Každá změna je týmovou prací a právě osobnosti, které posouvají kulturu kupředu, chce adidas uctít novou kampaní.
Nebýt tenisek adidas Originals Superstar, dnešní svět pouliční módy, hudby a tance by vypadal úplně jinak. Tato, dnes již ikonická silueta obuvi, kterou by měl alespoň jednou v životě zkusit každý, byla původně navržena pro profesionální sportovce, ale poměrně rychle se z ní stal symbol kreativity a umění.
Superstary oslavují aktuálně své 50. výročí a historických momentů, na které se vyplatí vzpomínat, je více než dost. V 80. letech totiž stály tyto tenisky po boku Run DMC při popularizaci hip hopu, na přelomu tisíciletí se mezi prvními dostaly ke značce BAPE a seznam spoluprací, kterými v uplynulých letech udávaly trendy, je nekonečný.
- Proč ozdobil adidas ulice Prahy díly od Lousyho Aubera
- Kde všude můžeš najít jejich umělecké instalace
- Jaký je jejich význam a co všechno tyto instalace představují
Na oslavu 50. narozením tenisek Superstar spustil adidas celosvětovou kampaň s názvem Change Is a Team Sport, kterou chce uctít všechny umělce, kreativce a osobnosti zodpovědné za posouvání hranic kultury.
V zahraničí oslovili například Pharrella Williamse, streamera Ninju, skatera Marka Gonzalese a desítky dalších osobností z různých věkových skupin. Hlavní podstatou celé kampaně se totiž stala týmová práce, iniciativa změny a posouvání znalostí z generace na generaci, díky kterým zůstávají zmíněné osobnosti, ale i samotné tenisky Superstar, stále relevantní.
Praha podle Lousyho
I na domácí scéně máme pár osobností, které se aktivně podílejí na posouvání zdejší kultury a slovenský fotograf Lousy Auber je určitě jednou z nich. Kromě mnoha spoluprací s renomovanými značkami nebo interprety se zapsal do historie zejména předělávkou fasády zchátralé modernistické budovy Hotel Kyjev v centru Bratislavy z roku 2018. Pro adidas se tak podobným způsobem rozhodl v rámci kampaně Change Is a Team Sport vyzdobit ulice Prahy svými uměleckými instalacemi, které jsme zmapovali v naší reportáži.
Lousy se postaral dohromady o 5 instalací, které měly v lidech iniciovat myšlenku změny a týmové práce. Za každým mezníkem v historii tenisek Superstar totiž nestál jen jednotlivec ale celá skupina lidí. Právě na základě podobných spoluprací se tak adidas snaží podpořit nové generace k tomu, aby opět posouvaly hranice aktuální kultury.
Od Stalina až k adidasu
Jednou z největších instalací celé kampaně se stal videomapping, tedy promítání na bývalý Stalinův pomník v Letenských sadech. Historické záběry z archivů adidasu ve spojení s fotografiemi toho, jak využívá dnešní generace tento pomník, totiž byly vidět téměř z celé Prahy. Tzv. „Stalin“ byl svého času největším sousoším v Evropě, ale z této gigantické připomínky socialistického režimu je dnes populární místo, na kterém se setkávají mladí lidé z různých subkultur.
Výstavba původního sousoší, které bylo 15 metrů vysoké a 22 metrů široké, způsobovala už od prvního momentu samé problémy. Ani jeden ze sochařů se totiž této zakázky nechtěl ujmout, projektanti považovali místo v Letenských sadech na výstavbu podobného kolosu za nevhodné a Stalinův nástupce, Nikita Chruščov, dal tento pomník 7 let po jeho dokončení odstranit trhavinou.
Na jeho místě se aktuálně nachází ikonický metronom z dílny Vratislava Nováka, ale vnitřní prostory pod ním chátrají. Celá stavba je dokonce až v takovém havarijním stavu, že pokud by na její střeše stálo najednou více lidí, mohla by se propadnout. Město Praha ale nemá pro tento monument využití a z bezpečnostních důvodů musela v roce 2019 určité části uzavřít. Pokud se v blízké době nenajde někdo, kdo by dokázal najít řešení pro využití celé stavby, mohl by pražský Stalin skončit v troskách.
Demolovaný Mozart
Napříč Prahou bychom našli desítky lokalit, jejichž vzhled se drasticky změnil vlivem socialismu nebo novodobých investorů. Bourání neorenesančních fasád na rohu Mozartovy a Plzeňské ulice, který je důležitou dopravní křižovatkou před čtvrtí Anděl, bylo v roce 2012 pochopitelně kritizováno místními občany. Budovy byly ale bohužel v dezolátním stavu a demolici nařídil stavební výbor Prahy 5.
Na místě této stavby měl italský investor postavit tříhvězdičkový hotel, ale výstavba se zasekla a za uplynulých 8 let se na boční fasádě vedlejší budovy střídaly jen reklamní bannery a díla od graffiti umělců.
Zmíněný roh ulic určitě nepatřil mezi lokality, na které byla Praha pyšná. Díky iniciativě adidasu a Lousyho se podařilo její vzhled alespoň dočasně vyřešit oranžovo-zeleným muralem, tedy legální velkoplošnou malbou s nápisem „Change Is a Team Sport“.
V tomto případě jsme se hráli s barvami kampaně a chtěli jsme hlavně vytvořit něco zajímavého v prostoru. Lousy Auber
Světlo změny
S výjimkou videomappingu na Stalinu by člověk za zbylými instalacemi jen těžko hledal adidas. Ani jedno z těchto děl totiž nenese tradiční vizuální prvky značky a více než o reklamě tak má být celá kampaň mířená na lidi, kteří dokážou v naší společnosti iniciovat změnu. Před obchodním centrem Stromovka v pražských Holešovicích tak např. vyrostl polygon sestavený z LED panelů, na kterých běžely texty jako „když prohraje jeden, prohrajeme všichni“ nebo „smysl hry není vyhrát, ale mění se”.
Za tuto příležitost a prostor od obchodního centra Stromovka jsem velmi vděčný. Je to jedna z mých oblíbených instalací tohoto projektu. Hráli jsme si totiž s claimem kampaně a podařilo se nám z něj vytvořit hodnotný text. Doufám, že kolemjdoucí to budou vnímat stejně. Lousy Auber
V kontrastu s obchodním centrem Stromovka, které se jednoduše nedá přehlédnout, je dobře známý kulturní prostor s názvem Vnitroblock zašitý v holešovického uličkách. Ruiny bývalé továrny byly jednu dobu zralé k demolici, ale díky tvůrčímu impulzu se je podařilo proměnit na místo, které s radostí navštěvují stovky lidí.
Při Vnitroblocku jsme chtěli využít jednu z uliček, která se nám velmi líbila a podobně jako na Plzeňské jsme si hráli s prostorem, resp. světelnou branou, přes kterou lidé projdou a mohou si všimnout myšlenky kampaně. Lousy Auber
Posledním místem, na které se dostaly Lousyho instalace, se stala pražská Mekka tenisek. Ve výkladu Footshopu tak visely monitory s archivními spoty adidasu připomínající historii značky a 50. výročí siluety Superstar, která svého času způsobila revoluci na basketbalových palubkách a dnes inspiruje lidi k tomu, aby iniciovali revoluci ve svém okolí.
Detailní záběry jednotlivých instalací si můžeš prohlédnout v naší galerii: