Jak si vedou české supermarkety s ohledem na jejich nabídku rostlinných náhražek?
Projekt Rostlinně v českých nákupních řetězcích zjišťoval, jaká je jejich nabídka rostlinných produktů. Tento typ stravy vyhledává stále větší počet lidí nejen z řad veganů nebo vegetariánů, ale také tzv. reduktariánů, kteří konzumaci živočišných produktů alespoň omezují.
Přizpůsobují se tomu samozřejmě i prodejci, kteří podobný sortiment stále více zařazují do své nabídky. V nabídce tak stále častěji vídáme různé vege-alternativy a rostlinné produkty. Jenže jak jsou na tom české supermarkety? Průzkum projektu Rostlinně ukázal, do jakého z nich zamířit, pokud hledáš pestrou nabídku takového zboží.
Testovány byly supermarkety v Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Liberci a vždy v největší pobočce každého města. Do průzkumu zahrnuli rostlinné alternativy masa, mléčných výrobků, rostlinné sladkosti, pečivo a drobné občerstvení, hotová jídla; rostlinné omáčky, dipy a pomazánky.
U každé skupině produktů byl následně přiřazen index důležitosti – takže alternativy masa měly větší váhu než rostlinné sladkosti.
Globus nejlepší, v jeho prodejnách se veganství daří
Průzkum ukázal, že nejlépe si vedl řetězec Globus. Ten měl nabídku ze všech českých obchodníků nejpestřejší. „Předčila své konkurenty dokonce ve 4 z 5 zkoumaných kategorií a její nabídka v oblasti rostlinných alternativ masa se ukázala jako zdaleka nejširší na trhu,“ píše iniciativa ve svém porovnání.
Řetězec zareagoval na nový trend zřízením speciální sekce Zdravý svět, kde se snaží nabízet širokou škálu různých rostlinných potravin a také stejně pojmenovaného bistra, kde má i působivou nabídku rychlého občerstvení. Rostlinné stravování v prodejnách aktivně propaguje.
V rámci šíře sortimentu se dařilo i konkurenčnímu Albertu. Rostlinně sice poukázalo, že „konkurence je dle výsledků průzkumu Globusu zatím na hony vzdálená“, právě tato síť prodejen měla v nabídce nejvíce hotových rostlinných jídel, jogurtů, krémů a pudinků. Vege-produkty Albert označuje svou známkou „Veggie“.
Na třetím místě se v tomto srovnání umístilo Tesco. Průzkum vypíchl množství alternativních pokrmů k masným výrobkům a také rostlinné varianty zmrzlin.
Řetězce by měly jít poptávce naproti
Rostlinně ocenila i Kaufland, jenž se ve své nabídce pyšní největším počtem produktů s označením vegan. Pozitivní byla i jeho nabídka rostlinných alternativ masa, sladkostí, párků a másla. „Lze ocenit zejména zařazování produktů populárních zahraničních značek jako Beyond Meat nebo Veganz,“ uvádí se v porovnání.
Mezi čtvrtým a pátým místem je poněkud větší rozdíl – řetězec Billa totiž v celkovém hodnocení zaostává, ve svém sortimentu totiž nemá zařazeny produkty, které konkurence nabízí již jako standard.
„Nutno říct, že před posledními dvěma řetězci má Billa náskok v nabídce rostlinných mlék, tofu, tempehu a rostlinných omáček, dipů a pomazánek,“ dodává Rostlinně a představuje supermarkety, které se umístily na posledních příčkách.
Tím jsou Lidl a Penny Market. První jmenovaný si vysloužil mírný náskok hlavně díky nejužší nabídce rostlinných alternativ mléka, přesto by na nabídce měl ještě zapracovat. Projekt chválí alespoň zařazení veganského mletého nebo jogurty PlantOn, které obsadily druhé místo v anketě Rostlinný produkt roku 2018.
Prodejny Penny tak skončily na posledním místě. V regálech si příznivce rostlinné stravy nenajde ani ty nejzákladnější varianty.
„Podle zprávy agentury Ipsos už ale desetina mladých Čechů přechází na bezmasou kuchyni a třetina Čechů si chce více zpestřovat svůj jídelníček rostlinnou stravou. Řetězce budou této poptávce muset jít naproti, jinak hrozí, že jim zákazníci utečou jinam,“ řekla o průzkumu manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková. Celý průzkum je k dispozici zde.