Co se dozvím, když si to poslechnu takto?
Určité věci jsou dělány v návaznosti na sebe. Pokud si to pustíš jinak, přijdeš o některé momenty. Například první track Modriny končí skitem, jak mě Teo (pozn. red. Joe Trendy) budí. V dalším tracku je můj storytelling z Vegas, kde jsme byli spolu a celé to tam prožili bok po boku. Celé to zapadá do sebe. Postupně to celé naběhne a stejně jako v běžném životě, tak i zde jsi chvíli nahoře, chvíli dole, ale nikdy vlastně nevíš, na čem jsi. Prostřídají se ti nálady. V jeden moment utrácíš tisíce v klubu a za chvíli tě srazí na kolena deprese, tak jako v běžném životě. Bum, zkrat a jsi v temnotě.
Vadí mi, když někdo rapuje „na první“. Vadí mi prvoplánovost, neschopnost být inovativní a vadí mi, když se někdo na rapu přiživuje
A jak to končí, odkazuje na začátek něčeho dalšího?
Konec je nový začátek, si zabil (smích).
To mě nenapadlo (smích).
Končí to skladbou Tony Stark. Je to zároveň odkaz na předešlý projekt, kde byl Tony Soprano, mám rád symboliku. Tony S.
Tony S. si zabil, bude na dalším albu Tono Suchota?
To mě nenapadlo (smích). Každopádně, Tony Stark je reference na posledních Avengers, kde jsme se loučili s Tonym, no a moje úplně poslední slova na albu jsou „už ať jsem pryč“. To je možná odpověď na mnoho otázek, které jsi mi položil předtím. Není náhoda, že je tento track úplně poslední.
Pojďme k jednotlivým trackům. Myslíš si, že posluchači rozumějí, o čem je Peroxid 3? Mám na mysli, jestli vědí, kdo je Kováčik a Fico a podobně.
Možná mi nejde o to, aby rozuměli, nevadí mi to, když nerozumí. Účel bude pro mě splněn tehdy, když někoho donutím, aby si alespoň něco vyhledal a zjistil v případě, že nemá přehled. Stačí mi, že se nad tím posluchači zamyslí, neboť mnoho z nich má dnes apatii k politice a věcem, co se zde dějí.
A jak vnímáš obecný názor, že se nemá rapovat o politice, který razí například Separ?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Zda si Pil C myslí, že Separ nemá pravdu;
jaká je Pil Cho verze příběhu o skladbě Flexim ako Gott, do kterého jsou zapleteni i Haha Crew a Ego;
kolik tisíc korun stál videoklip ke snippetu;
proč si Pil C myslí, že beefy scéně vůbec nepomáhají;
jaký je jeho názor na kauzu kolem kradení beatů;
co si Pil C myslí o Gogovi, se kterým měl před časem vyhrocený konflikt.
Každý ať si samozřejmě rapuje, o čem chce a jak to cítí. Tím, že jsem trochu „deformovaný“, neboť jsem politiku studoval a velmi hodně čtu, je to pro mě přirozené. Každé ráno i večer čtu zprávy, články a pohybuji se v kruhu kámošů, kteří politiku a kauzy řeší, takže jsem prakticky v centru dění. Každý občan, kterému leží na srdci dobro země, by se měl zajímat o veřejné dění. I o tom je přece demokracie.
I když uznávám, že v této konstelaci se toho asi nezmění hodně jen na základě zvýšeného zájmu. Rapeři, resp. MCs byli ale vždy, hlavně v začátcích hlásnou troubou společnosti. Čili proč bych neměl nahlas říct, co si myslím. Poslouchám nahrávky, Gorilu i Kočnera s Trnkou, sleduji přepisy z Kočnerovy Threemy. Chápu ale, když o tom interpreti nerapují.
Kde je hranice toho celého? Podpořil bys rapem i konkrétní politickou stranu nebo rapování o politice končí u kritiky systému? Já jsem se už dříve vyjádřil, že umělec by měl být apolitický. Mnoho lidí mi mezitím vyčítá, že dávám rozhovory do deníků a že rapuji o politice. To ale neznamená, že o tom nemám rapovat, to znamená, že bych neměl v textu před volbami rapovat o podpoře pro nějakou stranu nebo bych neměl chodit hrát politikům na jejich předvolební meetingy.
Shoutout Jožo Ráž, který chodíval hrávat na meetingy HZDS.
Například. Já nerapuje, že jděte všichni volit Trubana, Bugára nebo Kisku.
Čili, když to zjednodušíme, je logické kritizovat, ale je zodpovědné nenavádět.
Samozřejmě, hlavně když to přinutí mladé trochu víc se začít zajímat o politiku. Já nikoho nenutím, aby šel volit toho, koho budu já.
Už víš, kdo to bude?
Momentálně se rozhoduji mezi dvěma subjekty.
Naživo, tváří v tvář, byli pokaždé v pohodě, ale spíše mě trápilo, co se dostávalo ke mně, že co kdo z nich o mně kde říkal. (Pil C o Haha Crew)
Nepřemýšlel jsi, že se budeš i více angažovat v politice?
Zatím je to z mé strany dostatečné, uvidíme, co přinese budoucnost. Možná jednou vstoupím do dobré politické strany a budu pomáhat naší zemi.
Na Peroxidu 3 zmiňuješ, že se s tebou chtěl setkat Richard Sulík. Víš, co chtěl?
Mám pocit, že vím, co chtěl. Tehdy se ve velkém řešilo něco s Kotlebou, už si přesně nepamatuji, co to bylo. Vyměnili jsme si pár zpráv, ale setkání se nikdy nekonalo. Bohužel.
Psal ti e-mail?
SMS.
Setkal by ses s ním?
Minimálně bych si vyslechl, že co. Nemám nic proti tomu, se s někým setkat. Ale v dnešní době si lidé vysvětlují věci tak, jak jim to vyhovuje. Na setkání tě vyfotí nedejbože Peťo Tóth (pozn. red. bývalý příslušník SIS, který pro obviněného Kočnera sledoval na objednávku novináře) a už by to šlo. (smích).
Když přišel do studia Nabis, můj člověk since day one, pustil jsem mu to celé a jako jednu z prvních věcí konstatoval, že je to nejsmutnější album a že i ty tracky, které se mohou někomu zdát jako veselejší a bezstarostné, jsou svým způsobem depresivní . Takže asi všechno, highlightem jsou asi tracky Remington 11, Všetko, čo ma trápi a Chlad.
Bude tím pádem album kompatibilní se živými koncerty?
Když jsem to dělal, nemyslel jsem zpočátku na koncerty. Možná v některých drobných věcech ano, ale neřešil jsem úplně, jestli s tím můžu hrát kluby. Vždy záleží na tom, jak to podáš. Často jsem také například míval otázky od lidí, proč nehraju na koncertech Pompeje nebo Apatii. Myslím si, že může fungovat živě i tento typ skladeb.
Cover jsi nefotil na zeleném plátně, jak by možná někdo předpokládal, ale nahý ve vaně. Proč sis to takto komplikoval?
Celý ten cover má několik rovin. První je, že má být na pohled chladný, ba přímo až strojový. Další rovina je, že já i Nabis jsme velkými milovníky starého science fiction, například zmíním Alien sérii. Ve vaně jsem ležel v škrobové tekutině, což má symbolizovat něco jako stázi nebo hibernace, což je klasický záběr ze sci-fi filmů a symbolizuje to mimo jiné i to, že i já jsem se jakoby zapnul a probral. Je to takové propojení toho chladu, té sci-fi tematiky, ale také vynořování se z nějakého životního období do dalšího. Naši oddanost ke science fiction symbolizuje i ta grafika kolem a zadní strana, která vypadá jako monitor starého počítače.
Kdyby se album nejmenovalo tak, jak se jmenuje, jak by se jmenovalo?
Pracovali jsme také s různými verzemi oxymóronů. Něco, co by si ve své podstatě odporovalo, něco jako Tichý hluk nebo Chladný oheň, 2086 ale vysvětlovalo všechno. Je to 100 let, od chvíle, kdy jsem se narodil, 1986 a zároveň v tomto roce byl také natočen můj oblíbený film Aliens a také tehdy vybuchl Černobyl, což je ještě odkaz k RBMK, k prvnímu singlu z alba, tedy takovému spouštěči toho celého. Je to propojené, někde drobnými a těžko viditelnými nitkami, jinde silnými lany. Věřím, že každý posluchač si tam něco najde.
Jaký byl klíč k výběru hosty?
Nechtěl jsem jít nějakou, nazvěme to zaběhnutou cestou, kterou jdou všichni. Když se zamyslím, tak mohl jsem dát na album vlastně každého, koho bych chtěl.
Takže klíč byl je tam nedat?
Cílem bylo hlavně dát tam nová jména. Také jsem si chtěl zkusit i spojení, jaká jsem dosud neměl. Ze staré gardy je tam jen Smack a Ektor, s oběma je to naše druhá věc a první na mém projektu. Jinak je tam i například 14letý producent Lil May, deváťák na základní ze Spišských Hanušovic a mladou producentskou krev zastupuje i Mjay. Samozřejmě, je tam Špeciál na polovině alba, ale tak v tomto případě platí, že my dva jsme jako jeden team. Pak jsem chtěl dát i prostor lidem ode mě, takže Marko a Luisa. A jsou tam takoví, které poslouchám i já v autě – například Dollar Prync nebo Frayer a Sak10denz. Jak jsem říkal, chtěl jsem dát prostor hlavně mladým puškám.
Když už zmiňuješ toho Smacka. Vaše společná věc má velmi dlouhou historii, protože je celá vystavěná na sloce, která nebyla použita na tracku Flexim ako Gott od Ega, kde jsou i Haha Crew a Yzomandias. Jak to celé bylo?
Byl jsem ve Varšavě, byl víkend tuším, podvečer. Zvoní mobil, podívám se a Ego, že má super track na jeho album, problém byl v tom, že mám na to jen dva dny, protože už měl uzávěrku alba. Řekl jsem mu, že to dám, protože však sen, ne? A že budu rád, když tam budu moct být. Okamžitě jsem to napsal, nahrál, vystopoval a poslal mu. No a nebylo to tam.
Ty ses to dozvěděl, když to vyšlo a neslyšel ses tam?
Trochu dříve, dozvěděl jsem se to, když dal ven cover a neviděl jsem na něm své jméno. Proběhlo mnoho telefonátů, Ego se mi to snažil vysvětlit. A nechtěl jsem tu sloku jen tak nechat v šuplíku, protože i po letech mě baví, tak jsem si ji dal na album.
Beru to jako povinný nástroj v rámci své kariéry. Kdyby to bylo na mně, vymazal bych Instagram i Facebook
Říká se, žes tam nebyl, protože to tak chtěli kluci z Haha Crew, ačkoli Ego tvrdí, že bylo nějaké hlasování v nějaké backstagei. Jaký máte vztah se Sameyem, Dalybem a Zayem?
Momentálně asi neutrální, spíše to je otázka na ně, jak vnímají oni mě (smích). Už mám věk na to, abych se dokázal dívat na věci s nadhledem. Naživo, tváří v tvář, byli pokaždé v pohodě, ale spíš mě trápilo, co se dostávalo ke mně, co kdo z nich o mně kde říkal. Nyní maximálně sem tam zachytím, když něco vydají, ale to je všechno.
Ty posloucháš slovenskou hudbu?
Málo a ještě méně, když pracuji na albu. Nejvíce asi v autě cestou na a z koncertu, ale 80–90 % z toho jsou zahraniční věci.
Čili nemáš přehled?
Momentálně asi velmi malý. Ještě tím, že jsem někdy jako idiot potvrdil 5 tisíc lidem žádost o přátelství, tak mám na nástěnce milion příspěvků denně. Kromě toho, že tam vidím různé sousedské burzy a blešáky, sem tam jsou tam i nějaké tracky, ale většinou totální trash. Takže mám přehled v nejhorším rapu od no-name interpretů, který vychází (smích). Ale možná je dobré mít přehled, nevím.
Měl jsi v plánu na albu i nějaké spolupráce, které nevyšly?
Jedině Toxxxovi jsem psal, jestli nechce jít na jednu skladbu, na tu, kde je jako producent Vae Cortez, se kterým on dělává. Líbilo se mu to, řekl, že je to super, ale že si mám připravit „stack“. Nemám problém zaplatit producentovi, ale platit cz/sk raperovi, aby byl na mém albu? Ani jsem mu neodepsal.
Jak jsi zatím spokojen s předprodejem?
Já jsem velmi spokojený, už po prvních 12 hodinách jsem mohl říct, že je to moje dosud nejúspěšnější album.
Měli jste s Rukou Hore i komplikace.
Bylo to zklamání. Představ si, že na něčem makáš, věnuješ tomu 110 % svého času a energie, téměř nespíš, chceš, aby to bylo dokonalé a posere se to na něčem, co vlastně ani nemůžeš ovlivnit. Přirozeně mě to naštvalo, ale mnohem víc jsem cítil v tom momentě asi bezmoc a zklamání.
Track RBMK vyšel na streamovacích službách pod Universal Music. Co to v praxi znamená pro posluchače?
Asi nic konkrétního, možná se bude více setkávat na Spotify s mou tváří a s mým jménem v playlistech. Pro mě to znamená, že jsem svěřil digitální distribuci do rukou velkého hudebního domu, který s tím má zkušenosti a má mnohem větší možnosti než já. Tuto část práce jsem si dosud dělal sám a není to nic, co bych nezvládl, ale teď mám možnost to konzultovat s lidmi, kteří mají celosvětové zkušenosti.
Je to tedy krok ke streamovací službám?
Je to hlavně moderní krok. Směrem k modernímu pojetí streamovacích služeb. Mě to už hlavně nebavilo starat se o to celé a nahazovat to tam. Takto mají celou agendu, vím, že do mě investují a že to dokáží dostat k více lidem.
Před více než dekádou bylo ve slovenském rapu velmi cool mít major deal s velkým vydavatelstvím, u nás se to podařilo jen pár vyvoleným a dnes panuje názor, že v té době nebyly ty smlouvy oboustranně výhodné.
Jsou dvě možnosti, jak mít major deal s vydavatelstvím. Jedna je, že někomu svěříš úplně všechno od merche přes streamy a booking koncertů až po prodej CDs a pak je ta druhá, kterou mám já, že se ti starají o digitální distribuci.
Ještě poslední otázka k albu. Máš v plánu další klipy?
Mám, jen nevím, jak to celé stihneme. Chci videoklip na Peroxid 3, jenže je to 6minutová věc a bude fakt náročné vizuálně zpracovat něco tak dlouhého a aby lidi takové téma i bavilo. Stále máme v plánu s Ektorem na Povedz Dosť, chtěli jsme jet točit do Vegas. Nejraději bych dal ale natočit vše Mystika Produkt, protože bych velice nerad podlézal nastavenou laťku.
Takže bys už nešel skákat do podchodu na schody?
Pokud se to hodí, tak klidně. Snažím se dávat důraz na celý balík. To je vlastně důvod, proč je těch klipů méně. Je to celé časově náročné, čili si to ještě musím projít i sám se sebou.
Je to celé paradox, že na jednu stranu by všichni chtěli, aby lidé poslouchali hudbu přes streamovací aplikace, na druhou jsou stále důležitým produktem i videoklipy na YouTube. Je to tím pádem finančně náročné a ty views pak možná interpreta neuspokojí, protože si to lidé sice zhlédnou, ale poslouchat to chodí na Spotify.
Vždyť právě. A to si vem, že jen snippet mě stál cca 4 tisíce eur (zhruba 102 tisíc, pozn. red. ). Je to věc, která lidi zajímá pár dní, dokud nevyjde album. Ale v tomto případě jsem zatím spokojen, snippet je stále první v trendech a má více než 200 tisíc views. V tomto případě to byla jen moje dobrá vůle, aby to nějak vypadalo. V konečném důsledku jsem však rád, že to lidé přijali tak, jak to přijali
Nedávno jsem například odmítl deal s jednou bankou, protože nabídla málo peněz a za týden jsem viděl v té kampani jiného rapera
Ty jsi už vícekrát říkal, že tě Mystika Produkt dokáží při natáčení pořádně potrápit.
Ani ne že trápí, spíše mají specifický styl natáčení. Není to o tom, že se postavíš před panelák, jedna lokačka a jedna REDka půjčená na den. Je to spíše jako filmové natáčení. Tím, že jsou filmaři, mají svou představu, jak to má vypadat, takže je běžné, že vstáváme o třetí na lokace nebo že 3 hodiny aplikujeme masku na 10sekundový záběr.
Co nejtěžšího po tobě chtěli?
Určitě když jsme při natáčení Silent Hill šli někam do močálů u Vídně o třetí ráno. Já nesnáším komáry a přesně to byla jejich ideální živná půda. To byl asi největší extrém, ale bylo toho určitě víc.
Už vícekrát jsi popisoval, co je Comebackgang, mě ale zajímá, jak ho mají vnímat interpreti.
Já jsem pořád říkal, že nejsme typický label, že budou mít všichni smlouvy a o vše se jim budeme starat. Víceméně je to tom, že velmi rád upozorním na někoho, koho cením a podepíšu se pod to, že toto je dobré a toho si všímejte. Rád tomu dám prostor na sociálních sítích i na YouTube.
Jak se díváš na poslední odchody Fobii nebo Calina. I když, samozřejmě, je jasné, že odešli v dobrém.
Je to přirozený vývoj a čím více se jim daří, tím jsem raději. Setkáváme se a máme dobrý vztah, mám z nich velkou radost. Je to i moje vizitka. Zatím každý, komu jsem tu možnost dal, s ní naložil velmi dobře a je úspěšný.
Funguje to i opačně, že bys vzal někoho, kdo osloví tebe?
Zatím tomu tak nebylo, všechny jsem oslovil já první.
Sleduješ, co se děje na domácí rapové scéně? Více než beefy mám na mysli vztahy.
Samozřejmě sleduji, protože sám jsem její součástí. Vím o všem, co se děje.
Je to tvá náplň práce?
Jak to myslíš?
Zda má výhodu raper, který zná poměry.
Určitě, je to skoro jako v politice, hra s informacemi (smích).
Pomáhají ty konflitky scéně?
Jak kdy, je to dvousečná zbraň. Obecně si nemyslím, že beefy pomáhají. Možná chvilkově, v daný čas danému jednotlivci trochu pomohou zviditelnit se a dostat své jméno do kruhů, kde předtím nebylo. Z dlouhodobého hlediska to plošně nikomu nepomáhá.
A to, co zveřejňoval Cereal, resp. Kingpin jsi sledoval?
Zainteresovaní to už vědí dávno, že se něco takového u nás děje, on jen díky svému přehledu odhalil další skladby. Tím, že posluchači jsou vůči tomu lhostejní, přesně tak, jak tomu bylo doteď, se to bude dělat i nadále. Pokud bychom byli v Americe, kde jsou na to zákony, řeší se to přes právníky a pokuty, nikdo si to nedovolí udělat.
Z toho mi vyplývá ještě jedna otázka. Má si raper dávat pozor, když dostane hudbu, jak s ní naloží?
Určitě je třeba být obezřetný, ale není v silách rapera znát celou hudební knihovnu. Samozřejmě, můžeš mít podezření, v tom případě tu věc nepoužiješ, ale zodpovědnost by měla být vždy na bedrech hudebního producenta. Jiné je, když raper řekne producentovi, aby mu udělal beat, který se bude něčemu podobat. V tom případě je na vině raper.
Ty jsi někdy zadával speciální pokyny, aby ti udělal beat na míru po vzoru něčeho jiného? Existuje přece i legální cesta „clearování“ těch beatů, že to vlastně přiznáš a je to naprosto v pořádku.
Nikdy jsme nic takového nedělali.
Takže jaké je řešení?
Můžeš se těm producentům, o kterých je to známé, buď vyhýbat, nebo to s nimi alespoň konzultovat. Někteří možná udělali chyby, když byli mladší a dnes jsou již poctiví.
Měla tedy v konečném důsledku ta Cerealova iniciativa smysl?
Začala si toho všímat veřejnost, takže ano.
Tebe baví sociální sítě?
Vůbec, beru to jako povinný nástroj v rámci své kariéry. Kdyby to bylo na mně, vymazal bych Instagram i Facebook. I když se podíváš na moje postování, když jsem nevydával tracky, dával jsem fotky ve frekvenci jednou za měsíc nebo za dva. Nemám rád, starat se o to, když už ale dávám storky, snažím se, ať je to autentické, neupravuju to, jen zaznamenávám momenty ze svého života.
Takže pracovní nástroj.
Přesně tak, marketingový nástroj. Je logické, že když mám album, budu postovat více, budu dávat linky na předprodej, sdílet videa, fotky ze studia a podobně.
Co jsi dělal poslední dva roky, když jsi nedělal hudbu?
Asi už všichni vědí, že kromě PlayStationu jsem si našel i další kratochvíli, kterou je golf. Dá se říci, že právě díky němu vzniklo další album. Byla to forma mé terapie a dokázal jsem si díky němu vyčistit hlavu. Zároveň jsem cestoval hodně po světě a sbíral zážitky. RBMK jsem napsal cestou z golfu (smích).
Ty úzce spolupracuje hned s několika značkami. Podle čeho sis je vybíral?
Chodí mi týdně mnoho nabídek na propagaci, já ale mám rád, když můj Instagram nevypadá jako jedno obrovské tržiště. Preferuji proto dlouhodobé exkluzivní spolupráce s velkými firmami. Snažím se tam mít jen to, co reálně nosím a používám. Logicky si pak mohu i říkat o mnoho více. Nedávno jsem například odmítl deal s jednou bankou, protože nabídla málo peněz a za týden jsem viděl v té kampani jiného rapera.
Který to byl?
To nemohu říct, protože mám podepsanou smlouvu o mlčenlivosti s bankou.
Ty a Sajfa (i několik dalších) jste nedávno měli spolupráci s O2, v rámci niž jste před lidmi fingovali konflikt, abyste odpromovali odpovědné řízení auta. Myslíš si, že je to společenský odpovědné?
Takto jsem se nad tím nezamyslel. Při tvorbě této kampaně jsme si uvědomovali, že problém lidí na Instagramu je ten, že je zajímají jen spory, hádky, kauzy. Když vyvoláš spor, automaticky dosáhneš nejvyšší míry dosahu. Udělali jsme to úmyslně, protože lidé vědí, že jsem vznětlivější a Sajfa byl zároveň vhodná oběť, neboť bylo jasné, že se ho bude hodně lidí zastávat. Považuji to za jednu z nejlepších kampaní, kterou jsem udělal a také klient a agentura byli velmi spokojeni. Účel světí prostředky. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout toho, že si lidé začali více uvědomovat, že používání mobilu za volantem, není dobré.
Udělal bys to znovu?
Klidně vyvolám i 25 dalších sporů, když to zachrání byť jen jeden lidský život. Je pravda, že v jeden moment mi psalo a proklínalo mě velmi mnoho lidí, ale když se všechno odhalilo, omlouvali se a chválili kampaň.
Měl jsi ještě jeden opravdový konflikt s Gogem. To už utichlo nadobro?
Z mojí strany to utichlo hned po tom, ale ještě se ke mně doneslo, že si on sem tam neodpustil a zabředl do mě, když mohl. Bobo, Bobo...
Sleduješ youtubery?
Ne, sleduji pár kamošů youtuberů na Instagramu, takže vím, co dělají, ale to je všechno.
A co tedy sleduješ na obrazovce?
V poslední době Netflix, hodnotu Bitcoinu, golfové aplikace a Dropbox folder s albem.
Kolik máš Bitcoinů?
Pár jich je, čekám, kdy bude hodnota 60 tisíc za jeden (smích).